InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Voedselbank: voorwaarden

Voedselbank: voorwaarden

Armoede is een toenemend probleem in Nederland. De voedselbank biedt hulp. Niet iedereen komt zomaar in aanmerking voor een voedselpakket van de voedselbank. Er gelden bepaalde voorwaarden, zoals een inkomensgrens. Wat zijn de voorwaarden om een voedselpakket te ontvangen van de voedselbank? Daarnaast meer informatie over de voedselbank in het algemeen. Hoe kunt u zich aanmelden voor de voedselbank?

Wie krijgt hulp van de voedselbank?

Vooroordelen rondom de voedselbank bestaan er genoeg. Het zou gaan om mensen met hoge schulden, die zij op hebben gebouwd door het afsluiten van leningen. Ze zijn laag opgeleid, werken niet, maar hebben wel een breedbeeld televisie in de woonkamer staan. Dit beeld correspondeert echter niet in de werkelijkheid. Niet alle cliënten die hulp ontvangen van de voedselbank hebben problematische schulden. Een gedeelte van de doelgroep heeft een middelbare tot hoge opleiding genoten.

Ja, ook “normale” mensen kunnen uiteindelijk bij de voedselbank terechtkomen. Wat te denken van een zelfstandig ondernemer die zijn bedrijf niet meer rendabel kan houden, een ontslagen werknemer die geen recht meer heeft op een WW-uitkering, een oudere met een AOW-uitkering en zonder aanvullend pensioen, die geen geld meer over houdt aan het einde van de maand.

Voedselbank: voorwaarden en criteria

Wanneer komt iemand in aanmerking voor een voedselpakket van de voedselbank?
Als landelijk vastgesteld criterium voor hulp van de voedselbank wordt uitgegaan van een bepaald maximum leefgeld per maand, dat resteert na de aftrek van vaste lasten, zoals huur, gas, elektriciteit, water, verzekeringen, de zorgverzekering etc. Dat bedrag is bedoeld voor de variabele kosten van het huishouden, zoals eten, drinken, kleding en andere zaken.

Daarnaast geldt vaak als voorwaarde dat een voedselpakket alleen kan worden ontvangen als het is aangevraagd door een hulpverleningsorganisatie.

Inkomensgrens voedselbank

De voedselbanken stellen strenge inkomenseisen, om te voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt van de regeling. Als grensbedrag voor leefgeld (variabele kosten van levensonderhoud, zoals voedsel, kleding etc.) worden de volgende bedragen aangehouden:
  • Eenpersoonshuishouden € 175
  • Meer volwassenen vanaf 18 jaar € 60
  • Kinderen t/m 12 jaar € 25
  • Kinderen 13-18 jaar € 50

Maximale duur hulp voedselbank

Hulp van de voedselbank wordt geboden voor maximaal drie jaar, de duur van een eventuele schuldsanering. Na zes maanden toets de voedselbank die actief is in uw woonplaats, via de professionele hulpverlener of voedselhulp nog steeds noodzakelijk is.
Gerelateerde artikelen
In aanmerking komen voor de voedselbankIn aanmerking komen voor de voedselbankDe armoede in Nederland neemt toe en steeds meer mensen zijn aangewezen op de voedselbank. De voortdurende crisis zorgt…
De voedselbank: hoe werkt het?De voedselbank: hoe werkt het?Steeds meer mensen komen onder de armoedegrens. Gelukkig zijn er instanties die je kunnen helpen, zoals de voedselbank.…
Wat doet de voedselbank?Wat doet de voedselbank?In ons land is iedereen verzekerd van een minimaal inkomen waar ze van rond moeten kunnen komen. Door hoge vaste lasten…
Kerstpakketten en goede doelenKerstpakketten en goede doelenDe decembermaand is een maand waarin veel werknemers hun kerstpakket ontvangen. Steeds meer mensen voelen zich onprettig…
Voedselbank. Wie kan daar terecht?Voedselbank. Wie kan daar terecht?Bij de voedselbank kan je gratis eten ophalen. De voedselbank is bedoeld voor mensen die of door een te laag inkomen gel…
Bronnen en referenties
  • Voedselbankennederland.nl

Reageer op het artikel "Voedselbank: voorwaarden"

Reacties

Rosemarie Rafaela, 16-08-2017 22:23 #21
Ik heb een vriend die voedsel krijgt van de voedselbank en het verras me veel hoeveel dingen hij krijgt die over de datum zijn. Serieus. Ik vind dat de producten beter moeten worden gecontroleerd voordat ze het weg geven. Maar ben tog blij dat hij hulp krijgt van hun. Top work! Mvg

