InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Moet ik een baan accepteren als ik een WW-uitkering heb?

Moet ik een baan accepteren als ik een WW-uitkering heb?

Werknemers die na veel dienstjaren ontslag krijgen door bijvoorbeeld een reorganisatie, krijgen een WW-uitkering gebaseerd op het laatst verdiende loon. De zoektocht naar een andere baan kan moeilijk worden door een looneis. Gedurende de periode dat u recht hebt op een WW-uitkering krijgt u de eerste twee maanden 75 procent van uw laatstverdiende loon doorbetaald. Voor de resterende periode is de uitkering gesteld op 70 procent van het laatstverdiende loon. De loon waar de uitkering over wordt berekend is niet hoger dat het op dat moment geldende maximum dagloon. Werknemers die na een lang dienstverband bij één werkgever op straat komen, hebben vaak een bovengemiddeld salaris opgebouwd uitgaande van uw vakgebied. Hierdoor kan het een probleem gaan worden om een andere baan te vinden met een vergelijkbaar salaris.

Een andere baan zoeken

In eerste instantie probeert u een baan te zoeken met een gelijke salaris als uw voorgaande functie. Als uiterste ondergrens wordt vaak de hoogte van de WW-uitkering aangehouden. Toch is een uitkeringsgerechtigde verplicht om ook een baan te accepteren indien het inkomen lager is dan de WW-uitkering. Tot 1 juli 2009 was dat niet verplicht, maar dat is veranderd om te voorkomen dat werknemers onnodig lang in de uitkering blijven zitten. Het tekort wordt aangevuld vanuit de WW-uitkering. In het eerste jaar van de WW-uitkering bent u overigens niet verplicht om een baan te accepteren op basis van een lager opleidingsniveau.

Baan accepteren op lager opleidingsniveau

Het eerste half jaar dat u recht hebt op een WW-uitkering, mag u uw eigen opleidingsniveau hanteren. U hoeft geen baan te accepteren op een lager niveau. Na één jaar uitkering bent u verplicht om alle banen te accepteren ongeacht het opleidingsniveau.

Tijdelijk een baan accepteren gedurende de WW-uitkering

Bij het accepteren van een tijdelijke functie, kan de recht op de uitkering tijdelijk worden bevroren. De rechten blijven gebaseerd op de baan voorafgaand aan de WW-uitkering. Indien de tijdelijke baan een langere periode beslaat dan 26 weken, wordt de WW-uitkering vervolgens gebaseerd op de nieuwe dienstbetrekking.

Moet u interen op vermogen gedurende de uitkeringsperiode?

Nee, voor het recht op een WW-uitkering wordt er niet gekeken naar de hoogte van de saldo op uw spaarrekening of uw beleggingen. Een te dure auto hoeft ook niet verkocht te worden.

Moet eigen huis verkocht worden om de overwaarde te verzilveren?

Nee, ook de overwaarde uit de eigen woning blijft buiten beschouwing om de hoogte van de WW-uitkering te bepalen. Een vermogen en een overwaarde kan wel meetellen bij het vragen van een bijstandsuitkering.

Wordt een bijbaan gekort op de WW-uitkering?

Indien u een bijbaan hebt op het moment dat de WW-uitkering in gaat, worden de verdiensten van de bijbaan niet gekort op de WW-uitkering. Uiteraard zal dat wel het geval zijn bij het accepteren van een baan nadat de uitkering al is ingegaan. In het geval u meer uren gaat besteden aan de bijbaan, zullen deze extra verdiensten wel gekort gaan worden op de WW-uitkering.

Bijverdiensten opgeven of verzwijgen

U bent verplicht om alle bijverdiensten op te geven bij de uitkeringsinstantie. Inkomsten kunnen bijvoorbeeld ook bestaan uit de verdiensten aan handeltjes op het internet. Verzwijgen van inkomsten kan u duur komen te staan.
Gerelateerde artikelen
WW-uitkering  inkomensterugval is grootWW-uitkering inkomensterugval is grootWerknemers die in de WW terecht komen, moeten financieel en emotioneel een klap verwerken. Om een nieuwe baan te kunnen…
Zo werkt de WW-uitkeringDoor de huidige crisis gaan steeds meer bedrijven failliet of vallen er gedwongen ontslagen. Maar wat nu als men als wer…
WW-uitkering berekenen - Hoeveel geld krijg ik?Een baan verliezen is erg vervelend. Dit betekent een enorme terugval in inkomsten, ook als je minder uren moet gaan wer…
WW-uitkering - wat is een passende baan?WW-uitkering - wat is een passende baan?Een WW-uitkering is een opgebouwd recht. Tijdens uw werkzame periode is er premie betaald om in geval van ontslag een va…
Regels WW-uitkering maken niet werken soms aantrekkelijkRegels WW-uitkering maken niet werken soms aantrekkelijkWerknemers die door het verliezen van hun baan recht hebben op een WW-uitkering, moeten gemotiveerd worden om zo snel mo…
Bronnen en referenties
  • http://www.fnvbondgenoten.nl/site/over_de_bond/bondgenoten_lokaal/veelgestelde_vragen_van

Reageer op het artikel "Moet ik een baan accepteren als ik een WW-uitkering heb?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 29-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!