De bijbel: Psalmen, Spreuken, Prediker, Hooglied en Jona

De bijbel: Psalmen, Spreuken, Prediker, Hooglied en Jona De bijbel is zeker geen eenvoudig boek om zo maar te beginnen met lezen. Interessant en de moeite waard is het echter zeker wel. Wat te denken bijvoorbeeld van de bijbelboeken Psalmen, Spreuken, Prediker, Hooglied en Jona. Wat zijn de belangrijkste gebeurtenissen en lessen uit deze bijbelboeken en welke personen spelen hierin een hoofdrol?

Inhoud

Psalmen

Het boek Psalmen (Hebreeuws: Tehillim = Lofliederen) is een bundeling religieuze poëzie daterend uit verschillende perioden, van de koningstijd tot de Hellenistische periode. Veel Psalmen worden toegeschreven aan Koning David, maar dat zal in de meeste - zo niet alle - gevallen fictie zijn.

Spreuken

Het boek met de spreuken, wordt toegeschreven aan de legendarische wijze Salomo (zie 1 Koningen 3). Spreuken heeft een sterk pedagogische inslag en meer een sociaal dan een religieus oogmerk.

Prediker

Ook dit boek presenteert zich als een werk van Salomo. In feite is het boek rond 300 voor Christus tot stand gekomen. Net als Job en Spreuken behoort dit boek tot de wijsheidsliteratuur. De ik-figuur bezint zich op de zinloosheid of ijdelheid van het bestaan. Het beste is te genieten van wat men met zijn zwoegen heeft bereikt.

Hooglied

In het boek Hooglied wordt in dialoogvorm de liefde tussen man en vrouw bezongen. Waarschijnlijk is het niet als één gedicht geschreven, maar zijn verschillende gedichten onafhankelijk van elkaar ontstaan en samengevoegd tot één boek. Wanneer dat precies is gebeurd is omstreden. Sommigen schrijven het boek toe aan Salomo, anderen pleiten voor een latere ontstaansdatum, van de achtste tot de zesde eeuw voor Christus.

Jona

Het boek Jona is één enkel verhaal, met apocalyptische trekjes. Uit Jona spreekt echter een veel mildere toon dan we van het Oude Testament gewend zijn. De datering van Jona is omstreden maar het moet ruim na de Babylonische Ballingschap geschreven zijn. Ook dit verhaal speelt zich af in het verleden; het personage Jona zou rond 800 voor Christus. geleefd hebben. De HEER geeft Jona opdracht om de Assyrische koningsstad Ninive de ondergang te voorspellen vanwege de verdorvenheid van haar inwoners. Wanneer de inwoners tot inkeer komen spaart God de stad. De beroemdste passage is zonder twijfel die van Jona in de vis. Wie kent dit bijbelverhaal niet? Het boek telt maar een paar bladzijden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De bijbel: Psalmen, Spreuken, Prediker, Hooglied en Jona"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 01-07-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!