InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > De Vrij-katholieke Kerk: kerk van de toekomst?

De Vrij-katholieke Kerk: kerk van de toekomst?

De kerken lopen leeg. Toch zijn veel mensen nog oprecht gelovig, maar geloven niet meer in de Kerk. De bisdommen krijgen dagelijks aanvragen tot ontdoping! De Vrij-Katholieke Kerk als gezond alternatief.

Problemen van de Roomse Kerk

De Rooms-katholieke Kerk lijkt uit te sterven. Enerzijds is er het centrale gezag in Rome dat geen voeling meer lijkt te hebben met de wereld en anderzijds de gelovigen die zich niet meer door hun Kerk begrepen voelen. Heel wat gelovigen keren de Kerk de rug toe omwille van een aantal tegenstrijdigheden. Veel gehoorde kritieken zijn:
  • De Kerk predikt reinheid en zuiverheid, maar in haar schoot steekt het ene pedofilieschandaal na het andere de kop op
  • De Kerk predikt gelijkheid van alle mensen, maar weert de vrouwen uit de wijdingen
  • De Kerk predikt Caritas, maar stapelt zelf rijkdommen op, terwijl het grootste deel van haar leden in armoede leeft

Oorzaak van deze mistoestanden

Sommige oorzaken van deze problemen komen uit het verleden, maar zouden in deze tijd wel kunnen worden verholpen, als de bereidheid ertoe was.
  • De Kerk is ontstaan in een patriarchale samenleving, waar de vrouw een andere - lees: ondergeschikte rol - had aan de man.
  • De Kerk heeft in het verleden een ontzaglijk fortuin aan immobiliën, geld en goederen opgestapeld, door verovering, machtsmisbruik, manipulatie en legaten.
  • De Kerk heeft voor haar geestelijken het verplicht celibaat ingesteld, waarbij natuurlijke driften moesten worden onderdrukt, want slechts een kleine minderheid kan deze driften werkelijk transcenderen! Hierdoor is de geest van een aantal van haar bedieners verziekt tot pedofilie en dergelijke.

Katholieke Kerk versus Katholieke Kerken

Iedereen weet dat het protestantisme bestaat uit meer dan 1000 denominaties, die de protestantse basis gemeenschappelijk hebben, maar de klemtonen ieder op hun manier leggen.

Minder bekend is dat het katholicisme ook uit meer dan 100 kerken bestaat, die overigens alle in de apostolische successie staan, dus wettige erfgenamen zijn van de kerk van Christus en Petrus en geldige sakramenten kunnen uitreiken.

Het grote verschil is dat de protestantse kerken elkaar erkennen en vaak goed samenwerken, terwijk bij de katholieken de Rooms-Katholieke kerk zichzelf ziet als de ware kerk en de andere als afscheuringen.

Welke kerk is dan het goede alternatief voor de Roomse Kerk?

Uiteraard moet ieder dat voor zichzelf uitmaken.
Sommige van die andere katholieke kerken zijn veel progressiever dan de Roomse kerk, terwijl andere net veel conservatiever zijn.

De Vrij-Katholieke Kerk als beste keus voor de 21ste eeuw?

De Vrij-Katholieke Kerk is ontstaan in 1916 via de Onafhankelijke Oud-Rooms-Katholieke Kerk uit de Oud-Katholieke Kerk.

Want ons opvalt als we de Vrij-Katholieke Kerk met de Rooms-Katholieke Kerk vergelijken, zijn alvast volgende punten:
  • Man en vrouw zijn hier gelijk en kunnen allebei priester of bisschop worden.
  • Aangezien de Christus wordt beschouwd als het hoofd van de kerk, is er geen paus. Het enige centrale gezag is een Voorzittend Bisschop die voor een periode van zeven jaar wordt verkozen door de synode.
  • Er is geen verplicht celibaat voor de geestelijken. ze hebben dus meestal een gezin, waardoor de mistoestanden van pedofilie en dergelijke niet voorkomen
  • Hier bestaan geen dogma's of verplichte leerstellingen!
  • De geloofsbelijdenis wordt positief geformuleerd: iedereen wordt gered,; niemand wordt verdoemd.
  • De communie staat open voor ieder die met het nodige respect en de juiste instelling het altaar betreedt. Geen verplichte biecht dus

De Vrij-Katholieke Kerk in de wereld

Hoewel deze kerk bijna een eeuw actief is, blijft het een kleine kerkgemeenschap. Volgens sommige tellingen zouden er in de wereld 300.000 leden zijn. We vinden de Vrij-Katholieke kerk vooral in Nederland, Engeland, de VS, België, Australië, Nieuw Zeeland, Afrika, Frankrijk en bepaalde Oostbloklanden.
Gerelateerde artikelen
Online ontdopen met behulp van de website ontdopen.nlnieuws uitgelichtOnline ontdopen met behulp van de website ontdopen.nlIn december 2012 besluiten een record aantal mensen zich te laten ontdopen. Het ontdopen komt mede door de jaarlijkse ke…
Hoe laat je je uitschrijven uit de katholieke kerk?Hoe laat je je uitschrijven uit de katholieke kerk?Ben je van huis uit katholiek maar heb je niets met het katholieke geloof, kom je nooit in de kerk? Dan hoor je bij de g…
Ontstaan der Nederlanden: afwezigheid van Karel VVoor een jonge staat als de Nederlanden was de constante afwezigheid van keizer Karel V een teken van desinteresse. Juis…
Verschil kerkhervormers Johannes Calvijn en Maarten LutherVerschil kerkhervormers Johannes Calvijn en Maarten LutherEr is een beeldvorming ontstaan over Johannes Calvijn die totaal niet overeenstemt met de werkelijke persoon. Nu nog wor…
De duivel in de kerkDe duivel in de kerkIn 1917 werden er door Maria drie profetiën geopenbaard aan drie kinderen uit Fatima(Portugal). De derde profetie bleef…

Reageer op het artikel "De Vrij-katholieke Kerk: kerk van de toekomst?"

Reacties

Marie Cacile, 10-12-2015 11:22 #3
Meer dans 90% van de pedofielen zijn getrouwde mannen, vaders of stiefvaders van minderjarige kinderen.

Ewout de Haan, 30-07-2015 21:33 #2
Hier wordt meer bedoeld dat doordat de priesters mogen trouwen en zelf een gezin mogen hebben het minder snel tot nauwelijks voorkomt. Ik begrijp alleen niet waar je op doelt met (stiefvaders) aangezien de priesters zoals ik al aangaf getrouwd mogen zijn en een gezin hebben, m.a.w. als ze al aan kinderen zitten… zijn het hun eigen kinderen bij wijze van spreken.

Ikkie, 06-05-2014 20:50 #1
Ik vind deze opmerking heel vreemd: Er is geen verplicht celibaat voor de geestelijken. ze hebben dus meestal een gezin, waardoor de mistoestanden van pedofilie en dergelijke niet voorkomen. Veel misbruik wordt gepleegd door (stief)vaders.

Infoteur: Salilus
Laatste update: 28-08-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 3
Schrijf mee!