InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Kledingmaten en schoenmaten voor baby's

Kledingmaten en schoenmaten voor baby's

Kledingmaten en schoenmaten voor baby's Het eerste jaar na de geboorte verandert de kledingmaat van een baby regelmatig. De meeste baby's zullen vlak na de geboorte in maat 50 passen, terwijl dit aan het einde van het eerste levensjaar soms al maat 80 is. Lees in dit artikel alles over kledingmaten voor baby's.

Het gemiddelde

Bij kledingmaten voor baby's (en kinderen) wordt vrijwel altijd uitgegaan van 'het gemiddelde'. Ieder kind, en iedere baby, is natuurlijk anders. Zo kan kledingmaat 50 net na de geboorte te groot zijn voor een kleine, lichte baby, en juist weer veel te klein voor een grote, zware baby. Het gewicht, de lengte en de omvang van de baby spelen ook een belangrijke rol. Een baby met stevige armen en benen zal sneller in een grotere maat passen, terwijl een tengere baby langer in een kleinere maat kan passen. In de onderstaande maattabel wordt uitgegaan van 'de gemiddelde baby'. Dit houdt in dat de baby na de geboorte zo'n 6 á 7 pond weegt, en rond de 50 centimeter lang is. Overigens is het lastig om 'een gemiddelde' voor het einde van het eerste levensjaar te rekenen. Baby's hebben namelijk regelmatig groeispurtjes, en de ene baby zal in maat 80 passen, terwijl de andere aan 74 toe is.

Maattabel kleding

In onderstaande maattabel staat welke kledingmaat bij de leeftijd (in maanden) van een baby past:
0-1 maand1-2 maanden2-4 maanden4-6 maanden6-9 maanden9-12 maanden
maat 50maat 56maat 62maat 68maat 74maat 80

In onderstaande maattabel staat welke sok- of schoenmaat bij de leeftijd (in maanden) van een baby past:
0-1 maand1-4 maanden4-9 maanden9-12 maanden
maat 10-12maat 13-15maat 16-18maat 19-21

Buitenlandse maten

In bepaalde landen wordt een iets andere maatvoering gebruikt als in Nederland. In de onderstaande tabellen staat de maatvoering voor Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk (Engeland) en de Verenigde Staten.

Maattabel Frankrijk:

Newborn1-3 m3-6 m6-9 m9-12 m12-18 m

Maattabel Verenigd Koninkrijk en Verenigde Staten:

Newborn3 m6 m9 m12 m18 m

Toelichting maten

Kledingmaten en sok- of schoenmaten kunnen per kledingmerk of winkelketen soms (behoorlijk) verschillen. De verschillen zijn niet alleen te merken in de lengte van de kleding, maar soms ook in de pasvorm. Het is daarom aan te raden om de kleding te passen of te vergelijken met een ander kledingstuk. Ook kan de maat voor het onderlichaam verschillen van de maat voor het bovenlichaam; een baby kan bijvoorbeeld in verhouding vrij lange benen hebben en een wat korte romp. De kledingmaten zijn overigens gelijk aan het aantal centimeters (de lengte) van de baby. Tijdens het eerste levensjaar groeien baby's heel erg snel. De ontwikkeling gaat in een rap tempo; van zo'n 50 centimeter na de geboorte tot wel 80 centimeter aan het einde van het eerste jaar.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.blog.babyplezier.nl

Reageer op het artikel "Kledingmaten en schoenmaten voor baby's"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 02-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!