InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Sinti en Roma zigeuners

Sinti en Roma zigeuners

Al eeuwen lang wonen er zigeuners in Europa. In sommige landen is dit al heel lang een historisch feit, maar wel een minderheid vormen. In Duitsland wonen zo'n 70.000 Sinti en Roma al zo'n 600 jaar. Naast hun eigen taal spreken ze Duits als hun tweede taal. Waar komen ze vandaan en wat is hun geschiedenis in Europa?

Gypsy

Het scheldwoord Gypsy (zigeuner) vindt zijn oorsprong in de Middeleeuwen. Ze werden door de meerderheid verworpen tot tweederangs burger en gediscrimineerd. De authentieke naam van de zigeuners is Sinti en Roma. Maar welk woord ook gebruikt werd, het betekende altijd leden van een minderheidsgroep. Het Roma-volk is van Zuid-Europese afkomst. Waar je ook leest of hoort over deze mensen, het woord zigeuner is altijd omringd met stereotype vooroordelen. In de tweede helft van de 18e eeuw, bleek uit wetenschappelijke studies over de oorsprong van de Sinti en Roma dat hun oorsprong uit India is. Er ligt een relatie tussen hun Roma-taal en de oude taal Sanskriet.In de loop van de eeuwen ontwikkelt hun taal tot een eigen taal, vaak gemengd met de taal, waar ze nu wonen.

Rechten voor Zigeuners

Tegen het einde van de 15e eeuw wonen er Roma en Sinti in vrijwel ieder Europees land, maar zijn ze volkomen rechteloos. Dat verandert in 1446 als de Raad van de stad Frankfurt een aantal Zigeuners burgerlijke vrijheden geeft. Hij schreef zogenaamde Beschermende Brieven, waarin duidelijk stond, dat ze in dit land veilig en ongehinderd zich konden bewegen en mochten ze kopen en verkopen. Tegen het einde van de 15e eeuw kwam er een einde aan hun betrekkelijke rust, omdat er ook veel politieke en sociale onrust was. De Sinti en Roma werden weer in toenemende mate vervolgd en verdrukt. Hun gilde van ambachtelijke beroepen werd verboden en in veel gebieden worden ze uitgezet.

Tweede Wereldoorlog

In Nazi-Duitsland werden de Roma en Sinti als heidenen bestempeld en ging het zelfs zover, dat ze gestigmatiseerd werden als bondgenoten van de duivel. Net als de Joden waren de Roma en Sinti opnieuw de zondebok van alles wat mis kon gaan en werd er in alle vormen geweld tegen hen gebruikt. In de documenten worden ze beschreven als object, waarover de overheid struikelde, maar in werkelijkheid leefde deze bevolkingsgroep als minderheid,maar zeer vreedzaam naast de autochtone bevolking. Er worden ongeveer 250.000 Zigeuners vermoord in de concentratiekampen.

Vervolging

De situatie van de Roma in Zuidoost-Europa wordt gekenmerkt door discriminatie, armoede, analfabetisme, slechte gezondheidszorg en een hoog sterftecijfer. Van 1992 tot 1995 worden de Roma in Bosnië Herzegovina opnieuw slachtoffer van vervolging en genocide door de Servische troepen. Vanaf de zomer van 1999 worden de Roma, als gevolg van het conflict in Kosovo, massaal aangevallen door de Albanese nationalisten. 90% van de Roma in Kosovo zijn uit hun huizen verdreven, dat zijn ongeveer 120.000 mensen.

Cultuur en gewoonten

Wereldwijd zijn er ongeveer 12 miljoen Sinti en Roma en 8 miljoen ervan leven in Europa. De meeste van hen leven in de Balkan, met name in Roemenië. Een klein deel woont in West-Europa, het Midden-Oosten, Noord en Zuid-Amerika en Noord-Afrika. Omdat ze over de hele wereld verspreid zijn hebben ze geen vastliggende cultuur of sociale organisatie. Over het algemeen is er een groot groepsgevoel en men isoleert zich als groep van de samenleving. Samenbindend is ook de Roma-taal, ook al bestaat die uit diverse dialecten.

Qua religie hebben de meeste Roma groepen het geloof van het land waar ze wonen aangenomen. Maar ook hierin zijn ze een naar binnengerichte groep. Het uitvoeren en beleven van de religieuze tradities en ceremonies gebeurt binnen de eigen groep met hun eigen gewoonten.

Het gezin

Bij de Sinti en Roma speelt het gezin een grote rol. De oudere generatie geniet respect en heeft autoriteit. Er is een strenge seksuele moraal en daardoor is het nog steeds gebruikelijk, dat een ongehuwd meisje niet zonder mannelijke begeleiding uit gaat. Voor een aantal groepen wordt een bruidsschat bepaald, die door de familie van de bruidegom betaald wordt aan de familie van de bruid.

