InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Wat is een GAS-boete bij Belgische gemeenten?

Wat is een GAS-boete bij Belgische gemeenten?

Wat is de GAS-boete of Gemeentelijke Administratieve Sanctie? Deze boete of sanctie is een maatregel die gemeenten reeds sinds de jaren '90 mogen opleggen. Door een verandering in de wet komen de burgers er vandaag de dag steeds meer en meer mee in contact. Ontdek hier wat, hoe en waarom de GAS-boetes zijn. Want het is beter voorkomen dan genezen.

In dit artikel

Wat is een GAS-boete?

Een GAS-boete is de afkorting voor een Gemeentelijke Administratieve Sanctie. De toevoeging van het woord 'boete' is dus feitelijk niet nodig aangezien 'sanctie' verwijst naar hetzelfde. De afkorting werd echter samen met dit woord in de volksmond opgenomen en is sindsdien op deze manier niet meer weg te denken. De GAS-boetes zijn sancties die Belgische gemeentes zelf mogen uitschrijven wanneer een burger een overtreding maakt die niet strijkt met het reglement van de betreffende gemeente. Die burgers kunnen inwoners van die gemeente zelf zijn, maar mogen evenzeer inwoners van andere gemeenten zijn of zelfs buitenlanders. De sanctie is in de meeste gevallen het betalen van een boete ten gunste van de gemeente.

Waarom zijn die sancties er?

De Belgische gemeentes krijgen het recht om deze sancties uit te schrijven omdat ze op deze manier zelf makkelijker en vooral ook sneller recht kunnen spreken. Dat kan handig zijn om lokale problemen op te lossen die niet per definitie strafbaar zijn voor de Belgische wetgeving maar wel voor overlast zorgen in die bepaalde gemeente.

Voor welke overtredingen worden GAS-boetes uitgeschreven?

De redenen waarvoor deze boetes uitgeschreven worden verschillen van gemeente tot gemeente. De meeste Belgische gemeentes hebben namelijk een eigen GAS-reglement, in veel gevallen gelden deze per politiezone waarbij enkele aangrenzende gemeentes gebruik maken van hetzelfde reglement. Aangezien deze reglementen dus verschillen van gemeente tot gemeente of van politiezone tot politiezone kan het dus zijn dat een bepaalde handeling verboden is in gemeente A maar wel toegelaten is in gemeente B.

Voorbeelden van overtredingen van het GAS reglement

Zoals reeds aangehaald is geen enkel GAS reglement hetzelfde, toch zijn er enkele bepalingen die in vele reglementen terugkeren. Enkele voorbeelden daarvan zijn:
  • Regeling afsteken van vuurwerk.
  • Regeling op straatlawaai.
  • Regeling omtrent bijeenkomsten in openbare plaatsen.
  • Regeling omtrent vermommingen.

Commotie omtrent vreemde GAS-boetes

Hoewel de GAS-boetes in feite een voordeel zijn voor de gemeentes, zijn er ook heel wat van die gemeentes in opspraak gekomen door het opstellen van absurde en ronduit vreemde reglementen. Een kleine greep uit van de vreemdste reglementen:
  • Hasselt: Niemand mag zijn gezicht bedekken. Uitzonderingen hierop zijn de Paashaas, de Kerstman, Sinterklaas en Zwarte Piet.
  • Hasselt: Verbod op het verkeerd zitten op een bank, bijvoorbeeld op de rugleuning of armleuning.
  • Deinze: Tijdens een carnavaloptocht is het verboden om confetti die op de grond ligt terug op te rapen.
  • Dendermonde: Een groep met meer dan tien fietsers mag niet meerdere keren op één dezelfde route maken. Wanneer deze groep dan nog eens bestaat uit meer dan tien personen moet de groep gesplitst worden en 1 kilometer afstand houden van elkaar.
  • Lokeren: Verbod op het schrikken of op stang jagen van personen op openbare plaatsen.
  • Ronse: Verbod op het maken van een geluid zonder enige aanleiding of geldige reden.
  • Dendermonde: Grafstenen mogen op 1 en 2 november niet gereinigd worden.
  • Borgloon: Vergaderingen die niet in openlucht plaatsvinden moeten 48 uur voor aanvang gemeld worden aan de Burgemeester.
  • Lokeren: Verboden om zichzelf voor te doen als waarzegger of om dromen te verklaren.
  • Oudenburg: Verboden voor iedere inwoner van de gemeente om een Pit Bull te hebben.
  • Wellen: Enkel confetti met een diameter van 1 cm die biologisch afbreekbaar is, is toegelaten.
  • Rumst: Vliegtuigjes met afstandbediening mogen niet opstijgen.