Muzafer, 19-06-2017 04:42 #20
Hoi had een vraag
Ik heb betaald werk maar net een minumum inkomen ik ben getrouwd en heb 4 kinderen tussen de 6 en 16 jaar oud het word steeds moeielijker voor mij om rond te komen ben aan het eide van de maand altijd -1000.- euro rood
Ik kom niet in aanmerking voor de voedselbank hulp omdat ik niet in de schuldschaniering zit moet het nou zover komen dat ik eerst in een diepe financiele problemen moet komen voordat ik voedselbank hulp kan krijgen
Ik hoop op een positieve reactie van u te mogen ontvangen
Mvg

Helma Wallenbug, 26-10-2016 18:30 #19
Ik weet niet of ik recht heb op voedselbank? Ik ben alleenstaande moeder van 3 minderjarige kinderen. Ik heb wel een baan, maar 18 uren per week als zorg. Graag alleen mailen omdat ik doof ben. Hoor dolgraag van je!

Boos, 18-09-2016 13:48 #18
Met alle respect. Ik begrijp best dat er mensen zijn die afhankelijk zijn van de voedselbank maar er zijn er toch ook veel die er misbruik van maken. Waaronder mijn collega. Zij krijgen ook van de voedselbank. Maar wat ze daar niet vertellen is dat ze ook nog financieel worden onderhouden door zijn (vermogende) ouders. Hij is te lui om van de bank af te komen, heeft dus geen werk. Solliciteert zich zogenaamd suf. Amehoela…

Ze rijden in een nieuwe auto die ze van zijn ouders hebben gekregen. Ze gaan zéér regelmatig naar concerten en theaters. En als het niet in de buurt is nemen ze er nog een hotelletje erbij ook. Gaan regelmatig op vakantie. Lusten graag wijn want die worden per hele dozen gekocht a vijf euro per fles. En als je ze aanspreekt hoe dit toch allemaal kan omdat ze bij de voedselbank zijn zeggen ze: "We sparen de koopzegels van de Albert Heijn"…?!

Koopzegels van de Albert Heijn? Je krijgt toch niet voor niets eten van de voedselbank? Ik haal dit allemaal niet met mijn zegeltjes hoor! En wij zitten niet bij de voedselbank. Integendeel, wij hebben het gelukkig goed. Maar mij zal je nooit of te nimmer iets zien schenken aan de voedselbank. En dat komt door dit soort mensen. Vuile profiteurs! Ik wil niet dat zij profiteren en dat zij het eten opvreten dat ik de voedselbank geschonken heb voor de mensen die het echt nodig hebben. Nooit of te nimmer…

Douwe Bakker, 15-07-2016 07:14 #17
Mijn vraag ik woon alleen heb en uitkering en zit in de schuldsanering ik heb per maand 170 euro voor kleding /voedsel e.t.c heb ik dan nog recht op de voedselbank. ik woon in Stadskanaal en ben af gewezen daar. m.v.g Douwe Bakker

M., 04-02-2016 23:17 #16
Waar ik mij over verbaas is het aantal harde reacties hier, alsof mensen voor hun lol een voedselpakket ophalen. Ik ben erg blij met het pakket dat wij wekelijks krijgen. Wij zijn een gezin met 5 kinderen, welke alle geboren zijn in een tijd dat het ons financieel goed ging. Mijn man (werkzaam vanaf zijn 13e) had een goede baan, en ik (vanaf mijn 15 fulltime, en na de geboorte van de kinderen partime), onder de schooltijden of 's nachts.
Mijn man is inmiddels afgekeurd, vanwege rugklachten. Onze ongeschiktheidsverzekering keert niet uit, foutje van de verzekeringsagent… waardoor hij nu is teruggevallen naar minimuminkomen. Ipv zijn loon dat 3 maal zo hoog was. Mijn werkgever is failliet gegaan en ik ben dan ook in de ww beland. Solliciteer me een slag in de rondte maar helaas. Wij hebben een inkomsten verlies van 60 procent geïncasseerd, alle luxe buiten de deur gedaan. Maar moet wel ook gewoon mijn rekeningen betalen ik heb niet gevraagd om deze situatie, met ons zijn er nog duizenden meer die graag anders willen. Maar het niet voor elkaar krijgen… denk na voordat je een oordeel hebt!

