InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > De betekenis van religie in behandeling van verslaving

De betekenis van religie in behandeling van verslaving

De betekenis van religie in behandeling van verslaving De betekenis van religie in het minderen of voorkomen van drugsmisbruik kan ontleent worden aan de functie die het al op jonge leeftijd heeft. Mensen die opgroeien met religie, spiritualist of welke vorm van geloofsovertuiging dan ook, gebruiken later, minder of helemaal geen verslavende middelen. Religie kan een rol spelen in preventie en behandelprogramma's voor verslaving. Religie of een specifieke geloofsovertuiging zou kunnen helpen in de behandeling van verslavingsproblematiek.

Religieuze overtuiging werkt preventief

Stewart bijvoorbeeld, vond dat religieuze overtuigingen leken te fungeren als een buffer bij studenten op een universiteit. Het schrikte af bij het maken van een eerste beslissing om alcohol of drugs te gebruiken. In die zin kan religie een rol spelen in de preventie. De vele studies die aantonen dat religie en het gebruiken en misbruiken van middelen negatief zijn verbonden, zou kunnen suggereren dat religie wordt opgenomen in de behandelprogramma's om drugsmisbruik tegen te gaan.

Geestelijke gezondheid

De studies die deze associatie illustreren zijn correlationeel van aard. We kunnen niet uitgaan van een oorzaak en gevolg relatie. Echter, uit onderzoek is gebleken dat personen die herstellen van alcoholisme en drugsverslaving en, die hogere niveaus van religiositeit tonen, ook een positief geestelijke gezondheid hebben, zoals toegenomen coping en optimisme, meer zichtbare sociale steun etc. Bovendien zijn zij geheel onthouders van illegale drugs en opvallend langer in de eerste 6 maanden van een behandeling programma. Individuen die succesvol herstellen van verslaving laten een hoger niveau van religieus geloof en spiritualiteit zien, ten opzichte van degenen die een terugval hebben.

Kerkbezoek verminderd drugsgebruik

Het is mogelijk dat een aantal preventie, behandeling en support programma's zouden kunnen profiteren van de aspecten van religie. Elementen toepassen die meewerken aan de bestrijding van drugsmisbruik. Onderzoek is nodig om duidelijk te maken wat die specifieke elementen moeten zijn. Zo bleek kerkbezoek te zijn geassocieerd met een verminderde alcohol-en cocaïnegebruik onder de deelnemers in een hulpverlening programma. Maar we begrijpen nog niet precies de reden waarom deze en soortgelijke associaties bestaan.

Erkenning van religieuze programma’s

Gorsuch heeft gesuggereerd dat religie vooral effectief kan zijn voor godsdienstige mensen, die willen dat hun geloof wordt meegenomen in de behandeling voor middelenmisbruik, als het binnen een verzorgende en ondersteunende geloofcontext is. Benson betreurt dat de potentie van religie niet wordt erkend in de algemene literatuur over preventie en behandeling van alcohol-en drugsmisbruik.

Anonieme Alcoholisten

Dit wil niet zeggen dat preventie en behandeling benaderingen geen religieuze elementen bevatten. Sommige programma's gesponsord door kerken zijn sterk afhankelijk van een religieus perspectief. Anonieme Alcoholisten (AA) is een organisatie die succes heeft gehad en heeft in de behandeling van alcoholisme. Hoewel sommige auteurs beweren dat het succes van de AA, vooral in de media wordt overschat. AA is in wezen een seculiere organisatie, maar het heeft aspecten van de religieuze ervaring en oefeningen overgenomen in het programma, met name een beroep op een hogere macht (God) als de bron van revalidatie.

Meer onderzoek nodig

Toch is de specifieke bijdrage van andere functies in een behandeling programma, moeilijk te beoordelen. Ook verpleegkundigen zijn niet geneigd om niet-religieuze cliënten te verwijzen naar een AA revalidatie programma, hoewel religieuze en niet-religieuze mensen gebruik kunnen maken van deze programma's. Er is meer onderzoek nodig om de mate waarin religie daadwerkelijk bijdraagt aan het succes van preventie-en behandelingsprogramma’s te isoleren, en te laten zien hoe het beter kan worden verwerkt in dergelijke pogingen om het leven van mensen te verbeteren.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • The psychology of religion, an emperical approach. Third edition. Samenvatting pagina 426-427

Reageer op het artikel "De betekenis van religie in behandeling van verslaving"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 02-07-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!