InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Islam en seksualiteit vergeleken met onze samenleving

Islam en seksualiteit vergeleken met onze samenleving

Mensen uit de westerse cultuur weten verbluffend weinig over hoe de Islamcultuur in elkaar zit. Zij oordelen nochtans vaak helemaal anders over onderwerpen zoals adoptie, masturbatie, homoseksualiteit, praten over seks, abortus en incest. Toch is het interessant dat we meer te weten over cultuur en dat we deze even vergelijken met de onze. Is het werkelijk door de grote verschillen dat er conflicten ontstaan of heeft dit veel te maken met foute vooroordelen?

Inleiding:

Het is algemeen geweten dat mensen vaak een te vroeg oordelen vellen over kwesties waar ze bitter weinig vanaf weten. Zo hebben ook veel mensen verschillende gedachten over de beleving van seksualiteit bij de Islam. We gingen er vanuit dat seksualiteit een taboe was bij moslims, en dat seksualiteit enkel kon onder zeer strenge regels. Waarom we dit dachten is om het feit dat er bij de Islam veel strikte regels zijn. We kunnen dus stellen dat veel mensen dingen te hard veralgemenen. Ook waren we er bijna zeker van dat de man het meeste te zeggen had bij de beleving van seksualiteit. Na onderzoek over dit onderwerp, komen we tot een toch wel verrassende uitkomst op onze (intieme) vragen.

Islam en seksualiteit: vergelijking met onze samenleving.

Taboe

Het is uiteraard niet het makkelijkste onderwerp om over te schrijven. We kwamen er namelijk achter dat praten over seksualiteit zeker wel onder de term 'taboe' kan worden geplaatst. Wat het opzoeken van informatie erover belemmert. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om zomaar moslims op straat aan te spreken om hen intieme vragen te stellen. Maar desondanks hebben we toch enkele resultaten kunnen bereiken. Mede door hulp van andere professoren en onderzoekers uit onze nabije omgeving. Deze hebben hun resultaten vaak afgeleid uit anoniem onderzoek. We merken hier al een eerste grote verschil op met onze samenleving waar praten over seks minder en minder een taboe wordt. Ondanks dat praten over seksualiteit onder moslims een taboe is, is de beleving ervan dat zeker niet. Seksualiteit wordt door de Koran immers als zeer positief gewaardeerd. Wel is net zoals in onze westerse cultuur buitenechtelijk geslachtsverkeer zowat verboden. Dit met het verschil dat er in sommige culturen zelfs de doodstraf op staat.

homoseksualiteit

Een ander onderwerp waar veel over gezegd kan worden is homoseksualiteit. Hoe staat de Islam tegenover homo's? Na opzoekwerk kwamen we erachter dat homo's niet worden aanvaard. Het is zelfs zo dat in verschillende Moslim landen homo's een levenslange gevangenisstraf krijgen als men erachter komt dat hij of zij zich bezighoudt met homofiele praktijken. In extremere gevallen kan zelfs een doodstraf volgen. Dit is toch wel een onderwerp dat sterk verschilt met onze Westerse cultuur. Bij ons heeft het lang geduurd eer dat homo's aanvaard worden. Maar tegenwoordig kunnen we zelfs stellen dat homo zijn normaal is geworden. Zo zijn er reglementeringen die homohuwelijken toestaan. Nog even vermelden dat bepaalde bewegingsgroepen zich soms nog wel fel uiten tegen homo's in onze samenleving. Maar zij verliezen beetje bij beetje de strijd.

Abortus

Nog een zeer actueel en interessant onderwerp is abortus. Abortus omwille van het behouden van een moslima haar schoonheid of het ontwijken van haar verantwoordelijkheid is niet toegestaan, deze handeling staat gelijk met moord volgens de Islam. Wanneer men dit toch doet staan hier zeer zware straffen op. Abortus wanneer er een risico is op het leven van de moeder, is wel toegestaan. Dit valt in verschillende opzichten te vergelijken met de regels die gelden voor abortus in onze samenleving. Toch zijn er in onze samenleving toch nog versoepelingen. Zo is het bijvoorbeeld wel toegestaan dat een meisje onder de 18 abortus zou plegen onder bepaalde voorwaarden. Ook wanneer bijvoorbeeld een vrouw kan aantonen dat ze niet voor het kind kan zorgen door bijvoorbeeld geldproblemen wordt abortus soms toegestaan.

Incest, verkrachting en prostitutie

De onderwerpen incest, verkrachting en prostituees zijn taboes, het is in de Islam niet aanvaard om hier over te praten en de meeste moslims doen dit dan ook niet. Seksuele belevenis voor het huwelijk is ook ten strengste verboden. In onze samenleving zijn er echter nog maar weinig mensen die geen seksuele betrekking hebben gehad voor het huwelijk. Dit is ook maar een evolutie die voor kort in onze samenleving plaatsvond. Vroeger was er ook in onze samenleving geen sprake van seksuele betrekking voor het huwelijk.