Hoeveel kost een GAS-boete?

Aangezien het reglement afhankelijk is van gemeente tot gemeente is ook de bestraffing niet voor ieder reglement gelijk. De Belgische wetgeving bepaald echter wel dat een GAS-boete maximaal 350 EUR mag bedragen. Daar is echter wel een uitzondering op. Minderjarigen die ouder zijn dan 16 jaar mogen slechts een boete opgelegd krijgen van 175 EUR. Jongeren van 16 jaar mogen ook niet meteen beboet worden, diegene die de boete uitschrijft is verplicht om eerst te bemiddelen.

Wie kan deze boetes uitschrijven?

GAS-boetes geven nog een bijkomend voordeel voor de gemeentes; niet enkel politieagenten mogen ze uitschrijven. Hoewel dat aanvankelijk wel het geval was, werd deze regelgeving uitgebreid. Sindsdien mogen ook provincieambtenaren en gewone gemeenteambtenaren boetes uitschrijven. Hoewel dat eerder enkel mocht wanneer de betreffende ambtenaar in bezit was van een masterdiploma, mag nu eender welke provincie- of gemeenteambtenaar een boete uitschrijven.

Wat kan ik doen tegen een GAS-boete?

Aangezien zowat iedere ambtenaar een GAS-boete kan en mag uitschrijven dient ook de burger wat bescherming te krijgen. Voor iedere uitgeschreven boete kan de beboete persoon beroep aantekenen bij de lokale overheid. Een beetje ironisch als je weet dat diezelfde overheid de boete uitgeschreven heeft. Wat echter ook mogelijk is, is door beroep aan te tekenen bij de Raad van State, al zal dat wellicht meer kosten dan gewoon de boete te betalen.
Gerelateerde artikelen
Verkeersboete 2020: snelheidovertreding en boetesVerkeersboete 2020: snelheidovertreding en boetesDe verkeersboetes 2020 gaan omhoog. Te hard gereden met de auto, een snelheidsovertreding buiten de bebouwde kom als pre…
Studiefinanciering: Wanneer ben ik uitwonend?Studiefinanciering: Wanneer ben ik uitwonend?Studenten gaan graag op kamers wonen, als je uitwonend bent krijg je daarbij flink wat extra geld met je studiebeurs. Wa…
Hypotheek versneld aflossen zonder boeteHypotheek versneld aflossen zonder boeteTegenwoordig zijn veel mensen bezig om hun hypotheek versneld af te lossen. Een hypotheek versneld aflossen levert namel…
Controle studiefinanciering uitwonend 2019 & boeteControle studiefinanciering uitwonend 2019 & boeteWie als student in het mbo in 2018 of 2019 uitwonend is en studiefinanciering krijgt, ontvangt een hogere (prestatie)beu…
Honden: aanlijnplicht, opruimplicht en belastingHonden: aanlijnplicht, opruimplicht en belastingIn veel regio's zijn er wetten voor het houden van honden gemaakt. Zo bent u in bepaalde gebieden verplicht de hond aang…
Bronnen en referenties
  • Knack.be
  • Wikipedia.org

Reageer op het artikel "Wat is een GAS-boete bij Belgische gemeenten?"

Reacties

Ingrid, 16-04-2019 12:46 #2
Wanneer weet ik hoeveel ik moet gaan betalen voor fout parkeren in antwerpen bij de hondenshow afgelopen zondag? Stond op het gras waar iedereen stond. Maar ben zelf uit holland dus ben zunig. Wil hier onderuit komen. Kan dat?

Eric Woucters, 24-10-2015 11:55 #1
Kan en mag een particulier een overtreding waarop een gasboete staat melden bij de politie of moet een dergelijke overtreding steeds geverbaliseerd worden door een gemeentelijke ambtenaar of een politie-agent? Heeft de aangifte in het eerste geval ook uitvoerende kracht?

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 16-12-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 2
Schrijf mee!