InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Het Bijbelboek Ezechiël

Het Bijbelboek Ezechiël

‘Ik profeteerde zoals hij mij gezegd had, en de lichamen werden met adem gevuld. Ze kwamen tot leven en gingen op hun voeten staan: een onafzienbare menigte’. Een citaat uit het Bijbelboek Ezechiël (37:10). In dit gedeelte ziet de profeet beenderen tot leven komen. Wat zegt dit boek en wat is de plaats ervan in het verhaal van de Bijbel?

Plaats in de geschiedenis

Het boek Ezechiël is te vinden in het Oude Testament (OT), de eerste helft van de Bijbel. Het OT beschrijft de geschiedenis voor de komst van Jezus. Na vijf boeken van Mozes, geschiedenis en poëzie is het werk van profeten te lezen. Een profeet is iemand die woorden van God doorgeeft aan de mensen. Een van deze profeten is Ezechiël. Ezechiël is werkzaam in 593-571 voor Christus. Na de verwoesting van Jeruzalem werd het volk van Juda als ballingen meegenomen naar Babel. De profeet is deze periode werkzaam onder de ballingen.

Inhoud

Het boek is verhalend en in de ik-vorm geschreven. Het bevat vooral profetieën en visioenen. In alles word Gods bovenaardse verhevenheid beschreven. Dit is al te lezen in het eerste visioen met beelden en goddelijke figuren.
Ezechiel profeteert over de straf van God voor zonden van het volk, zoals verering van andere goden. Ook bevat het boek een belofte en de terugkeer naar Jeruzalem. De meeste boodschappen worden duidelijk gemaakt aan de hand van symbolische handelingen. Zo wordt Ezechiël bijvoorbeeld naar een bepaalde plaats gebracht voordat God tot hem spreekt.
Het doel van het boek is het volk de boodschap door te geven die hen bij God zou brengen. Juda en Israel waren het contact met God verloren. Daarom gaf God Ezechiël de opdracht om de boodschap van oordeel en herstel te brengen. Het land zou herrijzen als een dood lichaam (zie visioen van de dode beenderen). Er komt een nieuwe tijd waarin God laat zien wie Hij is.

De persoon Ezechiël

De naam Ezechiël staat voor ‘sterk is God’ of ‘hij zal door God gesterkt worden’. Ezechiël had moed en was vastberaden, hij volgde waar God hem wilde en zei wat God wilde dat hij sprak. Hij raakte niet ontmoedigd door afwijzende reacties van mensen om hem heen. Ezechiël was een man met veel voorstellingsvermogen. Hij had de gave om Jeruzalem gedetailleerd te zien, hoewel hij er 1600 kilometer van verwijderd was.

Opbouw

Het boek is als volgt opgebouwd:
  • Hoofdstuk 1-5: Ezechiël krijgt door middel van een visioen opdracht als profeet op te treden
  • Hoofdstuk 6-24: Profetieën en symbolen over schuld en ondergang van Juda en Israel
  • Hoofdstuk 25-32: Ondergang van volken rondom Israel
  • Hoofdstuk 33-39: Beloftes en herstel van Juda en Israel
  • Hoofdstuk 40 -48: Gedetailleerde visioen over de nieuwe tempel in Jeruzalem, offers en de indeling van het land
© 2009 - 2019 Inis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het Oude Testament (Christendom)Het Oude Testament speelt een belangrijke rol binnen het Christendom. Het Oude Testament is het eerste gedeelte van de C…
De bijbel: Kronieken, Jesaja, Jeremia en EzechiëlDe bijbel: Kronieken, Jesaja, Jeremia en EzechiëlDe bijbel is geen makkelijk boek om zo maar te lezen. Interessant en de moeite waard is het zeker wel. Hieronder tref je…
Dertien geloofspunten Maimonides 6: Profetie – profetenIn het Oude Israël kende men duizenden Profeten. Zij hadden de gave om het Woord van God over te brengen naar de gewone…
Kabbala: kabbalisten vanaf de Schepping tot de Talmoed (I)De Kabbala kent vele profeten en wijzen. De eerste kabbalist was Adam HaRishon. Later kwamen o.a. Abraham, Mozes en de p…
Bronnen en referenties
  • De Nieuwe Bijbelvertaling, © Nederlands Bijbelgenootschap 2004 Gids bij de Bijbel; Elwel, Walter A; Voorhoeve Kampen; 1992

Reageer op het artikel "Het Bijbelboek Ezechiël"

Reactie

Rose, 29-09-2009 21:17 #1
Dit artikel is als een goede recensie op een goed boek, het begint ook met die gedeelte waardoor dat boek bekend staat. Ik wist niet dat dit bijbelboek zo onuitputtelijk was. Ja ik weet wel dat de bijbel onuitputtelijk is, maar toen ik echt ben gaan lezen in Openbaringen en steeds niewsgieriger werd, heb ik God's grootheid beter ontdekt.

Infoteur: Inis
Laatste update: 20-03-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 1
Schrijf mee!