InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Birkat Hachama, één maal in de 28 jaar de zon lof aan zeggen

Birkat Hachama, één maal in de 28 jaar de zon lof aan zeggen

Birkat Hachama is een Joodse gebedsritueel dat maar één keer in de 28 jaar gedaan wordt. Birkat Hachama wordt ook wel de lofzegging aan de zon genoemd. Deze lofzegging dat gekoppeld is aan de zon wordt om de 28 jaar herhaald omdat volgens de Talmoed de zon op deze dag op hetzelfde punt staat aan het firmament als destijds toen het door God gecreëerd werd.

De Talmoed.

Het Joodse woord Talmoed betekent 'mondelinge leer'. De Talmoed is na de Tenach het belangrijkste boek binnen het Joodse geloof. In de Tenach staan de Wet, Profeten en de Geschriften en is dus vergelijkbaar met het Bijbelse Oude Testament. De Talmoed bevat de commentaren van vooraanstaande rabbijnen en belangrijke schriftgeleerden op de Tenach.

Birkat Hachama.

Al 206 keer in de geschiedenis van het Jodendom is de zonnezegening uitgesproken. Op acht april 2009 werd weer voor het laatst dit ritueel en zonnezegening uitgesproken. Maar vanuit het oogpunt van de wetenschap klopt de zonnezegening natuurlijk niet. De zon is immers 4,6 miljard jaar oud en niet 5769 jaar.

Het ritueel.

De zonnezegening gebeurde dit jaar voor de negende keer aan de vooravond van het Paasfeest, de Pesach. En dat maakt het natuurlijk extra speciaal. Op de hele wereld zoeken Joden hoge standplaatsen bij het aanbreken van de dag. Vrouwen hoeven de zonnezegening niet uit te spreken en bidden tijdens dit ritueel thuis of in de synagoge.

In 1981 ging een grote groep Joodse gelovigen op het Empire State Building de zonnezegening aan onder leiding van hun Rabbi. En in Israël is de berg Masada aan de Dode Zee een geliefde plek voor de zonnezegening. Het wordt ook wel het centrum van de zonnezegening genoemd. De nacht dat hieraan vooraf gaat wordt biddend en lerend doorgebracht. Daarna wordt bij de eerste aanblik van de zon het hemellichaam gezegend met het 'Birkat Hachama' gebed.

Joodse vrouwen.

Vrouwen hoeven de zegen niet uit te spreken en bidden bij de berg Masada in de ruïne van een tweeduizend jaar oude synagoge. Archeologen denken dat deze synagoge uit 10 voor Chr. afstamt. Rond de tijd dat de tweede Tempel in 70 na Chr. is verwoest is ook deze synagoge verwoest.

De zonnezegening.

Nog voor de zon op komt staan de Joden op om te bidden en onderricht te krijgen. Daarna volgt de Birkat Hachama. De zonnezegen moet worden uitgesproken bij het zien van de zon. Wanneer wolken het licht versluieren mag de zegen gewoon worden uitgesproken, maar dan zonder vermelding van Gods naam. Het volgende ritueel dat zich aankondigt is het ceremonieel verbranden van de laatste 'chametz' (de niet voor Pesach geschikte etenswaar). En in de avond volgt dan weer een uren durende 'seder' of paasmaaltijd.

Birkat Hachama is echter geen zonaanbidding. De periode van 28 jaar tussen twee zonnezegeningen vertegenwoordigt de cyclus tussen de momenten waarop de zon dezelfde positie inneemt als ten tijde van haar schepping, op dezelfde dag en hetzelfde uur. En volgens het boek Genesis was dat op woensdag, de vierde scheppingsdag.

In de Verenigde Staten leggen veel Joden in het onderwijs en in gebed een verband met de rol van de zon in ons leven en het milieubewustzijn, opwarming van de aarde en andere hedendaagse zaken.
© 2009 - 2019 Dorybos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Birkat HaChama: God prijzen voor de zonBirkat HaChama: God prijzen voor de zonElke 28 jaar wordt God geprezen voor de schepping van de zon die het leven op aarde mogelijk maakt. In de Talmoed (Brach…
Boekrecensie: Siach Jitschak (Joods gebedenboek) – DasbergrecensieBoekrecensie: Siach Jitschak (Joods gebedenboek) – DasbergJoden bidden uit een Joods gebedenboek. De gebeden staan gebundeld in Siach Jitschak (Gebed van Jitschak); de geordende…
Joods gebed: bidden tot God vereist concentratieJoods gebed: bidden tot God vereist concentratieHet goed uitspreken van een gebed is niet eenvoudig. Het eist van ons intensieve concentratie. We vervallen heel gemakke…
Jodendom: Wie zijn de mannen van de Grote Vergadering?Jodendom: Wie zijn de mannen van de Grote Vergadering?De Mannen van de Grote Vergadering (Anshei Knesset HaGedola) was een ongewone groep Joodse persoonlijkheden die het Jood…

Reageer op het artikel "Birkat Hachama, één maal in de 28 jaar de zon lof aan zeggen"

Reactie

Jisraeel, 07-08-2013 14:00 #1
Hoe weet u zo zeker dat de zon 4.6 miljars jaar oud is. Wat een bekrompenheid! Wetenschappelijk bewijs betekent: aan de hand van de info die we nu hebben is het meest aannemelijk dat… u weet donders goed dat we bij lange na niet alle info hebben, dus hoe kan het dan de ontegenzeggelijke waarheid zijn? Verder wetenschap gaat over theorieën die ook nog eens om de haverklap veranderen. Ik heb niets tegen wetenschap, soms bestudeer ik het ook, maar wel met in mijn achterhoofd dat het slechts een theorie is en dat de meeste info ontbreekt. Het is dus zeer beperkt.

Infoteur: Dorybos
Gepubliceerd: 10-04-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 1
Schrijf mee!