InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Hadith: De betekenis en enkele classificaties ervan

Hadith: De betekenis en enkele classificaties ervan

Hadith is een overlevering van uitspraken, daden, beslissingen en eigenschappen van de Profeet Mohamed, die door zijn metgezellen aan hem worden toegeschreven. Deze overleveringen moeten vrij zijn van onnauwkeurigheden en twijfels bij het overnemen van de vertellers. De Moslims dienen, naast de Koran ook de Hadith van de Profeet op te volgen. Hadith bestaat uit twee groepen, Hadith Qudsi, dat is een Heilige overlevering van God. Hadith Qudsi behoort in geen geval tot de Koran, hoewel deze op dezelfde manier door de Profeet is ontvangen. Hadith Qudsi telt 40 overleveringen. De term 'Qudsi' verwijst naar 'Al-Quddus', in de Islam geldt Al-Quddus als één van de 99 namen van God. De andere groep Hadith's is de overlevering van Profeet Mohamed, die in de inleiding kort is beschreven. Ik wil vandaag in ieder geval een paar classificaties ervan behandelen.

Status van de Hadith

De Hadith is na de Koran, het meest gezaghebbende boek. Van de Koran en de Hadith is de sharia, het Islamitisch recht tot stand gekomen. De hadith wordt vaak als een verklaring van de Koran gezien, de onderwerpen die de Koran niet of nauwelijks heeft behandeld, staan in de Hadith, het wordt ook vaak door de Korancommentatoren aangehaald om de Koran te verklaren. Zoals gezegd, geldt de Hadith naast de Koran als leidraad voor de Moslims, mits een Hadith niet in strijd met de Koran handelt, deze noemen we dan 'Hadith mawdoo' , dat is dan een verzonnen Hadith.

Het verzamelen van de Hadith

Al tijdens het leven van Profeet Mohamed, hielden de Moslims zich intensief bezig met de Hadith, ze schreven het op, leerden het reciteren, en een deel van de Hadith is ook opgenomen in het Islamitisch recht, de resterende deel werd pas na de dood van de Profeet verwerkt in de Sharia.

Er zijn hele boekwerken gemaakt in verband met de Hadith, er zijn ook talloze boeken geschreven die ingaan op de verzonnen Hadith's, deze staken, vooral na de periode van de vier khaliefen de kop op, dat zijn de Islamitische leiders na de dood van Profeet Mohamed. Het fabriceren van de Hadith's had politieke motieven of in ieder geval bepaalde belangen, maar ook uit vijandigheid jegens de Islam en de Moslims.

Vrouwen

Vrouwen hebben een belangrijke rol gespeeld bij het onthouden en vertellen van de Hadith. De vrouwen van de Profeet waren bij uitstek geschikt om een beeld te geven van zijn privé-leven. Ook over de typische vrouwelijke aangelegenheden hebben zij veel Hadith's kunnen bewaren. Aisja is de belangrijkste onder hen. Bukhari en Muslim hebben ongeveer 170 Hadith's , die zij vertelde, geaccepteerd.

Enkele classificaties van de Hadith

Hadith sahih

Authentiek / betrouwbaar.
Een Hadith met een complete keten van vertellers tot aan de Profeet, vertellers die betrouwbaar zijn en met een goed geheugen. In de keten mogen zich geen vertellers bevinden die één enkele Hadith hebben overgeleverd, de zogenaamde 'vreemden', en de Hadith mag ook niet gebrekkig van aard zijn.

Hadith hasan

Goed.
Voldoet aan dezelfde criteria als Hadith sahih, maar één of meer vertellers is iets minder nauwkeurig in het overleveren.

Hadith da'ief

Zwak.
Voldoet niet aan één of meer voorwaarden van de betrouwbare Hadith. De geleerden zijn het er over eens dat de zwakke Hadith zeker niet aan de voorwaarden van de sahih en de hasan voldoet.

Hadith mawqof

Onnaspeurbaar.
Dit is een Hadith verteld over een metgezel van de Profeet, een verslag of informatie verzorgt door een metgezel.

Hadith maqtoo

Niet verbonden aan de Profeet.
Een Hadith die eindigt bij een volgeling zowel bij het woord als bij de daad. Een volgeling is geen metgezel, maar een gewone Moslim. Ook een hadith waarbij een metgezel spreekt van: 'Wij zeiden.....wij deden....', is mawqof, dus niet verbonden.

Hadith mawdoo

Gefabriceerd.
Dit is een verzonnen Hadith. Valselijk aan de Profeet toegeschreven, vaak met als doel de Islam te beschadigen of de moslims aan zichzelf te doen twijfelen.

Bronnen van Hadith

Er zijn zes verzamelaars van de Hadith die als goed, tot zeer goed betrouwbaar gelden. Te weten:
  • Imaam Bukhari (Geb. 810)
  • Imaam Muslim (817 - 875)
  • Abu Dawud ( 817 - 888)
  • At-tirmidhi ( 825 - 892)
  • AI-Nassa'i (830 - 916)
  • Ibn Madjah (824 - 887)
© 2011 - 2017 1873, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Traditie binnen de Islam: HadithWie over de Islam leest komt het woord 'hadith' regelmatig tegen. Maar wat betekent dit begrip nou precies? En welke rol…
Traditie binnen de Islam: SunnahBinnen de Islam wordt vaak het woord Sunnah gebruikt. Maar wat is de Sunnah precies?En wat is het verschil tussen hadith…
Madhabs, Islamitische juridische scholenWat is een 'madhab' precies? Kort gezegd is een 'madhab' een methode om religieus materiaal op drie belangrijke gebieden…
Leefstijl en voedingsgewoonten van de IslamLeefstijl en voedingsgewoonten van de IslamIeder geloof brengt een bepaalde leefstijl en voedingsgewoonten met zich mee. De leefstijl en voedingsgewoonten die bij…
De islam (religie)De islam (religie)De islam is een monotheistische godsdienst. Het geloof in Allah staat centraal. Er zijn verschillende hoofdstromingen bi…
Bronnen en referenties
  • Ossool Al-Hadith.

Reageer op het artikel "Hadith: De betekenis en enkele classificaties ervan"

Infoteur: 1873
Gepubliceerd: 16-11-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!