InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Heeft de christelijke kerk in Nederland nog een missie?

Heeft de christelijke kerk in Nederland nog een missie?

Heeft de christelijke kerk in Nederland nog een missie? Als men de kerkelijke christelijke gemeente wil gaan motiveren voor een missionaire taak dan is het van fundamenteel belang dat er in de gemeente iemand een bewogen hart heeft voor het missionaire werk. Iemand die durft te dromen en een profetisch geluid laat horen. Andersom moet er een inspirerende prediking verkondigd worden. Anders dreigt het de kerk net zo te vergaan als een leger dat getraind wordt om te vechten maar nooit uitgezonden wordt. De christelijke kerk heeft sterke historische wortels en moet van daaruit een sterk profetisch geluid laten horen in Nederland.

Martin Luther King

Martin Luther King had de inspiratie en het charisma om anderen in beweging te brengen en er van te overtuigen dat het ‘menes’is! Een beroemde uitspraak van King ’ I have a dream’ en de titel van één van zijn boeken ‘waarom wij niet konden wachten’ zijn nog volop actueel en kunnen zo de titel van een beleidsplan worden in een missionaire gemeente. King streed letterlijk met bloed en tranen voor vrijheid voor de zwarten. Die strijd voerde hij onder de leiding van Gods Beleidsplan. Negro-spirituals stegen op naar de hemel. God verhoorde hun smeken maar ook hun lofliederen. Christus roept ons tot de akkers. De velden zijn wit om te oogsten!

Maarten Luther

De naamsgenoot en voorloper van King, Maarten Luther verwoorde het toen ook al zo; ‘hier sta ik en kan niet anders’ en in antwoord op de bezorgdheid van zijn geestelijk vader zij Luther ‘dacht u nou werkelijk dat het niets zou kosten?’ De strijd van Luther en King hebben hun prijs gekost maar anderzijds heeft het veel opgeleverd en misschien heeft het wel alles opgeleverd. Vrijheid!

Missie van de kerk in Nederland

In bovengenoemde voorbeelden komt de kern van het missionair zijn naar voren. Missionair gemeente zijn is geen romantische onderneming zoals het uit de nota van de PKN duidelijk wordt. De nota is theoretisch gericht is en er wordt teveel een beroep gedaan op de individuele kerkganger. In de nota staat wel vermeld dat wanneer de woorden hun doel niet raken dat de verteller zelf niet bij het 'verhaal' betrokken is.

Naar boven gericht

Iemand die de gemeente gaat leiden moet naar boven gericht zijn, op het Woord van God. De leider moet de gemeente daar op wijzen en door het gebed bemoediging en toerusting zoeken met de gehele gemeente. Als deze basis gelegd is dan kan men verder gaan bezinnen en gaan kijken waar men als gemeente ‘staat’. Staat men op zichzelf en daarbij gesloten of staat men open en daarbij ‘out-reachend’, missionair dus.

Boodschappers in Nederland

Om een missionaire gemeente te kunnen zijn is het dus allereerst van belang om te weten wie en wat de gemeente is. De gemeente is de plaats waar het kruis van Jezus Christus centraal staat. De gemeente is de plaats waar het zaad van het evangelie gestrooid wordt en waar het ontkiemd, groeit en vrucht draagt. Een gemeente is een verzameling mensen die Jezus Christus hebben leren kennen , in Hem groeien, Hem dienen en Hem met anderen delen. In de gemeente worden mensen binnen gebracht , worden zij opgebouwd en toegerust en tenslotte zelf weer uit gaan als boodschappers. Dit is kerk zijn naar Gods hart. met Gods hart .

Kerkenraad

De kerkenraad speelt in deze bewustwording een grote rol, zij heeft hierin een leidende en begeleidende positie. Nadat de visie is bepaald is het goed om als gemeente aan zelfreflectie te doen. Waar en wie zijn we vandaag en waar en wie zijn we over een x-aantal jaren? Vaak komen ideeen uit de gemeente. Dat is mooi maar het initiatief voor de verdere uitwerking ligt bij de kerkenraad. Men zou er dus goed aan doen om een evangelisatiecommisie in het leven te roepen die onder supervisie van de kerkenraad aan de slag gaat met onderdelen als toerusting, bezinning, en opleiding. Het is belangrijk om te beseffen dat wanneer zo’n commissie aan het werk gaat, positieve en negatieve ontwikkelingen gaan volgen.

Gebed en toerusting

De mondigheid van de gemeente zal waarschijnlijk toenemen maar dat hoeft geen afbreuk te doen aan het gemeente-zijn. Het zal alleen maar positief uitwerken wanneer het geloofsgesprek op gang komt en mits dit in goede banen geleidt wordt. De kerkenraad heeft dus een belangrijke rol in deze beleidsvoering. Het is niet erg als de kerkenraad inslaapt zoalng men met een 'nieuwe droom' voor de gemeente ontwaakt. Door gebed en toerusting zal de gemeente haar ‘dromen’ weer waar willen gaan maken om de vrijheid van Christus te verkondigen!
Gerelateerde artikelen
Dr. Martin Luther King: "I have a dream"Dr. Martin Luther King: "I have a dream""I have a dream". Wie kent de beroemde uitspraak niet van Martin Luther King. Op 4 april 2018 is het 50 jaar geleden dat…
Verschil kerkhervormers Johannes Calvijn en Maarten LutherVerschil kerkhervormers Johannes Calvijn en Maarten LutherEr is een beeldvorming ontstaan over Johannes Calvijn die totaal niet overeenstemt met de werkelijke persoon. Nu nog wor…
Vier strategieën voor een Christelijk missionair beleidVier strategieën voor een Christelijk missionair beleidWat betekent de context voor de strategie van een missionaire gemeente vandaag? De kerk kan verschillende houdingen aann…
Martin Luther King - 'I have a dream'Martin Luther King - 'I have a dream'Martin Luther King (1929-1968) ‘I have a dream’ Op 28 augustus 1963 spreekt Martin Luther King –een vredelievende zoon v…
Religie in de levenscyclus van de mens volgens EriksonReligie in de levenscyclus van de mens volgens EriksonDe psycholoog Erikson had veel interesse in de betekenis van religie voor de mens. Volgens Erikson bestaat de cyclus van…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Heeft de christelijke kerk in Nederland nog een missie?"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 31-03-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!