InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Fraude uitkeringen en toeslagen: melden fraude en misbruik

Fraude uitkeringen en toeslagen: melden fraude en misbruik

Fraude uitkeringen en toeslagen: melden fraude en misbruik In Nederland hebben we uitstekende sociale voorzieningen voor mensen die het financieel niet al te breed hebben. Voorbeelden hiervan zijn uitkeringen en toeslagen. Helaas wordt er door heel wat mensen misbruik van gemaakt. Dit is in feite diefstal van het geld van belastingbetalers. In dit artikel informatie over hoe je fraude kan melden bij de instanties.

Inhoud

Welke uitkeringen en toeslagen zijn er?

Er zijn in Nederland verschillende uitkeringen en toeslagen. Deze worden ook wel ‘sociale vangnet’ genoemd. Geld dat wordt geind als belastinggeld wordt onder andere gebruikt om mensen die in de problemen zitten te helpen. Het is een goed iets dat dit sociale vangnet er is. Wie niet meer kan werken of wie zijn of haar baan kwijt raakt hoeft bijvoorbeeld niet meteen zijn of haar huis uit. Voorbeelden van uitkeringen en toeslagen zijn:
  • Werkeloosheidsuitkering (WW-uitkering)
  • Bijstandsuitkering
  • Arbeidsongeschiktheidsuitkering
  • Huurtoeslag
  • Zorgtoeslag
  • Kinderopvangtoeslag
  • Kindgebonden budget

Fraude en misbruik van het sociale vangnet

Helaas worden de uitkeringen en toeslagen niet alleen gebruikt waarvoor ze nodig zijn. Sommige mensen maken er onterecht gebruik (oftewel misbruik) van. Iedereen kent wel voorbeelden of verhalen van mensen die een arbeidsongeschiktheidsuitkering krijgen maar wel zwart bijklussen. Of mensen die zwart hun geld verdienen en ondertussen huurtoeslag en zorgtoeslag ontvangen. Mensen durven hiervoor vaak niet aan de bel te trekken bij de instanties, ze willen immers geen verrader zijn. Maar ben je wel een verrader? Fraude is namelijk strafbaar en wordt gezien als een vorm van diefstal. In dit geval is het geld dat wordt ‘gestolen’ van de belastingbetaler. In feite wordt er dus geld gestolen van jezelf. Het is daarom absoluut niet raar om fraude te melden. Wel is het uiteraard noodzakelijk dat je redelijk overtuigd bent van de fraude.

Fraude door bedrijven

Niet alleen particulieren frauderen, maar ook bedrijven doen dit soms. Er zijn bijvoorbeeld diverse subsidies in het leven geroepen om bedrijven mee te ondersteunen. Bedrijven maken soms onterecht aanspraak op deze subsidies.

Waar kan je fraude melden van uitkeringen?

Wanneer je denkt dat er een persoon of bedrijf fraudeert met een uitkering of subsidies kan je dat melden bij het UWV. De UWV is de afkorting voor Uitvoeringsinstituut Werknemers Verzekeringen. Deze instantie regelt onder andere de uitkeringen, enzovoorts. Via de website van het UWV kunt u online een melding van fraude doen. Deze melding wordt dan behandeld bij het Centraal Meldpunt Fraude. Het is ook mogelijk om een brief te sturen. Wanneer je een brief stuurt moet je in ieder geval de naam, het adres en andere gegevens van de betrokken persoon of het bedrijf zo volledig mogelijk vermelden. Het is ook goed om kort aan te geven waarom je denkt dat deze persoon of dit bedrijf fraudeert. De brief kan worden gestuurd naar:
Centraal Meldpunt Fraude UWV
Antwoordnummer 13097
2501 VC Den Haag

Tevens is het mogelijk om de melding telefonisch te doen. Het telefoonnummer is 0900-9294 (lokaal tarief).

Waar kan je fraude melden van toeslagen?

Meldingen van fraude over huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag of kindgebonden budget kunnen schriftelijk worden gemeld via:
Belastingdienst Toeslagen
Afdeling MenO Team 9de etage
Postbus 2092
3500 GB Utrecht

Je kan ook de melding per email verzenden. Je kan je email sturen naar toeslagen.fraude@belastingdienst.nl
Het is ook mogelijk om de melding telefonisch te doen. Het telefoonnummer is 0800-2358353. Dit nummer is bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur.

Is je melding anoniem?

