Thuiswerken, maak er werk van
Er zitten aardig wat voordelen aan thuiswerken. Het is bijvoorbeeld goed voor het milieu doordat de auto thuis blijft staan. Het blijkt goed voor je humeur te zijn, maar ook voor je productiviteit. Overtuig je werkgever en werk vaker vanuit je eigen huis. Zo werk je prettig en effectief, jij blij en je werkgever blij.
Het overtuigen van je werkgever
Het overtuigen van je werkgever is van groot belang om je missie te laten slagen. Werkgevers en dan vooral afdelingshoofden zijn vaak bang om de controle over de werknemer te verliezen. Zij zijn bang dat de werknemer er thuis met de pet naar gooit. Niets is minder waar, vaak werken thuiswerkers langer door dan als ze op kantoor zitten.
De voordelen benadrukken
Wanneer je regelmatig thuis werkt ben je productiever, meer tevreden, loyaler aan je werkgever, minder gestrest en minder vaak ziek. De Amerikaanse management onderzoeker Ravi Gajendran heeft dit aangetoond met een meta-analyse. Een meta-analyse is een onderzoek waarin onderzoeken over een bepaald onderwerp worden samengevoegd om een secuurdere uitkomst te krijgen. Vooral voor vrouwen blijkt thuis werken een groot voordeel met zich mee te dragen. Vanaf het moment dat vrouwen gedeeltelijk thuis mogen werken, krijgen ze betere beoordelingen en stijgen hun carrièrekansen.
De nadelen weerleggen
Veel werkgevers zijn bang voor het verlies van controle over de werknemer. Dit geldt vooral voor de afdelingshoofden, meent de Utrechtse hoogleraar arbeidseconomie Joop Schippers. Daarom is het belangrijk om meteen aan je baas te melden dat je duidelijke afspraken wilt maken over je prestaties en bereikbaarheid tijdens de dagen dat je thuis werkt. Vertel je baas ook dat je regelmatig over je werk wilt bijpraten. Zolang het aantal thuiswerk dagen niet boven de twee dagen komt op een vijfdaagse werkweek en wanneer het team minstens een gezamenlijke werkdag per werkweek heeft, blijkt dat het teamgevoel hier niet onder hoeft te lijden. In ieder geval neemt de bereidheid om elkaar te helpen niet af onder deze omstandigheden. Het blijkt dat sommige vormen van kennisoverdracht via de e-mail zelfs beter verlopen. Blijkbaar zijn er dingen die we elkaar schriftelijk beter kunnen uitleggen dan mondeling.
Hoe meer hoe beter
Joop Schippers meent dat thuiswerken hoger op ons verlanglijstje staat dan bijvoorbeeld een lease auto. Waarschijnlijk zijn er dus meerdere collega’s die wel een of twee dagen thuis willen werken. Samen sta je sterker, dien dus gezamenlijk een voorstel in. Bedenk van tevoren oplossingen voor bepaalde problemen die zich kunnen aandienen, zoals welke informatie mag echt het kantoor niet verlaten. Wees je baas voor en kom tegemoet aan alle bezwaren die een baas eventueel kan hebben en draag meteen de oplossingen aan.
Wees duidelijk over hoe je de thuiswerk dagen in wilt vullen
Het is belangrijk om duidelijk te zijn naar je baas toe. Wees er eerlijk over als je uit wilt slapen of ’s middags naar de masseur wilt, want dat betekent dat je ’s avonds het werk zal doen wat je voor die dag hebt meegenomen. Maak dan wel duidelijke afspraken over de momenten dat je bereikbaar bent. Wanneer je kinderen hebt, laat dan aan je baas weten hoe je het voor hen geregeld hebt. Geen enkele werkgever zal geloven dat je je werk kunt doen met je kinderen om je heen.
Parttime
Veel bedrijven zouden graag zien dat hun parttime medewerkers meer gingen werken aangezien de krapte op de arbeidsmarkt. Als ouder sta je daar natuurlijk niet om te springen, maar wanneer je die paar extra uren thuis zou kunnen werken, bijvoorbeeld op een woensdagochtend of in de avonduren, dan is dat een mooie regeling. Dat geld bijvoorbeeld ook voor een taakuitbreiding. Wil jouw baas dat je een bepaalde taak helemaal op je neemt, dan is dat prima als je daar thuis aan mag werken.
Het thuiswerken
Als je je baas hebt weten te overtuigen dan zorg je er natuurlijk voor dat je je werk netjes en op tijd inlevert. Blijf je doelstellingen in de gaten houden en zorg dat het thuiswerken voor jou, je collega's en je werkgever een goede regeling blijkt te zijn.
Te huiselijk
Natuurlijk is het handig dat je bepaalde huishoudelijke taken kunt uitvoeren tijdens werkuren, wanneer je thuis werkt. Zorg er echter voor dat je niet teveel huishoudelijk werk gaat doen tijdens je zelfgekozen werkuren, aangezien je het grote voordeel van thuiswerk, een betere concentratie, dan teniet doet. Wanneer je toch niet kunt laten om steeds iets in huis te doen, zoek dan een rustige en prettige werkplek op, zoals de studiezaal van een bibliotheek of bij mooi weer op een rustige plek in het park.
Overdaad schaadt
Uit studies is gebleken dat mensen die thuiswerken vaak langer doorwerken dan wanneer zij op kantoor zouden zitten. Dat is natuurlijk niet verkeerd, maar houdt het wel in de gaten. Wanneer je jezelf erop betrapt dat je stelselmatig te lang doorwerkt, schrijf dan de uren op die je maakt. Als je bijvoorbeeld in het weekeinde extra uren hebt gemaakt dan mag je die op een andere thuiswerk dag in mindering brengen.
Maak jouw thuiswerk niet lastig voor collega’s
Vaak wordt het onderlinge contact met je collega’s een stuk minder als je thuis werkt. Zorg er dus voor dat je collega’s niet lijden onder het feit dat je thuis werkt. Schakel bijvoorbeeld de telefoon op je werkplek door naar je huis of zet hem tenminste op voicemail. Laat je collega’s ook regelmatig merken dat je niet alleen maar bezig bent met je eigen werk, maar dat je ook nadenkt over het bedrijf als geheel. Vraag desnoods na een paar maanden aan je collega’s hoe jouw thuiswerk hun bevalt.
Laat regelmatig je gezicht zien
Uiteraard ben je met je baas overeengekomen wanneer je op kantoor aanwezig bent. Wees je er echter van bewust dat je je collegiale contacten niet alleen met formele bijeenkomsten op peil kunt houden. Ook de informele contacten zoals een borrel bij een goed afdelingsresultaat of gebak eten met een jarige collega, zijn belangrijk. Ga zelfs als het een thuiswerkdag is, eens speciaal met een dergelijke gelegenheid naar kantoor. Ook kun je eens afspreken om te gaan lunchen met collega’s die je ineens wat minder ziet. Let er ook op om kwesties die gevoelig liggen, niet per mail af te handelen, maar liever persoonlijk of op zijn minst toch per telefoon.