InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Regeling Vervroegde Uittreding bij ontslag

Regeling Vervroegde Uittreding bij ontslag

Regeling Vervroegde Uittreding bij ontslag Er wordt veelal geadviseerd aan de boventallige en ontslagen werknemers over hun financiële consequenties bij ontslag. Het vorige kabinet heeft een maatregel ingevoerd die zowel voor de werkgever als de werknemer grote fiscale consequenties kan hebben. Dat is de zogenaamde RVU, oftewel Regeling voor Vervroegde Uitreding.

De werknemer moet langer door werken

Het vorige kabinet heeft destijds besloten dat ontslagvergoedingen die het karakter hebben van een vervroegde uittreding een boete krijgen van maar liefst 52%. Hoe zit dat nu in elkaar? Men heeft gezegd ‘we willen dat werknemers langer blijven werken en niet vroegtijdig met de vut of prepensioen gaan’. De vut en prepensioen zijn eigenlijk afgeschaft, oftewel niet meer fiscaal gefaciliteerd.

Bron: Woodsy, RgbstockBron: Woodsy, Rgbstock

Een boete van 52% over de ontslagvergoeding

Maar tegelijkertijd heeft de overheid gezegd ‘we willen niet dat werkgevers misbruik maken van de ontslagroute door vooral oudere werknemers te ontslaan’. Een werkgevers zou natuurlijk een oudere werknemer kunnen ontslaan. De werknemer heeft vervolgens recht op een aantal jaren WW, de werkgever geeft de werknemer een ontslagvergoeding mee en daarmee zou de werknemer eerder kunnen stoppen met werken en zo kunnen overbruggen tot het pensioen. Daarvan heeft de overheid gezegd ‘dat willen we niet’. En mocht een werkgever dat wel doen dan staat er dus een sanctie op van maar liefst 52%.

Wanneer geen sprake van RVU-boete

De overheid heeft ook duidelijk aangegeven wanneer er geen sprake van is. Er is geen sprake van een RVU (dus ook niet van de boete), als het ontslag een geldige ontslagreden heeft. En dan moeten we het onderscheid maken tussen een individueel- en een collectief ontslag.

Collectief ontslag

Bij een collectief ontslag is er geen sprake van een RVU als er afgespiegeld is. Een afspiegeling betekend dat er over alle leeftijdscategorieën mensen ontslagen zijn. Dus men kijkt welke functie moeten we afscheid van nemen. Dan wordt er vervolgens gekeken hoe de leeftijdsopbouw is. En die leeftijdsopbouw na de ontslagronde moet hetzelfde zijn als voor de ontslagronde. Dus als er bij collectief goed wordt afgespiegeld zal er nooit een RVU-boete worden opgelegd.

Individueel ontslag

Bij een individueel ontslag moet er een geldige ontslagreden zijn. De werkgever heeft drie redenen genoemd. Dat zijn:

  • disfunctioneren
  • onenigheid over te voeren beleid
  • onverenigbaarheid van karakters

Als het ontslag één van deze redenen heeft zal er ook geen sprake zijn van de RVU-boete. Zoals eerder aangegeven is de RVU-boete 52%, dit is een eindheffing van de belasting. Die 52% over de ontslag vergoeding moet de werkgever betalen. Stel een werknemer krijgt een ontslagvergoeding van € 100.000, dan zou de werkgever daar bovenop (mits er sprake is van een RVU) 52% boete moeten betalen.

Bron: Gramps, RgbstockBron: Gramps, Rgbstock

Niet alleen risico voor werkgever

Ook de werknemer loopt een risico. Stel zo’n ontslagvergoeding van € 100.000 wordt ondergebracht bij een bankspaarproduct, vervolgens groeit de bankspaarrekening en rendeert. Uiteindelijk staat er € 120.000 op de bankspaarrekening. Over de €20.000 rendement moet de werknemer die RVU-boete betalen. Dus ook de werknemer is niet gevrijwaard van die RVU-boete. Belangrijk is dus dat voor de ontslagdatum een akkoord komt van de belastingdienst, waarin de belastingdienst stelt dat er geen sprake is van een RVU en dat de RVU-boete niet zal worden opgelegd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Assiewin, Rgbstock
  • www.ontslag.nl
  • www.rijksoverheid.nl
  • Afbeelding bron 1: Woodsy, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: Gramps, Rgbstock

Reageer op het artikel "Regeling Vervroegde Uittreding bij ontslag"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 27-07-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!