Tehilliem: Psalm 35 - een Joodse uitleg

Tehilliem: Psalm 35 - een Joodse uitleg Psalm 35 is een ontzagwekkend en wonderbaarlijk gebed over Davids vijanden. Zij zullen als kaf in de wind achtervolgd worden door de engel van God. David spreekt over zijn vijanden. Wie is onze vijand? Dat is de jetser hara (de neiging te zondigen) die constant tegen ons strijd en wil dat we zondigen tegen God. De Joden kunnen hiertegen strijden met behulp van de Tora en de niet-Joden met behulp van de Noachidische geboden. Alleen Gods richtlijnen doen ons het kwaad overwinnen.

Tekst Psalm 35

Bestrijd, Eeuwige, wie mij bestrijden, vecht tegen mij wie mij bevechten, wapen U, grijp het schild, sta op om mij te helpen. Zwaai met Uw speer en strijdbijl en werp ze naar mijn achtervolgers. Zeg tegen mij: 'Ik ben het die je redt. Dat beschaamd en vernederd worden wie mij naar het leven staan, dat eerloos terugdeinzen wie mij kwaad willen doen.'
..
..
Dat van vreugde juichen wie willen dat mij recht wordt gedaan. Laat hen gedurig mogen zeggen: 'Groot is de Eeuwige, vrede wil hij voor zijn dienaar.' Van Uw gerechtigheid zal mijn tong spreken, van Uw roem wil ik zingen, dag aan dag.'

Tekst in het Hebreeuws

א לְדָוִד רִיבָה יְהוָה אֶת-יְרִיבַי לְחַם אֶת-לֹחֲמָי. ב הַחֲזֵק מָגֵן וְצִנָּה וְקוּמָה בְּעֶזְרָתִי. ג וְהָרֵק חֲנִית וּסְגֹר לִקְרַאת רֹדְפָי אֱמֹר לְנַפְשִׁי יְשֻׁעָתֵךְ אָנִי. ד יֵבֹשׁוּ וְיִכָּלְמוּ מְבַקְשֵׁי נַפְשִׁי יִסֹּגוּ אָחוֹר וְיַחְפְּרוּ חֹשְׁבֵי רָעָתִי. ה יִהְיוּ כְּמֹץ לִפְנֵי-רוּחַ וּמַלְאַךְ יְהוָה דּוֹחֶה. ו יְהִי-דַרְכָּם חֹשֶׁךְ וַחֲלַקְלַקֹּת וּמַלְאַךְ יְהוָה רֹדְפָם. ז כִּי-חִנָּם טָמְנוּ-לִי שַׁחַת רִשְׁתָּם חִנָּם חָפְרוּ לְנַפְשִׁי. ח תְּבוֹאֵהוּ שׁוֹאָה לֹא-יֵדָעוְרִשְׁתּוֹ אֲשֶׁר-טָמַן תִּלְכְּדוֹ בְּשׁוֹאָה יִפָּל-בָּהּ. ט וְנַפְשִׁי תָּגִיל בַּיהוָה תָּשִׂישׂ בִּישׁוּעָתוֹ. י כָּל עַצְמוֹתַי תֹּאמַרְנָה יְהוָה מִי כָמוֹךָמַצִּיל עָנִי מֵחָזָק מִמֶּנּוּ וְעָנִי וְאֶבְיוֹן מִגֹּזְלוֹ. יא יְקוּמוּן עֵדֵי חָמָס אֲשֶׁר לֹא-יָדַעְתִּי יִשְׁאָלוּנִי. יב יְשַׁלְּמוּנִי רָעָה תַּחַת טוֹבָה שְׁכוֹל לְנַפְשִׁי. יג וַאֲנִי בַּחֲלוֹתָם לְבוּשִׁי שָׂק עִנֵּיתִי בַצּוֹם נַפְשִׁיוּתְפִלָּתִי עַל-חֵיקִי תָשׁוּב. יד כְּרֵעַ-כְּאָח לִי הִתְהַלָּכְתִּי כַּאֲבֶל-אֵם קֹדֵר שַׁחוֹתִי. טו וּבְצַלְעִי שָׂמְחוּ וְנֶאֱסָפוּנֶאֶסְפוּ עָלַי נֵכִים וְלֹא יָדַעְתִּיקָרְעוּ וְלֹא-דָמּוּ. טז בְּחַנְפֵי לַעֲגֵי מָעוֹג חָרֹק עָלַי שִׁנֵּימוֹ. יז אֲדֹנָי כַּמָּה תִּרְאֶההָשִׁיבָה נַפְשִׁי מִשֹּׁאֵיהֶם מִכְּפִירִים יְחִידָתִי. יח אוֹדְךָ בְּקָהָל רָב בְּעַם עָצוּם אֲהַלְלֶךָּ. יט אַל-יִשְׂמְחוּ-לִי אֹיְבַי שֶׁקֶר שֹׂנְאַי חִנָּם יִקְרְצוּ-עָיִן. כ כִּי לֹא שָׁלוֹם יְדַבֵּרוּ וְעַל רִגְעֵי-אֶרֶץ דִּבְרֵי מִרְמוֹת יַחֲשֹׁבוּן. כא וַיַּרְחִיבוּ עָלַי פִּיהֶם אָמְרוּ הֶאָח הֶאָח רָאֲתָה עֵינֵנוּ. כב רָאִיתָה יְהוָה אַל-תֶּחֱרַשׁ אֲדֹנָי אַל-תִּרְחַק מִמֶּנִּי. כג הָעִירָה וְהָקִיצָה לְמִשְׁפָּטִי אֱלֹהַי וַאדֹנָי לְרִיבִי. כד שָׁפְטֵנִי כְצִדְקְךָ יְהוָה אֱלֹהָי וְאַל-יִשְׂמְחוּ-לִי. כה אַל-יֹאמְרוּ בְלִבָּם הֶאָח נַפְשֵׁנוּ אַל-יֹאמְרוּ בִּלַּעֲנוּהוּ. כו יֵבֹשׁוּ וְיַחְפְּרוּ יַחְדָּו שְׂמֵחֵי רָעָתִייִלְבְּשׁוּ-בֹשֶׁת וּכְלִמָּה הַמַּגְדִּילִים עָלָי. כז יָרֹנּוּ וְיִשְׂמְחוּ חֲפֵצֵי צִדְקִיוְיֹאמְרוּ תָמִיד יִגְדַּל יְהוָה הֶחָפֵץ שְׁלוֹם עַבְדּוֹ. כח וּלְשׁוֹנִי תֶּהְגֶּה צִדְקֶךָ כָּל-הַיּוֹם תְּהִלָּתֶךָ.

