InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Bijstandsuitkering en eigen huis

Bijstandsuitkering en eigen huis

Bijstandsuitkering en eigen huis Voor het aanvragen van een bijstandsuitkering gelden strenge voorwaarden. Het eigen huis behoort ook tot het vermogen en zou eerst moeten worden “opgegeten”. Er geldt er een inkomenstoets, maar ook een vermogenstoets. Daardoor kunnen er pijnlijke situaties ontstaan. Gelukkig is er in sommige gevallen wat aan te doen.

Wat is de bijstand?

De bijstanduitkering kan worden gezien als het uiterste redmiddel. Het is een sociaal vangnet voor mensen die dreigen onder het bestaansminimum uit te komen. Mensen die in de bijstand zitten, zijn bijvoorbeeld langdurig werkloos. Ook alleenstaande moeders vormen een grote groep.

Hoogte bijstandsuitkering

De hoogte van de bijstandsuitkering is afhankelijk van de gezinssituatie en wordt uitgedrukt in een percentage van het minimumloon. Het minimumloon is in 2010 €1416.

SituatieHoogte bijstandsuitkering (% van minimumloon)
Alleenstaand50%
Alleenstaande ouder70%
Samenwonend100%

Eigen vermogen bijstandsuitkering

Voor de bijstandsuitkering geldt een inkomenstoets. Eventuele inkomsten worden in vermindering gebracht op de uitkering. Pijnlijker is de vermogentoets. Het bedrag aan eigen vermogen (spaargeld) dat iemand in de bijstand mag hebben, is namelijk gering: €5.480 voor een alleenstaande en €10.960 voor een echtpaar of eenoudergezin.

Als het vermogen hoger is dan dit bedrag, moet dit vermogen eerst worden opgemaakt. Daarna kan de bijstandsaanvraag worden herzien.

Bijstandsuitkering en eigen huis

Een eigen huis wordt beschouwd als onderdeel van het vermogen. Het vermogen dat in het huis zit , bestaat ui de verkoopwaarde van het huis min de hypotheek die nog niet is afgelost. Dat zou betekenen dat iemand die in de bijstand komt, zijn huis zou moeten verkopen en de overwaarde zou moeten “opeten”. Als u een aanvraag doet, zal de gemeente beoordelen hoeveel overwaarde er in het huis zit.

Overwaarde huis

Als de overwaarde van de woning lager is dan €46.200, kunt u recht hebben op een bijstand, mits u aan de volgende voorwaarden voldoet:
  • U woont zelf in de woning
  • Van u kan niet worden verwacht dat u uw woning verkoopt of een extra hypotheek afsluit

Maar als u niet voldoet aan beide voorwaarden, kan de gemeente u dwingen tot het afsluiten van een krediethypotheek. De bijstand wordt dan verstrekt in de vorm van een lening.

Overwaarde hoger dan €46.200

Als de overwaarde boven de grens van €46.200 uitkomt, wordt de bijstand sowieso verstrekt in de vorm van een lening: de krediethypotheek.

Krediethypotheek en bijstand

Als u een krediethypotheek afsluit, kunt u in uw woning blijven wonen. De gemeente verstrekt dan een bijstanduitkering, maar deze is in feite een lening die moet worden afgelost. De overwaarde van uw huis dient als onderpand voor het leenbedrag. Dat wil zeggen dat de gemeente het recht heeft om de woning te verkopen als u niet betaalt.

Als er zoveel aan bijstand geleend is dat de waarde van het eigen vermogen in de woning opgemaakt is, dan wordt de bijstand weer een uitkering in plaats van een lening.

Terugbetalen krediethypotheek bijstand

De lening moet worden afgelost als de lener uit de bijstand is. Tijdens de bijstandsperiode en in de tien jaar van de aflossing wordt er geen rente berekent.
Gerelateerde artikelen
Krediethypotheek en bijstandKrediethypotheek en bijstandVoor huiseigenaren is het bijzonder pijnlijk als zij in de bijstand terechtkomen. Zij moeten tenslotte hun eigen huis “o…
Hoogte bijstandsuitkering 1 januari 2012De bedragen voor de bijstandsuitkering vanaf 1 januari 2012, voor alleenstaanden, alleenstaande ouders en samenwonenden/…
Wajong & Wet Werken naar Vermogen (WWNV)Het kabinet voert de Wet Werken naar Vermogen (WWNV) in. De wet, die met ingang van 1 januari 2013 in werking zal treden…
Voorwaarden bijstandsuitkering 2011Voorwaarden bijstandsuitkering 2011De voorwaarden voor een bijstandsuitkering zijn in 2011 wederom aangepast of aangescherpt. In dit artikel zijn alle voor…
Huis verkopen in de bijstandHuis verkopen in de bijstandMensen denken vaak dat ze hun huis moeten verkopen zodra ze in de bijstand komen. De kans hierop is echter klein.
Bronnen en referenties
  • Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid - Lydia Janssen www.rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Bijstandsuitkering en eigen huis"

Reacties

Gerda, 07-05-2017 15:53 #6
Ik kwam onderstaande zin tegen,
Als je gaat werken betaal je maandelijks je krediethypotheek af,
Als je dan een baan heb hoef je dan geen rente te betalen in de eerste 10 jaar, of lees ik dat verkeerd.