Liz, 19-01-2016 12:56 #15
Ik vind het erg jammer sommige berichten te lezen. Ik heb vanaf mijn 12e altijd bijbaantjes gehad en vanaf mijn 18e werkte ik fulltime tot mijn 23ste. Tussendoor 2 kinderen gekregen die ik prima kon onderhouden met mijn inkomen. Doordat het bedrijf waar ik werkte failliet ging had ik geen werk meer. Solliciteren, daar 3 maanden, daar 3 maanden, de brieven met u bent te oud of niet genoeg ervaring vlogen me om de oren. 3 maanden geleefd met 139 euro. 2 kinderen en daar stond ik dan. Schulden van hier tot Tokio omdat ik m'n huur niet meer kon betalen en alle andere vaste lasten. Schamend om uitkering aan te vragen. "Want uitkering is toch voor tokkies?" Toch gedaan en uiteindelijk opnieuw begonnen met een opleiding. Klap in mijn gezicht gekregen omdat ik ziek ben geworden. Ik alles stop moet zetten en met behulp van school en dokter toch weer een uitkering gaan aanvragen omdat ik tijdelijk niet naar school kan of werken. En na lange zeuren van mijn buget coach die mij helpt m'n schulden af te lossen toch vandaag akkoord gegaan met een aanmelding voor de voedselbank alleen omdat ik me schaam want wat zullen mensen denken… ik snap dat mensen oordelen… dat deed ik voorheen ook. Maar niet iedereen is een uitkering trekker… en niet iedereen werkt voor de lol niet… hopelijk mag ik volgend jaar weer fris aan mn opleiding beginnen. Mits ik schoon verklaard ben… voor alle andere mensen, trek op tijd aan de bel wanneer je ziet dat het niet meer gaat…! Veel succes iedereen.

Gr Liz

Timmay, 29-12-2015 12:37 #14
Wij (mijn vrouw en ik met een kleine op komst) hebben sinds een paar maanden ook de voedselbank. Wij houden van onze 2 inkomens 15 euro in de maand over om van te leven (dus eten drinken en onze huisdieren). Nu wil men dat wij onze scooter en onze auto opruimen want er is al 1 brommer (erg oude oldtimer) en daar kan alles wel op gedaan worden volgens hun. De auto is geschorst (kosten 73 euro) maar dit is niet genoeg zegt de Kredietbank. De auto moet helemaal weg. Van naam af.
En de scooter van mijn vrouw ook. Wat haar dus al rugpatient de optie geeft. lopen, fietsen of de bus (waar we dan ook weer zelf voor moeten betalen).

Nu hebben wij de tussenpersoon van de gemeente aangeschreven dat we de auto geschorst hebben maar niet willen verkopen (ivm mijn werk vooruitzicht) en de brommer niet weg willen doen omdat dit belachelijk is. Vervolgens wordt ons gedreigd de voedselbank te ontnemen.

Roelie, 13-10-2015 19:10 #13
Ik rook zelf niet, maar kan me goed voorstellen hoe moeilijk het is voor mensen om van deze verslaving af te komen. Het is makkelijk gezegd, om maar te stoppen met roken.

Stefan, 03-10-2015 15:47 #12
Hallo wat is de leefgeld per gezin.
Wij bestaan uit 2 volwassenen (m en v)
En 1 dochter van bijna 7 en 1 zoon van bijna 8 maand wat is de week/leefgeld max nodig voor aan merking?
Wij zitten bij de schuld scharnering.
En we konen nauwelijks rond van leef geld vandaar ik ff info wil winnen over u bedrijf.

V. Moergastel, 25-04-2015 10:17 #11
Krijg 70 euro per week voor 2 volwassenen van de bewinvoering. heb ik dan recht op voedselpakket

T. Bolt, 29-08-2014 17:40 #10
Hallo
15julie liep mijn pakket af maatschappelijkwerkster uit delta hellevoetsluis vakantie vervangster nog geen pakket is inmiddels
alweer aangevraagd lang verhaal kort nog niks ik heb een zoon 16 half nieuwe school in rotterdam reisgeld nu1week op zijn kaart maar dan?gemeente middelharnis zijn ook nog bezig enz.enz en ik heb de papieren zelf opgehaalt fiscus en heb 1239 verdient 2013 en ik mag niet werken pas over 2jaar weer keuring heb geest knapping gehad 2011 ik zit nog in therapie
daar 2012 autotje gehad goedkoper als al dat busgeld en het onderweg zijn ik ben bezig rotterdam wonen
enz enz maar ons pakket?flakkee er is iets mis en ben bekende flakkeenaar jan dachten ze ook ha ha maar toen had ik het weer met 3weken maar nu?het is nijp echt uit ik hoop wat te horen wat kan ik nog meer doen gr.tjaaktje

Mar, 15-05-2014 07:20 #9
Hallo ik raak per 1 juli me baan kwijt en krijg daardoor veel minder inkomen.Ik ben een moeder alleen met een zoontje van 7. Waarschijnlijk kan ik een aanvulling aanvragen bij de gemeente op mijn ww. Ik zit daardoor op het minimum. Ik heb natuurlijk op basis van mijn salaris bepaalde dingen af gesloten zoals telefoon ect. Kan ik een voedsel pakket aan vragen in dien dat nodig is?

