InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > De profetie van Jesaja en de bevrijding van Gods volk

De profetie van Jesaja en de bevrijding van Gods volk

De profetie van Jesaja en de bevrijding van Gods volk Jesaja beschrijft in hoofdstuk 9 vers 5 een vergezicht in de toekomst. Jesaja krijgt van God de opdracht om de geboorte van Jezus Christus te beschrijven. God neemt Jesaja bij de hand om zijn volk op te roepen tot bekering. Hierdoor moest Jesaja tegen de stroom in profeteren dat niet langer een aardse koning op aarde zou regeren maar een Macht van bovenaf het koningschap zal opeisen.

Jesaja en de profetie over Jezus

De profeet Jesaja wil hiermee de aandacht trekken lijkt het wel. Hij spreekt hier geheel in lijn met de godsbeelden van die tijd. De mensen verwachten namelijk dat goden iemand zouden zenden om hun aanwezigheid te tonen. Jesaja benadrukt dat het kind voor ons is geboren. Een kind wat betekenis heeft. Het kind kan invloed hebben op ons leven. Jesaja spreekt in de ‘wij’ vorm. De geboorte van dit kind gaat ons allen aan. Het kind wat een nakomeling is van koning David. In de tijd van Jesaja waren er een aantal machten die grote invloed hadden namelijk; Assyrie, Egypte, Babel en Perzie. Jesaja zal ongetwijfeld ook voor hun hebben gesproken als hij zegt 'een kind is ons geboren'.

Profetie over Jezus

Dit vers van Jesaja 9 maakt duidelijk dat het om een zoon gaat. Een zoon die aan ons is gegeven. Misschien niet letterlijk in onze handen maar we mogen er gratis gebruik van maken. Jesaja beschrijft hier 'gewoon' de feiten die de traditie voorschreef. de zoon moest het geslacht in stand houden en moest zorgen voor inkomen. ook was vooral bij de Egyptenaren in die tijd gewoon dat de zoon van de farao of de koning troonopvolger werd. ook zag men de farao als een 'zoon van god', mensen die door de goden moesten zijn gezonden. In Egypte werden goden al snel als mensen afgebeeld. Jesaja benadrukt hier reeds het volledig mens-zijn van God.

De heerschappij rust op zijn schouders

Je moet sterke schouders hebben om de hele Nederlandse maatschappij op je schouders te nemen. Als kind lukt dat natuurlijk helemaal al niet. Met heerschappij wordt hier macht of gezag bedoeld. Je kent vast de ‘klerenkasten’ uit de beveiliging wel. Zij staan meestal bij discotheken of belangrijke evenementen om ervoor te zorgen dat het veilig blijft. Zowel om de bezoeker een veilig gevoel te geven als de kwaadwillende af te schrikken. Die brede schouders geven een veilig gevoel en maken indruk. In deze tekst wordt het symbolisch bedoeld maar het geeft wel aan dat we ontzag en respect voor Jezus moeten hebben. Hij heeft het bestuur over de aarde en de hemel. Jesaja had vermoedelijk ook de opkomende wereldmacht Assyrie op het oog toen hij zei dat de heerschappij van het kind op zijn schouders rust. Niet op de schouders van plunderende vorsten.

De namen van Jezus in het boek Jesaja

Deze namen zal hij dragen: Wonderbare raadsman,
Goddelijke held, Eeuwige vader, Vredevorst.

Bovenstaande tekst komt uit de Nieuwe Bijbelvertaling. Andere vertalingen vertalen wonderbare raadsman weer apart van elkaar en geven de voorkeur aan Wonderlijk, Raadsman. Het Engels vertaald Raadsman met Counsellor. De diepere betekenis van Raadsman moeten we zoeken in het juridische kader. Jezus treedt op als een Advocaat tussen God en de mens. Hij zorgt ervoor dat God de juiste informatie krijgt wanneer de duivel ons aanklaagt bij de Allerhoogste. De duivel zal allerlei leugens bedenken om ons leven in de war te schoppen. Deze tekst is als het ware Jesaja in een notendop. God wil door Jesaja duidelijk maken dat God de Schepper is van al het leven. Hij zal recht spreken en een rijk van eeuwige vrede brengen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De profetie van Jesaja en de bevrijding van Gods volk"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 24-03-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!