InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Leefstijl en voedingsgewoonten van de Islam

Leefstijl en voedingsgewoonten van de Islam

Leefstijl en voedingsgewoonten van de Islam Ieder geloof brengt een bepaalde leefstijl en voedingsgewoonten met zich mee. De leefstijl en voedingsgewoonten die bij een geloof horen zijn dan ook heel belangrijk voor de volgers van dit geloof. Bij de Islam wordt vooral gekeken naar de profeet Mohammed en zijn leefstijl en voedingsgewoonten. Maar wat voor leefstijl en welke voedingsgewoonten zijn dat? En zijn er nog meer aspecten uit het leven van Mohammed die belangrijk zijn voor moslims?

Voeding- en leefgewoonten in de Islam

In de Islam zijn de Islamitische spijswetten belangrijk voor de voedingsgewoonten van de moslims. De Islamitische spijswetten zijn gevormd uit de koran en hadith. De visie van de Islam en de Islamitische spijswetten voor eten en drinken is het behoud van een goede gezondheid en zorgen dat het lichaam niet ziek wordt.

Het leven en gewoonten van de profeet Mohammed worden beschreven in de Hadith. Dit is voor moslims belangrijk, aangezien de profeet Mohammed een voorbeeld is voor hoe moslims zich behoren te gedragen. De koran spreekt van drie verboden en één gebod betreffende voeding. Moslims moeten zich dan ook houden aan de verboden en het gebod, omdat het wordt gezien als de wil van Allah. De verboden en het gebod, zijn:

  • Verbod: Consumeren van varkensvlees
  • Verbod: Consumeren van bloed (tevens vlees waar nog bloed in zit, zoals biefstuk die niet doorbakken is; de organen milt en lever mogen wel geconsumeerd worden)
  • Verbod: Vlees wat niet ritueel geslacht is (dit geld niet voor vis en sprinkhaan)
  • Gebod: Allah moet over het vlees worden uitgesproken

Om de geboden uit te leggen, zijn er drie categorieën die inter-complementair zijn aan elkaar volgens de Islam:

  • Theologische ("Omdat Allah het zegt")
  • Sociale categorie
  • Diëtisch aspect

In de hadith wordt het leven van de profeet Mohammed beschreven. Ook wordt er verteld over de eetgewoonten van de profeet. Zo at de profeet veel kamelen- en kalfsvlees voor in die tijd. Tegenwoordig zou die hoeveelheid niet veel zijn aangezien er vandaag de dag veel meer vlees wordt gegeten. Ook at hij veel dadels en fruit, zoals: cactus, vijgen en granaatappels. Hij dronk voornamelijk water. Het fruit dat aanwezig was in het gebied waar de profeet leefde was schaars maar was wel rijk aan benodigde voedingsstoffen. Het is voor een moslim de bedoeling dat voeding het lichaam goed verzorgd, omdat het in bruikleen is van Allah. De profeet Mohammed wordt gezien als het goede voorbeeld van hoe gegeten en gedronken moet worden.

Verder geldt als belangrijke etiquette:

  • Niet eten totdat je vol zit (33% voor eten, 33% voor drinken en 33% voor verademing)
  • Niet drinken tijdens het eten
  • Half uur voor het eten drinken
  • Geen nieuwe hap nemen van het eten voordat het eten doorgeslikt is

Een moslim hoort vijf keer per dag te bidden en vervolgens hoort er na het gebed gegeten te worden. Voornamelijk wordt er in het begin van de dag gebeden en dus ook gegeten. Er zijn volgens spijswetten ook regels die moeten worden nagekomen in de vorm van eten koken en eten weg gooien. Eten mag niet worden weggegooid, dat wordt gezien als zonde. Een overschot koken wat lijdt tot het weggooien van eten is daarom ook een zonde.

Ziekte

In de Islam wordt ziekte waar je niets aan kunt doen gezien als zegening. Allah heeft je een kans gegeven om je makkelijker toe te laten treden tot het paradijs. Het geduld moet worden bewaard. Allah zal de zieken op den duur belonen. Het is wel de bedoeling om zo goed en gezond mogelijk te leven en zo te proberen om van de ziekte af te komen indien mogelijk. Goede voeding en medicijnen zijn dus niet alleen toegestaan, maar mogen ook niet worden afgewezen. Dit omdat het wel degelijk de bedoeling is om van de ziekte af te komen.

Er zijn ziektes waarvan de schuld, ofwel oorzaak, bij de persoon zelf ligt. Denk bijvoorbeeld aan sommige gevallen van diabetes. Er wordt dan gesproken van zondigen, omdat het lichaam ziek wordt door slechte verzorging (niet goed eten of bewegen). Gebruik van medicijnen wordt aangespoord binnen de Islam. Medicijnen zijn aan ons gegeven door Allah, zo luidt het geloof. Er zijn ook medische processen die niet mogen binnen de Islam. Dit zijn:

  • Euthanasie
  • Spierverslappers (te hoge dosis waardoor de dood als gevolg is)
© 2014 - 2017 Collindees, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Traditie binnen de Islam: SunnahBinnen de Islam wordt vaak het woord Sunnah gebruikt. Maar wat is de Sunnah precies?En wat is het verschil tussen hadith…
De islam (religie)De islam (religie)De islam is een monotheistische godsdienst. Het geloof in Allah staat centraal. Er zijn verschillende hoofdstromingen bi…
Traditie binnen de Islam: HadithWie over de Islam leest komt het woord 'hadith' regelmatig tegen. Maar wat betekent dit begrip nou precies? En welke rol…
Islam en haar pijlersHedentendage is de Islam een veelbesproken en helaas ook veel bekritiseerde religie. Helaas, omdat het grootste deel van…
De 6 pijlers in islamDe 6 pijlers in islamDe 5 zuilen zijn erg belangrijk in de islam, niettemin hoort hier ook de 6 pijlers van de islam bij. De zes pijlers omva…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Leefstijl en voedingsgewoonten van de Islam"

Infoteur: Collindees
Gepubliceerd: 11-11-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!