InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Halal vlees: wat zijn de regels van het halal slachten?

Halal vlees: wat zijn de regels van het halal slachten?

Halal vlees: wat zijn de regels van het halal slachten? Moslims eten alleen het vlees op van dieren die halal geslacht zijn. Dit staat ook wel bekend als halal vlees. Tegenwoordig kan je halal vlees in iedere supermarkt wel halen. Iedereen in Nederland en België heeft weleens van halal slachten gehoord, maar wat is halal slachten precies? En wanneer kan men spreken van halal vlees?

Wat betekent halal?

Halal is het Arabische woord voor rein. Het is een islamitische term waarmee wordt aangegeven wat allemaal is toegestaan voor moslims. Indien iets niet is toegestaan voor moslims wordt er gebruik gemaakt van de term haram. De term halal kan zowel gebruikt worden voor zowel producten of handelingen. Moslims mogen dus alleen voedsel eten dat halal is. Er is dus sprake van specifieke voorschriften en richtlijnen op het gebied van halal voedsel. Dit geldt echter niet alleen voor vlees. Deze richtlijnen zijn gebaseerd op de Koran, de Soenna en de islamitische rechtspraak. Met de Soenna wordt de manier van leven van de profeet Mohammed (SAW) bedoeld.

Wat is halal vlees?

Zoals menigeen wel weet, mogen moslims alleen maar halal vlees eten. Moslims mogen niet het vlees eten van alle diersoorten. Het bekendste voorbeeld hiervan is toch wel het varken. Echter, er zijn meerdere dieren waar moslims het vlees niet van mogen eten. Men kan hierbij o.a. denken aan insecten, dieren die gif produceren, dode dieren, zogende moederdieren en wilde dieren met klauwen of slagtanden. Daarnaast mogen moslims alleen het vlees eten van een dier dat zich in goede staat verkeert. Het dier moet dus gezond, goed behandeld en goed gevoed zijn. Indien er sprake is van halal slachten en het dier aan deze voorwaarden voldoet, kan men spreken van een dier met halal vlees.

Halal slachten: het proces

Men kan alleen van halal slachten spreken, indien er aan een bepaald aantal voorwaarden wordt voldaan. Het dier moet verplicht door een mens geslacht worden. De slager moet een praktiserende volwassen moslim zijn. De slager mag geen amateur zijn, want het dier mag namelijk geen pijn lijden tijdens het proces van halal slachten. Het dier mag niet in dezelfde ruimte als andere dieren worden geslacht. De dieren mogen elkaar namelijk niet zien. De keel, de luchtpijp, de slagaders en de slokdarm van het dier moeten in één keer gesneden worden. Het slachtmes moet daarom wel scherp zijn. Ook is het belangrijk dat het dier het mes niet ziet. Tijdens het snijden moet ook het slachtgebed gezegd worden door de slager. Het slachtgebed gaat als volgt: 'Bismillah Allahoe Akbar'. De betekenis hiervan is: "In naam van Allah, Allah is groot". Het is de bedoeling dat de kop van het dier na het halal slachten nog aan het lichaam van het dier vastzit. De kop van het dier wordt pas van het dier verwijderd nadat alle ingewanden uit het dier zijn gehaald. Echter, voordat de slager het kadaver verder kan verwerken, moet het geslachte dier eerst goed uitbloeden. Indien dit allemaal plaatsvindt, kan men pas spreken van halal slachten.

Verdoofd slachten: is het vlees dan nog halal?

Het doven tijdens het halal slachten is niet verboden zolang het dier nog leeft voor het slachten begint. Echter, er mag geen sprake zijn van kwelling bij het dier door het gebruik van verdoving. Een verdoving die toegediend kan worden door een spuit of een drankje zou bijvoorbeeld wel mogen, terwijl verdoving die het dier pijn zou kunnen opleveren niet toegestaan is.
© 2016 - 2017 Fenrir, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MandalaReopens, Pixabay (bewerkt)
  • http://halaladvocates.net/site/hfsaa/our-standards/
  • http://www.halal.nl/halal/eiwitten/de-regels-van-het-ritueel-slachten/
  • https://wijblijvenhier.nl/911/het-islamitische-vocabulaire/
  • http://islamqa.org/hanafi/daruliftaa/7920

Reageer op het artikel "Halal vlees: wat zijn de regels van het halal slachten?"

Infoteur: Fenrir
Gepubliceerd: 26-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!