Toelichting op Psalm 35

jetser hara

De jetser hara (de neiging te zondigen) is de grootste vijand van de mens. De jetser hara bestrijdt ons op vele plekken en heel subtiel, soms zo subtiel dat we het nauwelijks door hebben. David vraagt God om inzicht zodat hij het kwaad op alle niveaus kan bestrijden.

alleen God kent ons alleen Hij kan ons beschermen

Wanneer we door angst en onzekerheden worden getroffen is HaShem onze enige schild; Hij heeft ons geschapen en Hij kent ons als geen ander. Luister naar naar wat God onze ziel vertelt, Hij is onze heil. De jetser hara verschijnt in verschillende gedaantes en gebruikt verschillende wapens. Daarom moeten we ons wenden tot HaShem voor bescherming.

veel kwaad is een luchtspiegeling het bestaat niet echt alleen God bestaat

Veel kwaad is een luchtspiegeling dat zal wegwaaien zoals het kaf in de wind. We moeten ons realiseren dat alleen God bestaat. Dit stelt ons boven onze spirituele vijanden die ons beroven van onze ziel. Zonder God lopen we in het donker. Wanneer we ons tot HaShem wenden dan is dit het begin van de verlossing.

één waarheid

We moeten ons focussen op die ene waarheid: de ziekte die onze ziel teistert wordt veroorzaakt door innerlijke vijandige stemmen die spreken van rust en kalmte. Laten we kracht vinden in God en loyaal zijn aan Zijn wil voor de hele mensheid. Laat onze tong spreken van Uw gerechtigheid.

Nadere toelichting op bovenstaande Joodse commentaren

In elk mens zitten krachten om het goede of het kwade te doen. Deze krachten heten in het Hebreeuws 'jetser hatov' (goede scheppende kracht) en de 'jetser hara' (slechte scheppende kracht). Omdat God de mens met een vrije wil heeft geschapen kan deze zelf kiezen om het goede of het slechte te doen.

De mens voert een innerlijke strijd tussen het goede en het kwade. Van jongs af aan neigt de mens naar het kwade. Het is makkelijker om het kwade of om niets te doen dan om het goede te doen. Mensen moeten echt hun hele leven aan hun karakter werken om goed te blijven handelen. Vergelijk dit met het leren spelen van een muziekinstrument. Wanneer u niet meer oefent zakt de kennis weg en speelt u slechter. Alleen als u uren oefent komt het succes. Het doen van het goede komt u ook niet vanzelf aanwaaien. Bovendien moet u vaak tegen de meerderheid opboksen.