Je melding wordt volledig anoniem behandeld. De mogelijke fraudeur komt er dus niet achter dat je de melding hebt gedaan.

Wat wordt er met de melding gedaan?

Alle meldingen die worden gedaan worden in behandeling genomen. Vanwege een geheimhoudingsplicht wordt je niet persoonlijk op de hoogte gehouden van de afhandeling. Je krijgt dus niet persoonlijk te horen als iemands uitkering of toeslag is stopgezet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoge boetes fraude en misbruik toeslagen, uitkeringsfraudeHoge boetes fraude en misbruik toeslagen, uitkeringsfraudeDe Belastingdienst intensiveert ook in 2018 en 2019 de opsporing van fraude en misbruik van toeslagen en uitkeringsfraud…
Bijstandsfraude: straf & gevolgenU ziet het regelmatig in de krant: bijstandsfraude, en gemeente die duizenden euro's terugvordert. Misschien maakt u uze…
Frauderen met levensverzekeringenFrauderen met levensverzekeringenMet verzekeringen wordt vaak gefraudeerd. Dit geldt voor reisverzekeringen, maar ook bij bijvoorbeeld aansprakelijkheids…
Mag ik bijverdienen naast baan of uitkering?Bij het ontvangen van een uitkering is het vaak niet toegestaan om bij te verdienen, op straffe van korting op de uitker…
Controle studiefinanciering uitwonend 2019 & boeteControle studiefinanciering uitwonend 2019 & boeteWie als student in het mbo in 2018 of 2019 uitwonend is en studiefinanciering krijgt, ontvangt een hogere (prestatie)beu…
Bronnen en referenties
  • www.uwv.nl
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Fraude uitkeringen en toeslagen: melden fraude en misbruik"

Reacties

Jolein, 07-01-2017 21:53 #7
Zelf heb ik het geluk dat ik een baan heb. Maar ik merk in mijn omgeving dat er regelmatig misbruik van gemaakt wordt. Mensen die niet willen werken omdat als ze thuis blijven zitten meer verdienen. En een vriendje slaapt drie dagen hier, en zij weer twee bij hem. Het gebeurt dagelijks en wat wordt er aan gedaan. Niks…

Ik vind het zeer pijnlijk om te zien dat mensen deze instelling hebben. Aan de ene kant snap ik het wel, maar aan de andere kant wordt het ze te gemakkelijk gemaakt. De ene toeslag naar de ander. Ze verdienen soms niet iets minder dan mij. En daar werk ik wel de hele week voor. En al die illegale honden uitlaat service, buren liefde " niks liefde gewoon kei hard cashen. €5 a€30 per dag tikt toch lekker aan. Wij kunnen als gezin niet drie keer per jaar op vakantie. Maar zij die in de bijstand zit wel rarara hoe kan dat. Cafe poetsen, zwart werken, honden uitlaten etc. Etc. En dan wil je niet klikken, maar het klopt niet en dat weet je zelf ook wel. Als je echt wil dan ga je wel op zoek naar een baan. En eet je niet van twee walletjes. Nog niet te hebben over de voedselbank. Heel erg mooi dat het bestaat maar jammer dat hier zo makkelijk aan gekomen wordt. Maar daar heb je die graai cultuur weer. De voorraadkasten puilen uit. Met allemaal levensmiddelen die andere mensen kunnen gebruiken. Gratis boodschappen zodat je van je leefgeld weer shag kan kopen. Logische beredenering. Aanpakken en de kwade van de goede scheiden. Vaker huisbezoeken en niet zo vallen voor die krokodillentranen. Vrijwilligerswerk stimuleren, weet je hoeveel ouderen nooit buiten komen. Maar door mensen lekker thuis te laten zitten met een uitkering help je niemand. Je krijgt die uitkeringsgerechtigde er niet uit. En je behoud al die zwarte baantjes. Want ze moeten toch wat doen de hele dag. Deze mensen zijn vaak erg slim en creatief met oplossingen om aan geld te komen. Benut die kwaliteiten en kijk wat er mogelijk is. Laat ze koken voor ouderen of iets wat bijdraagt aan de maatschappij.

Mensen verraden dat is niet gepast.