Besnijdenis, polygamie, masturbatie

Besnijdenis wordt beschouwt als een vast ritueel bij moslims. Dit wordt in onze samenleving soms ook gedaan maar minder uit geloofsovertuiging. Echter vaak om gezondheidsredenen of omdat de persoon in kwestie dit wenst. Ook kwamen we erachter dat polygamie in de Islamcultuur slechts een uitzondering is, die toegestaan is onder bepaalde voorwaarden. In onze westerse wereld wordt polygamie niet aanvaard. Het is wettelijk ook niet mogelijk. Bovendien trouwen veel mensen n onze samenleving voor de kerk, waar het ook enkel is toegestaan om met een persoon te trouwen. Wanneer men met iemand anders wil trouwen moet men eerst scheiden voor de wet. Een ander item is masturbatie. Masturbatie wordt beschouwd als een taboe. Maar iemand die seksuele zelfbevrediging toepast en aan wie geleerd is dit als een volwaardige seksuele bevrediging te ervaren, zal een ander niet zo gauw lastigvallen met zijn of haar seksuele behoeftes. Dus, is masturbatie wel toegestaan om ontucht of overspel te voorkomen. Soms wordt in onze samenleving masturbatie ook nog wel eens beschouwt als taboe. Maar wederom is dit wel volledig toegestaan, buiten als dit in het openbaar gebeurt.

Eigen ervaring met moslims en seksualiteit:

Het was leuk om meer op te zoeken over de moslimcultuur en deze zo beter te leren kennen. Hiermee hopen we mensen wat dichter bij de moslimcultuur te brengen. Wij vinden het namelijk belangrijk dat mensen elkaars cultuur beter leren kennen. Dit zal er voor zorgen dat ze elkaar beter begrijpen. Als mensen elkaar beter begrijpen zullen er eveneens minder conflicten ontstaan. Wanneer er minder conflicten zijn is dit natuurlijk voor iedereen beter. Met bepaalde kennis te delen zullen we dus misverstanden kunnen verhelpen. Zelf zijn we echter nog geen slachtoffer geworden van een van deze misverstanden. We zijn nog niet in contact gekomen met hoe moslims tegenover seksualiteit staan. Een toonaangevend onderwerp waaraan we kunnen merken dat er andere regels zijn over seksualiteit is dat moslima vrouwen soms een hoofddoek dragen. Mensen uit onze culturen begrijpen dit vaak niet en denken dat dit puur uit komt doordat hun man macht uitoefent op hun. Het is niet omdat verschillende culturen een andere kijk hebben op een bepaald onderwerp dat ze niet samen kunnen leven. Het is zelf uitermate interessant om een andere cultuur te leren kennen. Deels ook daarom dat we dit onderzoek zijn begonnen.

Tot slot: Wat onthouden we?

Het is niet omdat we een aantal feiten aan het licht hebben gebracht dat deze moeten veralgemeend worden naar alle moslims. Hoe moslims hun geloof interpreteren en uitten kan namelijk zeer erg verschillen met tijd en plaats. Dit is zoals bij elke godsdienst. Toch kunnen we nu een bepaald beeld vormen over hun geloof, al moeten we beseffen dat dit beeld soms genuanceerd moet worden. Wat je vooral over dit artikel kan onthouden is dat je bepaalde vooroordelen best opzij zet omdat ze oftewel onterecht zijn of omdat je de onderliggende gedachte ervan niet kent en ze daardoor fout inschat.
© 2010 - 2019 Moutonjordy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Homo-, hetero- en biseksualiteitIn tegenstelling tot vele dieren, vallen de meeste mensen op de wereld op mensen van het andere geslacht, maar er zijn o…
Islam en seksualiteitReligies en seksualiteit lijken altijd op tamelijk gespannen voet met elkaar te staan. Religie dwingt seksualiteit in ee…
Islam en seksualiteit: toepassingen in de wetgevingIn deze special is al meer gezegd over hoe het moslim geloof staat tegenover seksualiteit en over schaamte. Maar zijn er…
Peuters en seksualiteitPeuters en seksualiteitSeksualiteit, is dat van toepassing op peuters? Jazeker, seksualiteit is niet iets wat pas op de latere kinderleeftijd b…
De sexuele evolutieZolang de mens al bestaat wordt er aan sex gedaan. Maar waar de Grieken en de Romeinen vreemdgaan, homoseksualiteit, pro…

Reageer op het artikel "Islam en seksualiteit vergeleken met onze samenleving"

Reactie

Karima (infoteur), 20-07-2011 20:25 #1
De islam en seksualiteit in onze samenleving is in vergelijking anders dan een andere samenleving want bij ons vind er veel taboe plaats en schaamte en hebben tijdens familiebezoek of dergelijke niet vaak zulke onderwerpen omdat het taboe is en veel schaamte en zo zijn we ook opgevoed en hebben het van onze ouders meegekregen en weten niet beter en terwijl in de islam staat juist daar over te praten om te voorkomen dat het juist allemaal niet mag totdat je getrouwd bent en zodat de jongeren de goede weg nemen en elkaar op een leuke juiste manier kennen zodat er geen onenigheid ontstaat en meestal is onze cultuur wel bekend en tradioneel en meestal begrijpen de families elkaar wel omdat ze vaak uit grote gezinnen bestaan.

karima alkahja
bergen op zoom

Infoteur: Moutonjordy
Gepubliceerd: 15-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 1
Schrijf mee!