InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > WW en vakantie: regels en voorwaarden

WW en vakantie: regels en voorwaarden

WW en vakantie is een vraagstuk waar veel mensen over struikelen. WW en vakantie is een combinatie waar speciale regels en voorwaarden aan verbonden zijn zoals de meldingsplicht, het wettelijke aantal vakantiedagen en de ziekte regeling tijdens de vakantie voor iemand die WW ontvangt.

Artikelindeling

WW en vakantie: aantal dagen

Een persoon met een WW uitkering heeft recht op 20 vakantiedagen in een jaar. Als de persoon in kwestie vanwege leeftijd of situatie niet meer deel hoeft te nemen aan de sollicitatieplicht is het aantal vakantiedagen per jaar op 65 vastgesteld. Als niet alle vakantiedagen worden opgenomen is het niet mogelijk om deze mee te nemen naar een volgend jaar. Bovendien kunnen de vakantiedagen tijdens de WW periode, die niet worden opgenomen, ook niet worden uitbetaald zoals dat bij werk vaak wel het geval is. Als een persoon meer WW vakantiedagen opneemt dan de wettelijk toegestane hoeveelheid van 20 dagen, dan heeft deze persoon voor de overschrijdende vakantiedagen geen recht op WW en zal dan dus ook niet worden uitbetaald. Als iemand met een WW uitkering langer dan 6 maanden weg blijft wordt het recht op een WW uitkering ontnomen en kan het recht op WW niet meer herleven. Het recht op WW valt dan dus voor altijd weg.

WW en meldingsplicht

Het opnemen van vakantie tijdens de WW uitkering moet te allen tijde worden doorgegeven aan het UWV, omdat deze moet weten waar de persoon in kwestie verblijft met betrekking tot de sollicitatieplicht. De sollicitatieplicht houdt het geregeld solliciteren voor een vaste betrekking in tijdens de WW uitkering. Tijdens de vakantie wordt iemand met een WW uitkering daar natuurlijk van vrijgesteld. Als niet wordt voldaan aan de meldingsplicht dan kan dat leiden tot een boete, een tijdelijke verlaging van de uitkering of in sommige gevallen soms gehele ontneming van de WW uitkering. Een WW uitkering en vakantie is dus een combinatie waar zeker rekening mee gehouden moet worden door de ontvanger van een WW uitkering. WW en vakantie opnemen is dus een activiteit die van te voren moet worden gemeld en waar ook toestemming voor verkregen dient te worden door het UWV, net zoals bij een betaalde baan.

WW en vakantie: ziekte tijdens vakantie

Als er ziekte optreedt tijdens de vakantie dan moet dat ook gemeld worden aan het UWV. Als u op vakantie gaat in Nederland dan kan de ziekte telefonisch worden doorgegeven aan het UWV. Als de ziekte optreedt tijdens een vakantie in het buitenland dan moet er een verklaring worden opgesteld door een plaatselijke dokter. Deze worden vervolgens naar het UWV opgestuurd en beoordeeld. Het is afhankelijk van het vakantieland of er eerst naar een aangegeven instelling moet worden gegaan om vanuit deze instelling een verklaring te laten opstellen of dat er op eigen initiatief een doktersverklaring moet worden opgesteld. Deze doktersverklaring is verplicht en als aan deze voorwaarde niet wordt voldaan loopt de persoon in kwestie de kans het recht op een WW uitkering voor beperkte of mogelijk altijd kwijt te raken. Dus ook bij ziekte dient goed op de regels die gelden voor WW en vakantie te worden gelet.
© 2013 - 2019 Mitchxl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "WW en vakantie: regels en voorwaarden"

Infoteur: Mitchxl
Laatste update: 14-11-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!