InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > De bijbel: Ezra, Nehemia, Ester en Job

De bijbel: Ezra, Nehemia, Ester en Job

De bijbel: Ezra, Nehemia, Ester en Job De bijbel is geen makkelijk boek om zo maar te lezen. Interessant en de moeite waard is het zeker wel. Hieronder tref je een korte beschrijving van de kern van een aantal boeken en hun hoofdpersonen uit de bijbel. In deze serie Ezra, Nehemia, Ester en Job. In mijn special tref je informatie over andere bijbelboeken. Veel leesplezier gewenst!

Ezra en Nehemia

In 539 v.Chr. veroverde de Perzische koning Cyrus de Grote Babylon. Deze koning wordt in de Bijbel Kores genoemd (naar zijn eigenlijke Iraanse naam Koresh; Cyrus is de Latijnse variant van zijn Griekse naam Kyros). Kores geeft de Joden in Babylon toestemming om terug te keren naar Juda en de Tempel van Jeruzalem te herbouwen. Veel Babylonische Joden gaven gehoor aan de oproep; anderen bleven in Mesopotamië of vestigden zich elders, met name in Egypte en Klein-Azië. Van de terugkeer naar Juda en de herbouw van de Tempel wordt verslag gedaan in de boeken Ezra en Nehemia. Ezra keerde terug rond 450 v. Chr. met een volmacht van de Perzische koning Artaxerxes (in de Bijbel: Artachsasta) om de Tempel te herbouwen. Een andere belangrijke taak van Ezra was het afdwingen van de naleving van de Wet van de HEER (Ezra 7:14 en 26). Enkele jaren later voegde Nehemia zich bij hem als stadhouder (gouverneur) van de Perzische koning. Nehemia liet in opdracht van de Perzische koning de muren van Jeruzalem herbouwen en vaardigde wetten uit die de ‘zuiverheid’ van het Uitverkoren Volk moesten waarborgen.

Ester

Het boek Ester is een mooie historische novelle die zich afspeelt rond 450 v.Chr. aan het hof van de Perzische koning Xerxes, die hier wordt aangeduid met de naam Ahasveros. De Joodse heldin Ester woont samen met haar pleegvader Mordekai in de Perzische hoofdstad Susa. Zij wordt door de koning uitverkoren om zijn echtgenote te worden nadat hij zijn vrouw Wasti heeft verstoten (Wasti komt maar heel even voor, maar zij is na Ester het meest boeiende personage van het boek). Wanneer de hoveling Haman, de bad guy van het verhaal, snode plannen smeedt om alle Joden in het rijk te laten doden, gebruikt Ester haar invloed bij de koning om dit plan te verijdelen. Deze (fictieve) gebeurtenis verklaart de viering van het Joodse Poerim-feest. Het verhaal werd geschreven in de Hellenistische tijd en weerspiegelt de soms benarde positie van Joodse gemeenschappen in de steden buiten Palestina. Van Ester bestaat een Hebreeuwse en een Griekse versie, die beide ongeveer even oud zijn. Opvallend is dat in de Hebreeuwse versie God niet optreedt. De uitgebreidere Griekse versie bevat enkele toevoegingen met een meer religieus karakter.

Job

Het thema van Job is tegenslag voor de onschuldige. Waarom staat God toe dat een rechtvaardig mens wordt getroffen door allerlei rampspoed? Deze vraag is extra beklemmend, omdat de gedachte van een leven na de dood, waarin beloning of bestraffing wacht, in het Jodendom een late ontwikkeling is. Behalve de proloog en epiloog bestaat het boek Job uit poëzie. De zwaar getroffen Job wordt bezocht door drie vrienden met wie hij debatteert over het waarom van zijn lijden. Uiteindelijk komt God zelf aan het woord.
Gerelateerde artikelen
De koningen van het oude PerziëDe koningen van het oude PerziëDe heersers van het oude Perzië zijn belangrijk geweest in de geschiedenis. Een overzicht van de heersers, de zonen die…
Geschiedenis Jodendom: de theocratische staat JudeaGeschiedenis Jodendom: de theocratische staat JudeaProfeten, priesters en wijzen waren tevergeefs in hun pogingen het volk de leer van de Tora in te prenten. Toen kwam de…

Reageer op het artikel "De bijbel: Ezra, Nehemia, Ester en Job"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 29-05-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!