InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Dagelijkse overdenking tijdens lijdenstijd van Pasen

Dagelijkse overdenking tijdens lijdenstijd van Pasen

Dagelijkse overdenking tijdens lijdenstijd van Pasen ´Rauw of gaar gekookt in water zult gij het niet eten; slechts op het vuur gebraden met kop, schenkels en ingewanden.’ Exodus 12:9 Deze tekst klinkt misschien vreemd. Maar voor het volk Israël was dit voor die tijd een belangrijk voorschrift voor het klaarmaken van vlees. In de meeste gevallen zouden we vlees van de ingewanden ontdoen en dan pas braden. In de genoemde Bijbeltekst is dat niet het geval. Wat heeft deze wijze van vlees klaarmaken uit de tekst nu eigenlijk voor betekenis?

Lijdenstijd naar Pasen

Tien plagen in Egypte

We gaan even terug naar de periode waarin de Tien plagen geweest zijn. Weet je nog welke dat waren? Ik noem er een paar om het geheugen wat op te frissen; kikkers, muggen, steekvliegen, veepest, zweren, sprinkhanen, sterfte van de eerst geborenen. Je denkt misschien dat na elke plaag het ongedierte direct weg was. Dat is niet uit de tekst op te maken. We lezen alleen bij de plagen van de hagel, de sprinkhanen en de drie dagen duisternis dat de plaag een einde had. In de andere gevallen lezen we dat de Egyptenaren bijvoorbeeld de kikkers zelf op moesten ruimen. De steekvliegen liet God zelf door een ‘ andere sterke westenwind in de Schelfzee waaien’. De andere plagen zijn waarschijnlijk niet gestopt. Denk je eens in wat een onhygiënische situatie dit als gevolg had. In deze omstandigheden moesten de Israëlieten een éénjarig en gaaf dier (schaap of geit) gaan braden.

Genieten

In de bijbel is voedsel nauw verbonden met het eren en vertrouwen op God. Omdat God heilig en rein is wil Hij dat de mens heilig en rein is. Vanaf de schepping heeft God het voedsel beschikbaar gesteld. God heeft de mens geschapen als schepsel die dagelijks voedsel nodig heeft. God wil dat de mens geniet van al het goede wat Hij heeft geschapen. Het is een teken van Gods goede zorg voor onze lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Pasen is symbool van nieuw begin

Nu begint het misschien al een beetje te dagen in het oosten waarom de Israëlieten het dier compleet moesten braden. Het was puur om de verkeerde stoffen buiten te houden en volledig uit alle ledematen te verwijderen. Zelfs koken was niet toegestaan. Het moest rein en heilig zijn. Dit was omdat het braden tegelijk een offer voor God was om God te eren voor de wonderen die Hij heeft gedaan. Tenslotte had men ook geen tijd om uitgebreid een dier te slachten. We lezen in vers 11 dat men overhaast moest vertrekken. Klaar voor een nieuw begin. In die tijd begon het jaar in september. Nu moeten ze dat veranderen en maart wordt de eerste maand van het jaar. In het voorjaar wordt alles nieuw. De tijd van verdrukking en slavernij is voorbij, de vrijheid tegemoet. De natuur komt weer in bloei. Dit symboliseert de komst van de Here Jezus.

Passach

Ons woord Pasen komt van het Hebreeuwse woord Passach, dat voorbij gaan of erover heen springen betekent. Pascha is het feest van bescherming en bevrijding. De engel gaat de huizen van het volk Israël sparend voorbij als men het bloed van het lam aan de deurposten had aangebracht. Christus is voor ieder mens het Paaslam. Door geloof in Hem zal God ons sparend voorbijgaan. Net zoals toen moeten wij ook nu gereed zijn om het Pascha te vieren. In Hem is een nieuw begin. ´ Doet het oude zuurdeeg weg, opdat gij een vers deeg moogt zijn; gij zijt immers ongezuurd. Want ook ons paaslam is geslacht: Christus.’ 1 Korinthe 5: 7
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • NBG 1951 bijbelvertaling
  • Tekst voor tekst bijbelverklaring Boekencentrum
  • Verklaring Oude testament. Kok/KampenMatthew Henry

Reageer op het artikel "Dagelijkse overdenking tijdens lijdenstijd van Pasen"

Reactie

Hendrik (infoteur), 09-04-2009 16:19 #1
Als mens is het dus belangrijk om goed te letten op wat je eet. Goed kijken of het wel gezond is, en nooit teveel ergens van eten. Veel klachten ontstaan omdat mensen niet meer gezond eten. God weet wat we voor lichaam en ziel nodig zijn.

Er wordt tegenwoordig zoveel aan ons eten toegevoegd of uitgefilterd, dat het ons alleen maar meer honger geeft dan dat het ons verzadigd. Suiker bijvoorbeeld is een lege calorie, geeft alleen maar meer honger.
Wie bij de McDonalds heeft gegeten, heeft na een uur alweer honger. Het moet allemaal maar snel, snel snel. We hebben geen tijd meer voor een lekkere, gezonde en bovenal rustige maaltijd.

Infoteur: Hessel
Laatste update: 07-12-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 1
Schrijf mee!