InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Is sneeuw ruimen verplicht voor eigen huis op het voetpad?

Is sneeuw ruimen verplicht voor eigen huis op het voetpad?

Het sneeuwvrij maken van het voetpad behoord tot één van de taken die de meeste mensen uitvoeren wanneer de jaarlijkse sneeuw weer in het land is. Maar is het wel verplicht om sneeuw te ruimen voor je eigen huis? Kan de overheid of de gemeente ons echt verplichten om zout te gooien en het trottoir sneeuwvrij te maken? Een overzicht van wat moet en niet moet in Nederland en België.

In dit artikel

Is sneeuwruimen verplicht in Nederland?

Hoewel dat vroeger wel het geval is, kan een inwoner van Nederland vandaag de dag niet meer verplicht worden om zijn eigen stoep sneeuwvrij te maken. Toch verzoeken gemeenten en politici de burgers vaak om dat toch te doen. In 2010 deed voormalig Minister-president die oproep zelfs op de nationale media. Het is dus niet verplicht, de vraag is echter of het moreel wel verantwoord is om het niet te doen.

Voor 2007 konden inwoners van Nederland echter wel verplicht worden om hun stoep sneeuwvrij te maken na sneeuwval. De belangenbehartiger van alle gemeenten in Nederland, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), heeft in 2007 echter een nieuwe gemeentelijke wetgeving voorgeschreven. In die nieuwe regelgeving is de verplichting van het sneeuwruimen door de burgers niet meer opgenomen.

Is sneeuwruimen verplicht in België?

België heeft een andere regelgeving dan Nederland. Hoewel de federale wetgeving geen verplichting omtrent dit gegeven oplegt aan zijn burgers, is het verplicht sneeuwruimen wel bij iedere gemeente opgenomen in de politiecodex. Deze codex is een lokale wetgeving uitgegeven door de lokale politie die verschilt van politiezone tot politiezone.

Aangezien de regelgeving verschilt voor iedere politiezone is de boete voor het niet sneeuwvrij maken van het eigen voetpad dan ook verschillend per zone. Meestal is het niet zo dat men bij de eerste vaststelling meteen een boete krijg. Wanneer de overtreding zich blijft voortdoen zullen de politiediensten echter wel een GAS-boete uitschrijven. Deze GAS-boetes, of gemeentelijke administratieve sancties, zijn boetes die verschillen per gemeente maar maximaal 250 Euro kunnen bedragen.

Uitzonderingen op de regels

Iedere inwoner van België is dus verplicht om zijn eigen stoep sneeuwvrij te houden, daar bestaat geen enkele uitzondering op. Zowel de kleine burger als pakweg de politiediensten zijn verplicht om hun eigen stoep sneeuwvrij te houden. In Nederland is dat dus niet verplicht, al zijn er wel enkele uitzonderingen.

Nederland kan dan wel geen GAS-boetes uitschrijven, in het 'Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens en Fundamentele Vrijheden' staat wel een uitzondering waardoor iedere inwoner in principe wel verplicht is om dergelijke taken uit te voeren. In dit verdrag heeft men bepaalde punten vastgelegd ter bescherming van de rechten en vrijheden van de inwoners van de Europese Unie. Zo heeft iedere inwoner van de Europese unie onder andere recht op een vrije meningsuiting en is er ook een verbod op het ontnemen van iemands' vrije meningsuiting. In dit verdrag is ook opgenomen dat dwangarbeid verboden is en dus niemand verplicht mag worden om iets tegen zijn wil te doen. Dat kan geïnterpreteerd worden zodat niemand verplicht kan worden om zijn eigen stoep sneeuwvrij te maken. Een uitzondering daarop is echter dat iedere burger wel verplicht kan worden om bepaalde burgerplichten uit te voeren.

Kan er wat gebeuren indien ik mijn stoep niet sneeuwvrij maak?

De Belgen onder ons moeten intussen al weten dat ze een boete kunnen krijgen van maximaal 250 Euro. Voor de Nederlanders zal het wellicht iets minder duidelijk zijn. Feit is dat een Nederlander niet verplicht kan worden om zijn stoep sneeuwvrij te maken. Maar op basis van het 'Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten van de Mens en Fundamentele Vrijheden' zou een bepaald voorval wel verhaald kunnen worden op het feit dat iemand zijn stoep niet sneeuwvrij heeft gemaakt. Daardoor kunnen er rechtszaken ontstaan die op basis van dat Verdrag verloren kunnen worden door diegene wiens huis grenst aan de stoep.

Voorvallen en ongevallen door het niet sneeuwvrij maken van je eigen stoep:

  • De postbode die met z'n fiets uitglijdt op de sneeuw.
  • Een voorbij wandelende buurman die valt door de sneeuw.
  • De eigenaar van het aangrenzende huis die met z'n auto op de stoep begint te slippen en tegen een voorbijrijdende auto aanbotst.

Kortom, los van het feit dat het in wezen niet verplicht is, is het maar de vraag of het moreel wel verantwoord is om je eigen stoep niet sneeuwvrij te maken. Hoewel er bitter weinig regelgeving is op Europees niveau kan iedere burger dus eigenlijk wel degelijk aansprakelijk worden gesteld wanneer er iets mis loopt.