Bijna overal staan de Sinti en Roma onder zware druk om afstand te doen van hun gewoonten en hun traditionele manier van leven. Toch is het te hopen, dat de cultuur van hen zal overleven met de taal en de tradities.
© 2009 - 2018 Yellow, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sinti en Roma in de Tweede Wereldoorlog‘Zigeuners’ worden ze in de volksmond genoemd maar zij noemen zichzelf Sinti of Roma en beschouwen zigeuner als een sche…
Vervolging van Roma en Sinti tijdens de Tweede WereldoorlogVervolging van Roma en Sinti tijdens de Tweede WereldoorlogTijdens de Tweede Wereldoorlog zijn tienduizenden Roma en Sinti door de nazi’s omgebracht. Zij beschouwden deze bevolkin…
Hoe gaat men in Spanje om met de Roma ZigeunersHoe gaat men in Spanje om met de Roma ZigeunersDe Roma Zigeuners zijn de grootste etnische minderheid in Europa en hun aantal wordt geschat op tussen de tien en twaalf…
CD recensie Gypsy Groove van PutumayorecensieCD recensie Gypsy Groove van PutumayoDeze Putumayo compilatie is uitgebracht in 2007 en biedt dance muziek met Balkan beats en remixen van zigeunermuziek uit…
recensieRecensie: Opgejaagd door Lydia RoodOpgejaagd, geschreven door Lydia Rood, gaat over de lotgevallen Maira en haar Sinti (zigeuner)- familie tijdens de Tweed…
Bronnen en referenties
  • Winkler Prins Encyclopedie
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Sinti en Roma zigeuners"

Reacties

Oom Agent, 16-12-2017 22:54 #13
Aangezien ons kikkerlandje te druk is met allerlei rassen, volken, religies en ook met vluchtelingen, gunnen wij de Sinti die al eeuwenlang bij ons wonen nog steeds hun plaatsje in de maatschappij niet. Wij zien hen ook nog steeds als buitenlander of beter gezegd buitenstaander. Dit doen wij veel minder met de Hugenoten, Duitsers, Spanjaarden, Joden, Turken, Marokkanen, Afghanen, Irakezen, enz. De grote vraag is dan ook hoe dit komt. Aangezien de meeste Nederlanders geen enkele Sinti of Roma persoonlijk kennen is het toch merkwaardig dat wij zo afgaan op de oordelen van onze ouders of andere leermeesters, die er geen persoonlijk kennen, of zelfs niet weten hoe zij er uitzien. Het is jammer dat ambtenaren verkeerde beslissingen maken over deze mensen, ook al uitgaande van vooroordelen, alsof onze Nederlandse bevolkingsgroep geen dieven, kindermisbruik, moordenaars, drugsdealers, corruptie e.a. negatieve zaken veroorzaakt, zien we vaak alleen maar de kruimeldief bij de andere groep, mocht die er al bij zijn. Jammer dat wij deze exotische groepen niet willen leren kennen, en wel willen veranderen naar "gewone"Nederlanders, door hen naar huizen te dwingen oftewel te assimileren.Ikzelf heb overwegend goede ervaringen met deze mensen, aardig, gastvrij, vriendschappelijk en eerlijker dan de andere Nederlanders, sorry.

Liesje, 22-05-2016 10:05 #12
Ik heb kort een relatie met iemand gehad (60 jarige) die mij heeft laten zitten voor een 35 jarige gescheiden Roma.Mijn vraag is kan dat word dit geaccepteerd in jullie kringen?

Henk, 13-10-2014 23:24 #11
Het is beter voor iedereen als deze binnengerichte groep, niet meer samen in een woonwagengemeenschap zou wonen. Zo zorg je voor een beter omgang met niet-zigeuners en een beter sfeer voor de sinti en roma.
Ook op deze manier leren ze om in te leven met mensen die niet bij hun cultuur horen en groeien ze niet zo beschut op tussen familie. Die manier van samen blijven wonen van familie stompt af. Sinti en roma die in gewone huizen wonen zijn socialer, ondanks dat ze contact houden met hun familie.

W. Schattevoet, 19-01-2014 12:51 #10
Beste lezers, ik ben nu 76 jaar oud ik heb de oorlog meegemaakt, de samenleving is nog steeds het zelfde, ons volk is zeer gehecht aan familietradisie, op dit moment zijn er mensen die toch het volk van sinti, s en roma, s gaan haten. maar ons samenleving, is al sinds 650 jaar, wij konden overal heen gaan waar we wilden, ik ben een sinti mijn opa die is helaas in de concentratiekamp overleden door toedoen van gassen, in mijn verleden heb ik toch wel een en ander meegemaakt, we zijn, ik bedoel onze familie roza fransen mijn moeder en mijn vader hebben ook bij de beull van amersfoort, gezeten, die zijn opgepakt door de duitsers waar ik zelf bij was, mijn moeder en mijn zus en een broer en ik zelf zijn we naar het concentratiekamp in westerbork gebracht. en nu ben ik helaas nog over met mijn broer de jongste, en toch in mijn bestaan, van leven heb ik nog met zijn allen een boek geschreven waar in ze iets konden vertellen, wat ze hebben meegemaakt er staan foto, s bij van diegene.dit is mijn verhaal. groetjes van wim laten we met zijn allen, broedelijk naast elkaar kunnen leven, dit was mijn relaas. Wim 19-1-2014

