InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Ganesha, oosterse god met olifantenhoofd

Ganesha, oosterse god met olifantenhoofd

Ganesha, oosterse god met olifantenhoofd Ganesha is een Hindoestaanse god met het bekende olifantenhoofd. Het hindoeïsme is een religie en kent vele goden, maar Ganesha is wel een van de bekendste. Een religie of geloof hang je aan of niet, maar dat maakt de verhalen niet minder interessant. Wat maakt dat er zoveel hindoes bidden tot Ganesha en vanwaar deze afbeelding met het olifantenhoofd?

Ganesha, de god

Ganesha, ook wel Ganesh of Ganapati Trantra genoemd, is de god van de kennis en wijsheid. De god die hindernissen wegneemt en reizigers onderweg bescherming geeft. Je bereikt succes en kunt mooie prestaties neerzetten als je je intellect gebruikt. Wijsheid geeft een soort verlossing.

Er wordt door Hindoestanen dan ook niet zelden voor een grote gebeurtenis gebeden tot Ganesha. De naam Ganesha komt overigens van het Sanskiet ‘gana’ en ‘isa’. Dit staat voor gezelschap van goden en leider. Ganesha behoort tot de meest populaire goden.

Ouders van Ganesha

Ganesha is zoon van de erg belangrijke god Shiva en de mooie godin Parvati. Shiva is de god die staat voor welzijn en dit kan op verschillende manieren, vandaar ook dat deze god met vijf verschillende gezichten staat afgebeeld. Ze kijken allemaal een andere kant op. Daarnaast staat Shiva ook voor de allerhoogste kennis. De godin Parvati staat voor de allerbelangrijkste hulp, de godin van de schoonheid. Ze vult Shiva aan en brengt hem in balans.

Bron: Terimakasih0, PixabayBron: Terimakasih0, Pixabay

Waarom een god met olifantenhoofd?

Om te snappen waarom Ganesha een olifantenhoofd heeft, moet je terug de tijd in. Parvati, zijn moeder ging altijd graag lang en vooral alleen in bad. Haar man, de overspelige Shiva, wilde haar nogal eens vergezellen en dat stelde ze niet op prijs. Ze zette een wachter voor de deur van de badruimte, maar Shiva was te sterk voor de wachter en drong alsnog binnen.

Ganesha geboetseerd

Parvati bedacht er iets op en ze boetseerde toen van zeepresten en haar eigen huidcellen een poppetje. Met haar exceptionele krachten bracht ze het poppetje tot leven en dat zou Ganesha worden. De rustige Ganesha is dus niet geboren uit gemeenschap van Parvati en Shiva, maar uit de liefhebbende handen van zijn moeder Parvati. Ganesha stelt zijn moeder dan ook boven zijn vader, iets wat destijds helemaal niet zo vanzelfsprekend was.

Toen Shiva weer eens bij de badderende Parvati wilde komen, werd hij tegen gehouden door Ganesha. Shiva wist niet wie hij was en hoewel Ganesha erg sterk was, wist Shiva hem toch te doden, door hem te onthoofden. Parvati wist het meteen en pas later besefte Shiva dat hij zijn zoon gedood had. Een oorlog tussen goden en godinnen was ontstaan.

Gezegend

Na verloop van tijd wist een bemiddelaar de vrede te herstellen en Shiva gaf de opdracht om het hoofd van het eerste het beste levend wezen dat men tegen kwam naar hem te brengen. Dat werd een olifantenkop. Door de kop van een olifant te plaatsen op het levenloze lichaam van Ganesha, kwam deze weer tot leven. Ganesha stond op en hij werd gezegend door alle goden en godinnen met de mededeling dat als men hem zou aanbidden, hij hen voorspoed zou gaan brengen.

Bron: Ravi Varna Studio, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Ravi Varna Studio, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Beeltenis van Ganesha

Als je goed naar de beeltenis van Ganesha kijkt, dan zie je dat hij meestal wordt afgebeeld als een goed doorvoede god met vier handen om mensen te helpen en het kwaad te vernietigen én een kleine rat aan zijn voeten. Die rat is feitelijk het vervoersmiddel van Ganesha.

Kinderen en ontwikkelingen op het geestelijke pad

Ganesha wordt ook nogal eens afgebeeld met allerlei lekkernijen aan zijn voeten. Dit heeft er mee te maken dat Ganesha ook staat voor kinderen en hun welzijn. Kinderen hebben altijd te eten en zelf is Ganesha bovendien ook een zoetekauw.

Tenslotte zie je Ganesha ook met maar één slagtand en hoewel het olifantenhoofd met de grote slurf staat voor kracht, staat die ene slagtand voor het afschudden van het ego. Maar ook om offers te brengen om verder te komen op het geestelijke pad.

Tot slot

Er zijn vele goden, maar Ganesha behoort tot de meest bekende en meest gewaardeerde. Ganesha wordt door velen aanbeden. Er is een soort balans gevonden in deze god. Als je helemaal geen geloof hebt in de verhalen achter Ganesha, dan is het in ieder geval een mooi en lieflijk verhaal om eens te lezen.
Gerelateerde artikelen
Hoe Ganesha zijn olifantenhoofd kreegHoe Ganesha zijn olifantenhoofd kreegGanesha is de god van de handel, de kennis en diegene die obstakels uit de weg ruimt. Met zijn gezellige, vriendelijke u…
Goden in het HindoeïsmeGoden in het HindoeïsmeHindoes zitten over de gehele wereld, maar de meeste hindoes vinden we terug in India. Het enige land waar de meerderhei…
Een samenvatting over het HindoeismeBen je op zoek naar een uitgebreide beschrijving over het Hindoeisme ? of moet je er voor school of studie een werkstuk…
Joodse wijsheden 23: het zoeken naar wijsheidEr valt veel te leren in het leven. U kunt alles zelf uitzoeken, maar dit is dwaas en kost veel tijd. Wijsheid zult u na…
Kabbala: sefira - Chochma, Bina, Da'at (ChaBaD)Chochma (Wijsheid), de tweede van de tien sefirot, is de eerste kracht van bewuste intellect binnen de Schepping. Bina (…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Prasanna Devadas, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Ganesha
  • https://www.eenbeetjegeluk.nl/blogs/blog/ganesha-de-olifantengod/
  • http://www.indiaweb.nl/religie/de-goden/
  • http://www.theosofie.net/sunrise/sunrise2004/novdec2004/ganesha.html
  • Afbeelding bron 1: Terimakasih0, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Ravi Varna Studio, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Ganesha, oosterse god met olifantenhoofd"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 05-06-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!