InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Invoering van een verplichte integriteitstoets door overheid
mijn kijk op

Invoering van een verplichte integriteitstoets door overheid

Invoering van een verplichte integriteitstoets door overheid In de media komen steeds meer berichten dat de Invoering van een verplichte integriteittoets voor de ambtenaar, politici, deurwaarder, accountant, notaris, advocaat of bankier dringend nodig is. De aandacht in de media die het handelen van de ambtenaren, politici, deurwaarders, curatoren, bewindvoerders, accountants, notarissen, advocaten of bankiers in de publiciteit krijgen, richt zich in de regel niet op het integer handelen van betrokkene. Door wel zeer weinig aandacht, die de eerlijkheid van de ambtenaar, deurwaarder, curator, bewindvoerder, accountant, notaris, advocaat of bankier in de media krijgt, wordt de ambtenaar, deurwaarder, curator, bewindvoerder, accountant, notaris, advocaat of bankier zich ook meer en meer bewust van de manier waarop ze invloed op derden hebben en hoe ze (on)bewust deze dus vrij eenvoudig financieel een hak kunnen zetten. Regelmatig staat het integerhandelen van de overheid, haar medewerkers en andere openbare functies in de publiciteit.

Media

Volgens de media en de betreffende beroepsorganisaties is de gewetensontwikkeling, van de ambtenaar, deurwaarder, curator, bewindvoerder, accountant, notaris, advocaat of bankier, na hun theorie- en praktijkopleiding volgroeid. Wel moet jaarlijks de (vak)kennis bij veel beroepsgroepen door het volgen van opleidingen en bijeenkomsten worden bijgehouden.

Experimenteren

In de praktijk kunnen ambtenaren, politici, deurwaarders, curatoren, bewindvoerders, accountants, notarissen, advocaten of bankiers de kennis, die zij op het gebied van verkeerd declareren/factureren hebben opgedaan, nog meer gaan gebruiken om met het manipulatieve gedrag lekker te blijven experimenteren. Het experimenteren met onjuiste declaraties/facturatie en nieuw verworven inzichten is volgens de media namelijk heel gewoon gebleken voor de ambtenaar, politici, deurwaarder, curator, bewindvoerder, accountant, notaris, advocaat of bankier.

Consument

Door de bewustwording van de consument, dat het geld maar één keer kan worden uitgegeven, kweken ambtenaren, politici, deurwaarders, curatoren, bewindvoerders, accountants, notarissen, advocaten of bankiers zo misschien wel precies de juiste alertheid. De alertheid, die de consument door de media aandacht over de misstanden in declaratie/facturatie gedrag, aanzet tot kritischer beoordelen van ontvangen informatie en dus nu juist steeds vaker proberen beter en bewuster met geld om te gaan.
Eigenlijk werkt de praktijk van integer handelen net zoals bij therapie aan psychopaten. Misschien is het vergezocht, maar dan zullen we een andere verklaring moeten zien te vinden voor het feit dat onjuist factuurgedrag, ondanks alle (wettelijke) regels en voorschriften, leiden tot meer media aandacht. Ook kan er steeds meer gekeken en gekozen worden naar tv programma’s die over dit onderwerp niet af-, maar juist toenemen.

Eigen financieel gewicht

Dat toename van media aandacht voor verkeerde handelingen het geval is, blijkt uit een simpel onderzoek in mediapublicaties naar foutieve facturatie/activiteiten/onfatsoenlijk gedrag door ambtenaren, politici, deurwaarders, curatoren, bewindvoerders, accountants, notarissen, advocaten of bankiers. Uit publicaties en media aandacht blijkt dat eigen financieel gewin belangrijker is dan het eerlijk handelen en –ondanks alle aandacht- de laatste jaren bij ambtenaren, politici, deurwaarders, curatoren, bewindvoerders, accountants, notarissen, advocaten of bankiers alleen maar erger wordt. Neemt het niet integer handelen van een ambtenaar, politici, deurwaarder, curator, bewindvoerder, accountant, notaris, advocaat of bankier nu ondanks alle aandacht toe, of misschien ook juist een beetje dankzij?

www.fraudehelpdesk.nl

Uit informatie van www.fraudehelpdesk.nl blijkt dat er steeds meer mensen en bedrijven zijn, die blindelings en ongezien de declaraties/facturen van (niet bestaande) bedrijven betalen. Bij het ontvangen van een factuur/declaratie van een “betrouwbare” ambtenaar, politici, deurwaarder, curator, bewindvoerder, accountant, notaris, advocaat of bankier is het waarschijnlijk niet anders. De beroepsorganisaties van de ambtenaren, politici, deurwaarders, curatoren, bewindvoerders, accountants, notarissen, advocaten of bankiers besteden intern steeds meer aandacht aan wat integer handelen binnen de beroepsvereniging voor haar leden moet betekenen en wat de sancties zijn indien dit handelen in de media ter discussie staat.

www.nationaleombudsman.nl
Ook in het jaarverslag van de Nationale Ombudsman wordt steeds vaker en meer aandacht geschonken aan de wijze waarop de overheid in de ogen van de burger de werkzaamheden heeft uitgevoerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Curator of bewindvoerder wordenCurator of bewindvoerder wordenWanneer iemand op wil treden voor een ander persoon als curator of bewindvoerder, dan moet hij of zij daarvoor door de k…
Wat is een bewindvoerder?Wat is een bewindvoerder en wat zijn zijn taken? Welke eisen worden er aan een bewindvoerder gesteld?
Je kind onterven of een bewindvoerder inschakelenJe kind onterven of een bewindvoerder inschakelenJe kind onterven is iets wat sommige ouders graag willen omdat ze denken dat hun kinderen dat geld gaan gebruiken voor v…
Uitleg over surseance van betalingUitleg over surseance van betalingEen rechtbank kan besluiten om aan een ondernemer surseance van betaling te verlenen. Deze uitstel van betaling biedt de…
Procedure ontslag ambtenaarDe ontslagprocedure in het ambtenarenrecht is gebaseerd op de Algemene wet bestuursrecht. Een ambtenaar is eenzijdig aan…
Bronnen en referenties
  • www.fraudehelpdesk.nl
  • www.nationaleombudsman.nl
  • www.kranten.com
  • www.rijksoverheid.nl
  • www.integriteitoverheid.nl

Reageer op het artikel "Invoering van een verplichte integriteitstoets door overheid"

Reactie

Charles, 08-04-2013 19:13 #1
De integriteit van bepaalde ambtenaren gaat mogelijk getoetst worden…
Tja, gezien het feit dat veel frauderende ambtenaren (google is uw vriend) veelal als beloning op een hogere positie geplaatst worden, is het de vraag welke ambtenaren dan geweerd gaan worden: de gene met een lage integriteit of juist degene met een hoog integriteitsgehalte.
Als ik kijk naar het kabinetsbeleid over de afgelopen jaren (illegale oorlog Irak, Bouwfraude, falende toezichthouders, behandeling van klokkenluiders) denk ik dat de ambtenaren met een hoog integriteitsgehalte gewerd gaan worden. Reactie infoteur, 20-05-2013
Lees de krant en kijk naar het journaal en je weet dat eigenlijk geen enkele persoon een integriteitstoets kan doorstaan. Jammer dat het lijkt dat de normen en waarden in Nederland verkwanseld zijn voor macht, geld en roem.

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 07-04-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 1
Mijn kijk op…
Schrijf mee!