Maattabel schoenen: Europese, Engelse en Amerikaanse maten

Maattabel schoenen: Europese, Engelse en Amerikaanse maten Wanneer je schoenen wilt aanschaffen via internet, maar deze hebben andere maten, is het handig om te weten welke schoenmaat je moet nemen. Ook wanneer je naar het buitenland gaat, en je schoenen wilt aanschaffen, is het nuttig om deze informatie door te lezen.

Verschillende maatbogen

De meest voorkomende maatbogen voor schoenmaten zijn de Europese maatboog, de Engelse maatboog (UK) en de Amerikaanse maatboog (USA). De Engelse maatboog wordt uiteraard ook in Europa gebruikt, en de Amerikaanse maatboog wordt ook in Nederland teruggevonden wanneer er een Amerikaans merk schoen wordt gekocht. Wanneer je bijvoorbeeld Allstars in Nederland wilt kopen, is het altijd handig om je USA schoenmaat te weten, voor het geval er geen Nederlandse maat op de doos staat.

Afwijkingen kunnen voorkomen

Elke fabrikant kan de maten net iets anders hebben vallen. Soms zijn schoenmaten ruimer of krapper dan het gemiddelde van deze maat. Ook per schoenmerk kunnen maten verschillend zijn. Het is ook mogelijk dat fabrikanten of winkels schoenmaten verkeerd omrekenen naar een andere maatboog. Hou hier rekening mee, en pas wanneer dit mogelijk is de schoen zelf aan voordat je deze koopt.

Europese maten (EUR)Amerikaanse maten dames (USA)heren (USA)Engelse maten (UK)
364,5-3
36½5-3 ½
37-4
37½6-
385
38½76
396
4087
40½7
4198
428
42½109
43-9
43½-10
44-10½10
45-1110½
46-11½11
46 ½-1211½
47-12½12
48-13½13
© 2011 - 2020 Doorbellrings, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.dortmondschoenen.nl/info/maattabel.htm
  • http://members.quicknet.nl/k.hes/Tips/Maattabellen.htm

Reageer op het artikel "Maattabel schoenen: Europese, Engelse en Amerikaanse maten"

Infoteur: Doorbellrings
Gepubliceerd: Juli 2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!