Hoe sneeuw ruimen op eigen voetpad?

Wie beslist heeft om zijn voetpad dan toch sneeuwvrij te maken moet dit natuurlijk met de juiste middelen doen. Een belangrijk werktuig om dat te doen is de sneeuwschop. Deze is te koop bij zowat iedere doe-het-zelf zaak en hoeft uiteindelijk niet veel te kosten. Let er wel om dat je niet wacht tot de sneeuw er is om er één aan te schaffen, dan zijn ze meestal al uitverkocht. Nadat de stoep sneeuwvrij gemaakt is strooit men er best wat strooizout op om de overgebleven restjes sneller te doen smelten en niet te laten aanvriezen. Andere alternatieven wanneer er relatief weinig sneeuw ligt zijn bijvoorbeeld een vloertrekker (aftrekker), stijve borstel of als het echt niet anders kan gewoon een houten plank.
Gerelateerde artikelen
Boete voor niet sneeuwvrij maken van stoepnieuws uitgelichtBoete voor niet sneeuwvrij maken van stoepHet sneeuwvrij maken van de stoep voor je huis is in Nederland niet wettelijk verplicht. Gemeenten doen wel een beroep o…
Sneeuwvrij maken stoep, hoe doe je dat?Er zijn verschillende manieren om de stoep sneeuwvrij te maken. Het is in ieder geval handig om voordat de winter echt b…
Aansprakelijkheid schade op gladde weg of stoepAansprakelijkheid schade op gladde weg of stoepWie is aansprakelijk voor de schade op de gladde weg, parkeerterrein of de eigen stoep? Op wie kunt u de schade, mogelij…
Dooikorrels: een alternatief voor strooizoutZout als strooimiddel is slecht voor het milieu, omdat het planten en bomen doodt. Een groener alternatief zijn dooikorr…
Wat heb je allemaal nodig als het sneeuwt?Wat heb je allemaal nodig als het sneeuwt?De ene vindt sneeuw heerlijk om te zien en om sneeuwpop te maken, en de ander blijft binnen lekker warm bij de openhaard…
Bronnen en referenties
  • http://www.echr.coe.int/echr/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/GAS-boete
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Vereniging_Nederlandse_Gemeenten

Reageer op het artikel "Is sneeuw ruimen verplicht voor eigen huis op het voetpad?"

Reacties

Antoonr, 23-11-2018 13:42 #5
Onbegrijpelijk deze discussie.
De stoep is van de gemeente, dus als de gemeente wil dat die sneeuwvrij gemaakt moet worden dan lijkt mij dat het probleem van de gemeente.
Dat de gemeente zich ingedekt heeft middels regelgeving dat zij niet aansprakelijk is voor gladde wegen of fiets/voetpaden kan niet tot gevolg hebben dat het schoonmaken ervan vervolgens het (morele) probleem wordt van de eigenaar van de aangrenzende grond.
De in het artikel genoemde voorvallen kunnen op iedere (gladde) weg gebeuren en het kan niet zo zijn dat een bewoner van een perceel opeens aansprakelijk zou zijn omdat het voorval gebeurt op een niet schoongemaakte stoep aangrenzend aan zijn/haar perceel terwijl de gemeente niet aansprakelijk is in het geval het voorval gebeurt op een niet schoongemaakte weg.

Uiteraard staat het het iedereen vrij sneeuw te ruimen, maar het hinten in het artikel op de morele verplichting van de burger vind ik niet terecht.

Gerardo, 03-01-2018 12:35 #4
Het is een goede daad om de sneeuw op te ruimen van zijn voetpad: men vermijdt dan ongevallen. Als men kan moet men het doen.

De Reyer Maurice, 11-12-2017 11:22 #3
Wij wonen in een appartement blok met 8 appartementen en twee aparte ingangen.
Ik woon op het gelijkvloers appartement, soms gaan wij in de winter naar Spanje, wat als er intussen sneeuw valt op het voetpad.
Niemand anders woont nog thuis.
Wat moet er dan volgens jullie gebeuren om het voetpad vrij te houden.
Graag uw advies.

Maurice de Reyer

Jean-Paul Closset, 11-02-2014 14:25 #2
Wie is er verantwoordelijk voor het sneeuwruimen van het voetpad voor een appartementsgebouw? Wie draait er op voor de kosten bij het uitglijden van een persoon (vb. beenbreuk) op onze stoep indien er geen sneeuw is geruimd?

Ifud Of Human Rights, 02-11-2013 13:50 #1
De overheid voert taken uit namens en voor het volk. Hiervoor zijn de belastingen. Sneeuwruimen is alleen verplicht door burgers op grond van de overheid wanneer een noodwet van kracht is. Anders is sprake van schending Europese Verdragen. De Vraag of je verplicht bent als particulier op je eigen grondstuk de paden sneeuwvrij te maken is aan de eigenaar zelf. (De post is echter vrij om een bericht in je brievenbus achter te laten:(de volgende keer kun je je post zelf afhalen op aangegeven lokatie). Post: De toegang tot de brievenbus (glaheid). Dit is maar een voorbeeld. Maar op de vraag terug te komen. Sneeuwruimen is niet verplicht, alleen bij uitroepen noodwet zijn dingen verplicht.

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 06-12-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 5
Schrijf mee!