Terugbetalen krediethypotheek bijstand
De lening moet worden afgelost als de lener uit de bijstand is. Tijdens de bijstandsperiode en in de tien jaar van de aflossing wordt er geen rente berekend.

Sjt van Zuijlen, 25-04-2012 10:56 #5
Vraag. Ik heb een eigen huis en dus een krediethypotheek lopen bij de gemeente Zaanstad.
Nu is mijn combie verwarmingsketel kapot na 17 jaar. De gas vitter zegt dat ik beter een nieuwe koop. Kan ik dit betalen met mijn krediethypotheek?

Willie, 09-02-2012 17:03 #4
Hallo Allemaal
Het is in Nederland zo, dat de regering moeiteloos en zonder enige scrupeles in onze portemonee zitten te graaien, en de werkelijke vervuilers die hiervoor verantwoordelijk zijn vrijuit gaan, wij opdraaien voor de blunders van onze overheid. Deze hebben niet allen een uitvoerende taak maar ook een controlerende taak, en hier schort van alles aan zie maar naar de woekerpolissen, bouwfraude en banken en wat hebben ze hieran gedaan als overheid, maar kom je zonder dat jij er iets aan kan doen en soms door omstandighedn in de bijstand terecht dan wordt je bij de oeverheid als een crimineel behandelt je doet aanspraak op gemeenschapsgeld en dat vinden ze niet leuk, graaien in mijn portemonee mag maar aankloppen bij de overheid is een crimineel gedrag, die ze niet willen geven.

B. Dieters, 02-02-2012 17:31 #3
Hallo,

Ik kom binnenkort in de bijstand en nu heb ik begrepen dat alle inkomsten worden ingehouden op de uitkering.
Geld dit ook voor de voorlopige belastingteruggaaf die ik maandelijks krijg en dan in mijn geval alleen voor erfpacht en hypotheekrenteaftrek waar de teruggaaf op betrekking heeft?

Met vriendelijke groet,

B. Dieters

John, 17-01-2012 06:26 #2
Allemaal leuk en aardig… Ik had in 2010 ongeveer 60000 aan overwaarde, en heb ook een krediethypotheek gekregen. Omdat mijn ex niet met zijn poten van de kinderen af kon blijven, zijn we gescheiden. De hoogte van mijn krediethypotheek was Plm. 10500 euro. Maar… Mijn ex betaalde niet mee met ook zijn huis, ik kon de hypotheek asten niet meer opbrengen. Ik liep 4 maanden achter, toen er een koper kwam, en die bood 105000 euro. Met alle kosten eraf zou er dus 100000 overblijven; minus die 69000 euro dus 31000 euro. Dus: WEL recht op bijstand. Moet ik dan nu toch die krediethypotheek inlossen? Als dat zo is, vind ik het wel heel krom. Ze kunnen taxeren wat ze willen, maar echte feiten komen pas bij verkoop van de woning! Wie kan mij info verstrekken hieromtrent? Met vriendelijke groet,
Gedupeerde Dinie.

Ad Pijnaker, 22-12-2011 14:37 #1
Wat een gekke regeling bijstand en eigen vermogen bv eigen huis. Vele jaren geleden samen met mijn partner een huis gekocht en gedeeltelijk afgelost. Als in mijn situatie niets veranderd kom ik mogelijk in de bijstand en dan moet ik eerst de overwaarde van mijn huis minis vrijstelling €46.500 als krediethypotheek financieren voor een bijstandsuitekering. Wat een rechtsongelijkheid, omdat je spaarzaam bent geweest en in de WW bent beland en vervolgens na de WW periode in bijstand terecht komt, iets waar je niet om vraagt. Je wordt dan als het ware gestraft omdat iemand in een zelfde situatie die in een huurhuis woont alleen te maken heeft met mogelijk spaargeld maar toch in zijn huurhuis kan blijven wonen en indien hij de huur niet meer kan betalen mogelijk ook weer aanspraak kan maken op huursubsidie. Mijn hyptheek(schuld)wordt hoger en kan ik op enig moment niet meer betalen ook niet later als ik AOW krijg. Nu lees ik dat de gemeente eventueel kan overgaan tot verkoop van je huis dan is er sprake van executie dus waaar blijf je dan met de overwaarde die gebaseerd op vrijwillige verkoop.
Zou het dan eerlijker zijn om bij taxatie uit te gaan van de executiewaarde. Bovendien laat de gemeente je huis taxeren door een makelaar hoe onafhankelijk is die vraag ik mij af.
Nee als huurder ben je in alle opzichten beter af. Is er misschien iemand die mij kan vertellen of dit niet strijdig is met Europese regelgeving omdat ik weet dat men bv in Duitsland waar ik al vele jaren kom bij Duitse vrienden van ons kent men deze regeling niet.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 22-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 6
Schrijf mee!