InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Hoe Ganesha zijn olifantenhoofd kreeg

Hoe Ganesha zijn olifantenhoofd kreeg

Hoe Ganesha zijn olifantenhoofd kreeg Ganesha is de god van de handel, de kennis en diegene die obstakels uit de weg ruimt. Met zijn gezellige, vriendelijke uitstraling en zijn olifantenhoofd is Ganesha één van de populairste goden uit het Hindoeïsme. Maar hoe komt deze god nu eigenlijk aan zijn olifantenhoofd?

Geboorte

Ganesha is de zoon van de godin Parvati, het symbool van de trouwe, volgzame echtgenote. Parvati is getrouwd met Shiva, één van de belangrijkste en meest aanbeden goden, aangezien hij zowel de vernietiger als de vernieuwer (herschaper) van de wereld is. Shiva is niet de biologische vader van Ganesha. Volgens de legende heeft Parvati op een dag tijdens haar bad, wat substantie (badolie vermengt met wat vuil) van haar been geschraapt en daar een poppetje van gekneed. Ze bracht dat poppetje tot leven en noemde hem Ganesha.

Het olifantenhoofd

Een aantal jaren later komt Shiva na een lange afwezigheid thuis. Hij wil zijn vrouw begroeten die zich op dat moment net aan het baden is (of, in andere versies van de geschiedenis, eindelijk zo zat is van de escapades van haar man dat ze zelf aan het vreemd gaan is). Bij de deur treft hij Ganesha aan. Parvati heeft Ganesha verboden om iemand binnen te laten en aangezien hij zijn vader niet herkent, weigert hij hem de toegang. Shiva die op zijn beurt niet ziet wie Ganesha is, ontsteekt in een enorme woede en hakt het hoofd van zijn zoon af. Wanneer Shiva tot bezinning komt en het tot hem doordringt dat hij Ganesha heeft vermoord, wordt hij overmand door berouw. Hij stuurt zijn bedienden op pad met de opdracht het eerste levende wezen die ze tegenkomen te doden en zijn hoofd terug te brengen. Dat eerste levende wezen in een olifantenbaby. Shiva zet het olifantenhoofd op het lichaam van Ganesha en brengt hem opnieuw tot leven. Ganesha wordt vervolgens helemaal opgenomen in het heilige gezin. Shiva, Parvati, Ganesha en zijn broer Karttikeya worden op miniaturen vaak met zijn vieren afgebeeld als een representatie van een gelukkig gezinnetje.

Het wegnemen van obstakels

Ganesha's moedige verdediging van zijn moeders deur heeft hem de titel 'Bewaker van ingangen' en 'Heer van nieuwe ingangen' opgeleverd. Daarom zie je zijn beeld vaak bij de ingang van tempels en andere gebouwen staan. Wanneer gelovigen iets nieuws gaan ondernemen, bijvoorbeeld een reis of een huwelijk, bidden zij eerst tot Ganesha. Daarna zullen ze pas hun ‘eigen’ godheid vereren. Ganesha’s rijdier is een rat, hiermee wordt het kleinste dier verenigd met het grootste dier (de olifant) en een rat past perfect bij de god die hindernissen wegneemt: hij knaagt zich tenslotte ook overal doorheen. Ganesha heeft slechts één slagtand, zijn afgebroken tand heeft hij als pen gebruikt om er de Mahabharata (één van de beroemdste epossen uit India, waarschijnlijk het langste gedicht ooit gemaakt) mee op te schrijven. Daarnaast is Ganesha de god die ervoor zorgt dat kinderen altijd te eten hebben, vandaar dat hij afgebeeld wordt met schalen vol snoep en lekkers waaraan hij zich regelmatig ook zelf tegoed doet!
© 2008 - 2019 Alba, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DEZALB, Pixabay
  • Sjoerd de Vries: Hindoeïsme voor beginners
  • Richard Waterstone: De wijsheid van India

Reageer op het artikel "Hoe Ganesha zijn olifantenhoofd kreeg"

Reacties

Antoine, 09-07-2017 21:40 #3
Ik heb altijd geloofd, dat Ganesha een afgebroken tand had, omdat de maan hem op een nacht uitlachte vanwege zijn uiterlijk Hij zou toen zijn tand hebben afgerukt en in woede naar de maan gegooid hebben. Mooi, niet?

R. Pierkhan, 15-09-2015 14:05 #2
Kon de heer Shiv het hoofd dat hij heeft afgehakt oprapen en terugplaatsen?

Amalia, 13-04-2013 10:25 #1
Deze hele tekst klopt niet, shiv gaat helemaal niet vreemd en parvati de moeder van ganesha ook niet.

Infoteur: Alba
Laatste update: 21-11-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Reacties: 3
Schrijf mee!