Matteo Rocco, 01-08-2013 15:00 #9
Simarina je kunt wel zeggen dat jullie cultuur ons niets aangaat maar dat geheimzinnig doen heeft weinig zin.Inmiddels is er heel wat documentatie over de Sinti-taal op internet te vinden en er zijn wel wat verschillen met andere Roma-talen maar die moet je ook weer niet overdrijven. Dus niet raar opkijken als binnenkort het eerste cursusboek "Sinti-taal" voor beginners in de boekhandel ligt. Veel waardering voor jullie cultuur maar die geheimzinnigdoenerij staat me tegen!

Nicola, 20-06-2013 07:58 #8
Mijn grootmoeder was een Sinti. wel een nette dame die een baan als kokkin had bij een rijke familie, aan de Singel in Amsterdam. Toen ze ging trouwen en haar baan achter zich liet om eigen gezin op te bouwen vonden ze het ontzettend jammer. Wat lekker eten betreft, ik hoorde niets anders van mijn vader en familie. Ik heb haar nooit gekend omdat ze reeds was overleden toen ik werd geboren. Haar vader was een marskramer, reizigers als het ware die in de kop van NH beland waren, geldverdieners op eigen kracht. niet alle zigeuners zijn hetzelfde, waaronder vooral de dievenbendes een slechte naam veroorzaken.

Harry, 12-06-2013 11:08 #7
Als politieman heb ik totaal andere ervaringen met Roma en Sinti. Ik zal deze ervaringen niet delen. Dat is niet toegestaan. Een ding wil ik wel kwijt en dat het in mijn beroepsgroep veelvuldig minder geromantiseerd aan toe gaat dan door velen omschreven. Het lijkt wel of de waarheid verboden goed is. Welke onderzoeker belicht die zijde van deze minderheidsgroep eens en maakt beleidsmakers wakker.

Nadenkermetmening, 05-03-2013 01:10 #6
Wanneer deze Sinti en Roma zich meer gaan aanpassen en integreren in de Nederlandse maatschappij zal de interesse voor familie wel af gaan nemen en verwaarlozing van gaan heten, scheiding en losse relaties, strijd om alimentatie, ontheemde beschadigde kinderen, zullen dan toe gaan nemen en daarna om zich beter te gaan voelen softdrugs wijntje of wat legale drugs uit de zepam apotheek. Ik zou zeggen zigeuners Roma of Sinti of hoe jullie ook mogen heten blijf lekker jezelf!

Max, 09-08-2012 00:19 #5
Het lijkt me tegek om eens een zigeuner te ontmoeten, ik heb er vandaag een boek over gelezen, vraag me verder niet waarom, maar hun cultuur staat me wel aan.
Wauw.

Arie Papaver, 31-07-2012 21:43 #4
Malo en Simara, wat maken jullie een hoop spelfouten.

Zeer interessant verhaal. Ik was erg benieuwd waar de zigeuners vandaan komen en ik ben er zeer verbaasd over dat dit India blijkt te zijn. Aan de andere kant zie je wel overeenkomsten.

Ik ben onlangs in Tsjechië geweest en verbaasde me over het aantal zigeuners aldaar. Ze lijken echter redelijk goed geïntegreerd te zijn in Praag (waar ik was).

In Nederland ken ik alleen het Rosenbergtrio en vormen zigeuners volgens mij niet voor problemen.

Malo, 14-01-2012 21:46 #3
Beste Simarina, ik lees net wat jij typt, waarom zo hatelijk, sommige burgers hebben echt wel belangstelling voor zoals jij noemd Sigeuners, er zijn zelfs Sigeumers die samen zijn met burgers en dat moet ook gewoon kunnen, en het is zelfs zo als burgers meer van de Sigeuner cultuur leren hebben ze vast ook meer begrip er voor probeer meer open te zijn burgers zijn niet altijd kwaaie pieten, ook al begrijp ik jou ook wel veel grtjs Malo.

Simarina, 31-12-2011 02:34 #2
Ik weet niet wat voor band jij dan had met een sigeuners maar ik ben een sinti en er klopt niks van dat verhaal. Sinti en romas zijn heel erg anders en verschillen veel een elkaar cultuur. Is hetzelfde als een duitser en een nederlander is ook niet het zelfde. Verder ga ik er niet op in jullie gaat onze cultuur niks aan.

Geurt Broens, 22-07-2011 00:29 #1
Geweldig artikel, ik heb geen sinti afkomst, maar er wel altijd "wat" mee gehad
Heb ervan genoten dit te lezen!

Bedankt!
Geurt

Infoteur: Yellow
Gepubliceerd: 07-01-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Reacties: 13
Schrijf mee!