Ter illustratie het volgende voorbeeld. Joden bestuderen de Tora om tot goede daden te komen. Antisemieten hebben getracht Joden van de Torastudie af te houden (Hitler wilde niet alleen van de Joden af, maar hij wilde ook het Jodendom vernietigen omdat dit een ethische godsdienst is. Zo was één van de eerste maatregelen van de nazi's tegen Joden in Nederland om de Joodse rituele slacht (sjechieta) af te schaffen. Hitler verheerlijkte het barbarisme). Joden zijn er om vervolgd. Het was verleidelijker voor Joden om voor het kwade te kiezen (de Tora niet meer naleven assimileren c.q. christen worden) om zo van de vervolgingen bevrijd te zijn. Toch bleven veel Joden de Tora trouw en realiseerden ze zich dat alleen HaShem bescherming kan bieden.

Het Jodendom leert dat een goed mens iemand is die GOEDE DADEN verricht. Een goed mens doet alles wat in zijn vermogen ligt het kwade te voorkomen. Alleen goede daden maken een mens dus tot een goed mens. Joden kunnen niet zeggen dat hun geloof in God voldoende is. Geloof is minder belangrijk dan daden. Aan geloof moet je werken door goede daden te verrichten. Het gaat derhalve om een actieve houding en niet om een passieve. Mensen moeten onderwezen worden in het doen van het goede. Voor Joden geldt hierbij de Tora als leidraad en voor niet-Joden zijn dat de Noachidische geboden. Deze geven richtlijnen om tot goede daden te komen en om het kwade te overwinnen. De Tora en de Noachidische geboden vormen Gods wijsheid. Alleen God weet hoe de mens tot goede daden kan komen. Hij heeft de mens geschapen. Bovendien is de wereld geschapen aan de hand van de Tora dus kan alleen aan de hand van dit boek het kwaad overwonnen worden. Zonder Tora bestond de schepping niet.

Waarom wil God dat we ZELF tot goede daden komen met Zijn hulp? Omdat Hij wil dat we Gods partner zijn in het scheppingsproces. Daarom verlangt hij van de mens een actieve inzet. Dit gebeurt met vallen en opstaan maar dat hoort bij het leerproces om een goed mens te worden. Met Zijn hulp weten we dat we een goed mens kunnen worden en het scheppingsproces kunnen voltooien. Het laatste zetje zal uiteindelijk de Joodse Masjiach geven. Met diens komst zal de aarde perfect zijn en hebben de nakomelingen van Adam en Eva de opdracht van God om de wereld om te vormen tot een 'woning' voor God voltooid. Dat was de reden waarom God Adam en Eva uit het Paradijs zette om zo de taak te kunnen volbrengen.

Nog een laatste opmerking over het kwaad. De Joodse wijzen merken terecht op dat veel kwaad een luchtspiegeling is. Het enige wat bestaat is God. Kwaad heeft geen schijn van kans wanneer het genegeerd wordt. Dit is de beste manier om zonden te voorkomen. Mocht het toch misgaan dan moet niet te lang stil gestaan worden bij zonden. Indien een zonde is begaan moet meteen gewerkt worden aan het herstel ervan door oprecht berouw te tonen. In de Tanja (magnum opus van Rebbe Schnuer Zalman van de Chabad Lubavitcher Chassidiem) staat dat seksuele zonden extra aandacht nodig hebben omdat deze de hersens beïnvloeden. Wie een seksuele overtreding begaat moet dubbel berouw tonen. Wie bijvoorbeeld normaliter 1 hoofdstuk Tora per dag bestudeert, moet dan twee hoofdstukken bestuderen. Wie normaliter 15 euro aan liefdadigheid besteedt moet in plaats daarvan 30 euro besteden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tehilliem: Psalm 13 - een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 13 - een Joodse uitlegOnze geest is een tricky plek. Het is als drijfzand. Het trekt ons om het foute te doen. We kunnen de hoop opgeven of we…
Tehilliem: Psalm 23 - een Joodse uitlegTehilliem: Psalm 23 - een Joodse uitlegPsalm 23 wordt in vele Joodse gemeenten aan het eind van de dienst gezegd, gevolgd door het half-kaddiesj en bar'choe. T…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hurk, Pixabay
  • Chabad
  • Siddoer-Siach Jitschak of Tenach (voor tekst Psalm 35)
  • Rhythm of the heart - Rabbijn Rubin
  • Anders dan anderen J. Prager en A. Lepoff
  • Tanja Rebbe Schneur Zalman van Liadi

Infoteur: Etsel
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Special: Psalmen
Schrijf mee!