Mertens Rita, 12-01-2014 20:41 #8
Ik heb jaren de voedselbank financieel gesteund, maar ben daar 2 jaar geleden mee gestopt. Mijn vriendin haar buurvrouw krijgt ook van de voedselbank. Ze heeft 6 kinderen van 3 verschillende mannen waar van een babytje van 1 maand. Ze gaat elke dag op café, rookt als een ketter, laat dikwijls haar kinderen alleen thuis, werkt niet en verwaarloosd haar huis. Ze heeft nu 6 jongens en ze heeft al rond verteld dat ze doorgaat tot ze een meisje heeft. Ze heeft dus geen middelen om haar kinderen een fatsoenlijke opvoeding te geven maar denkt al aan een 7 de kind. Ze krijgt ook hulp van Akindo voor grotere zaken zoals een wasmachine, nieuwe buggy etc… Sorry dit vind ik echt met de haren getrokken en zelfs onverantwoord. Van mij geen cent meer!

Anja, 27-09-2013 08:16 #7
Cbd denk is na over wat je zegt! Ja ik heb een uitkering, gedwongen wel te verstaan, ik wil dolgraag werken. Heb ook altijd gewerkt maar ben sinds een half jaar alleenstaand en mama van 17 jarige en een premature geboren tweeling van 2 maand die om gezondheid redenen nog niet naar de crèche mogen! En ook al zouden ze dat mogen… Is het financieel niet haalbaar ik ga er 500! Euro op achteruit door te gaan werken… Door de eigen bijdrage voor de crèche… Als ik ga werken, kan ik dus geen eten kopen voor mijn kinderen! Dus als je je grote mond nou is houd, hier komt oppassen kan ik aan het werken en jij ophouden met klagen over dingen waar je duidelijk geen verstand van hebt!
Kwetsend!

Bianca, 01-09-2013 20:30 #6
Hallo, ik heb een vraag. ik werk bij een klant die rookt en heeft 3 katten en krijgt 50 euro per week. maandag, 30 euro en vrijdag, s 20 euro. heeft deze mevrouw recht op voedselbank?

Jose, 16-08-2013 09:53 #5
Er zijn ook mensen die wel hard werken en niet roken. mijn man werkt en wordt gewoon uitgebuit omdat hij al 1 jaar zonder werk zat heeft 26 jaar bij dezelfde baas gewerkt wordt hij nu onderbetaald maar houd hij zijn hand niet op. bij de bijstand. ik ben ongeneeslijk ziek en ben van hem afhankelijk. maar sommige begrijpen niet dat we in deze maatschappij gedwongen worden om alles te betalen aan de belastingen en dat wij blij zijn met pakketten die over datum zijn en dit als aanvulling op ons weekgeld nodig hebben. En dat onze kinderen moeten werken 15 en 16 om hun kosten te dekken en geen dure gsm hebben. en elke dag 19km enkele reis naar schoolfiets en dat ze ook liever met de bus of scooter gaan. denk daar eens aan!

Cdb, 03-04-2013 13:09 #4
Ik weet niet hoor maar al die vooroordelen zijn gewoon vaststaande feiten. Ik ken NIEMAND die hard werkt en bij de voedselbank uitkomt. Zelfs geen ZZP'ers en freelancers! Ga voor de grap eens naar het CBS en vraag daar de cijfers maar eens op: gewoon bijstandstrekkers die niets anders doen dan de hele dag op de bank zitten!

Zomaar Iemand, 17-03-2013 20:52 #3
Ik ken mensen die leven van de voedselbank maar wel van de zomer 10 dagen op vakantie gaan naar het buitenland dat is lekker makkelijk leven van de voedselbank en dat geld wat je bespaart op boodschappen ga je van op vakantie. Ik vind dat er strenger gecontroleerd moet worden.

Ingrid, 16-10-2012 21:42 #2
Ik was op zoek naar wat informatie over de voedselbank en de voorwaarden. Waar ik me over verbaas is dat bij diverse sites reclames staan over het lenen van geld. Daardoor komen de mensen toch vaak in de problemen. Deze reclames horen hier niet thuis!

Gewoonik, 07-04-2012 14:49 #1
Ik heb me verdiept in de persoon die naar de voedselbank gaat en ben erachter gekomen dat zeker 80% van deze mensen gemiddeld 25 euro in de week besteden aan rookwaren. Van 25 euro kan je behoorlijk wat eten kopen. Nou hoor je de mensen wel zeggen dat ze geen geld voor eten hebben, maar je hoort ze nooit zeggen dat er geen geld voor rookwaar is. het is maar wat je belangrijker vind.

afz; iemand die gestopt is met roken om niet naar de voedselbank te hoeven gaan.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 10-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 21
Schrijf mee!