Tamsin, 25-11-2016 13:19 #6
Mijn dochter ontvangt een aanvullende bijstand. Ze houdt zich netjes aan alle opgedragen (vaak absurde) regels en meldt iedere scheet aan haar consulent. Ze heeft sinds maart van dit jaar een nieuwe vriend. Netjes doorgegeven. Ze houdt zich aan de regels die ze opgedragen heeft gekregen. Stonden er plots twee ambtenaren voor de deur voor een huisbezoek. Er had iemand een anonieme melding gedaan over dat ze zou samenwonen. Ze bleken tevoren al bewijs te hebben verzameld en nu wilden ze haar woning onderzoeken. Daar schrik je wel even van. Die controle vond ze niet erg, ze had niks te verbergen want ze woont helemaal niet samen. Ze vindt het erger dat iemand in de nabije omgeving iets heeft doorgegeven wat niet waar is en zij daar nu de gevolgen van ondervindt. Ze mochten geen informatie verstrekken over die aangifte maar het was overduidelijk dat het om een wraakactie gaat. Geen prettig idee dat zo iemand in jouw directe omgeving zit, jou beticht van iets waar die geen zekerheid over kan hebben. Dat je, als je zeker bent van fraude en genoeg bewijs hebt je dan iemand aangeeft prima maar ga niet mensen betichten van zaken waar je geen zekerheid over hebt. En al helemaal niet om wraak te nemen omdat je iemand niet moet. Als je zo nodig wil klikken heb dan ook het lef dat bij naam te doen. Mijn dochter heeft nu de gevolgen op haar dak omdat iemand het zo nodig vond een valse informatie te verstrekken. Denk maar eens goed na over of jouw beschuldigingen terecht zijn voor je een melding doet. Reactie infoteur, 05-12-2016
Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten. Misselijke actie inderdaad

C. V. Rossum, 16-08-2016 12:52 #5
Mijn buurman heeft naar mijn idee een onterechte WAO uitkering. Ik heb dit al eerder aangeven in 2010 maar hier is niets mee gedaan. Hij is volgens eigen zeggen 100% afgekeurd maar hij kan wel met minikraan in eigen tuin werken, bamboe en bomen verslepen. Hout hakken en nog veel meer. Mijn vraag is waar ik deze fraude kan melden.

P. Hoek, 06-10-2015 16:33 #4
Oktober 6, 2015
Geachte ambtenaar,
ik heb een adres, waarop fraude gepleegd wordt, die jullie moeten onderzoeken voor fraude met toeslagen en uitkeringen en zwart werken. Het adres dat gecontroleerd moet worden is Hilledijk 202/ 3074GA, Rotterdam, eerste verdieping. In dat huis wonen op dit moment Raymond Richardson, die werkt via uitzendbureau en van de voedselbank trekt, zijn vrouw Sharline Richardson, die zwart werkt op een school in de buurt, Mylene Richardson die pas uitkering heeft aangevraagd op postadres Rockanjestraat 13a-D. 3082 SM Rotterdam. Op hetzelfde postadres staat ook Zayenne Biesum, die eigenlijk woont op bovenstaand adres van Raymond Richardson en werkt via een uitzendbureau. Ze krijgen alle toeslagen en uitkeringen, waar ze geen recht op hebben. Een controle op dat adres zal op zijn plaats zijn. Hoop jullie genoeg te hebben ingelicht
Mvg
P. Hoek Reactie infoteur, 08-10-2015
Geachte heer/mevrouw Hoek,

Deze website is niet van de belastingdienst dus helaas kan ik niks doen. Ik raad u aan deze informatie te melden bij de belastingdienst. Zij zullen hier zeker geïnteresseerd in zijn!

Met vriendelijke groet

Anoniem, 05-07-2015 12:48 #3
Fraudeplegen is zo makkelijk de gene die de regels heeft bedacht was zeker dom.
Ik wil wel fraude melden maar wel tegen betaling natuurlijk (voor niets gaat de zon op).
Anders blijf ik zwijgen (het moet wel lonen om te melden) (1000 euro per melding lijkt me wel redelijk).

Sandra, 10-05-2013 13:23 #2
Al jaren wordt er op grote schaal fraude gepleegd door diverse asielzoekers die onder de zorg vallen van de asielzoekerscentra's die huur en zorgtoeslagen aanvragen en ontvangen terwijl de organisatie COA deze kosten betalen voor hun. Tevens is gebleken dat diverse uitgeprocedeerde vreemdelingen hier ook gebruik van maken die alleen uitsluitend op huur/zorgtoeslag leven, aangezien zij nergens recht op hebben en zelfs onrechtmatig in Nederland verblijven. Coa medew. hebben dit al diverse malen al aangegeven bij de belastingdienst maar wordt niets aan gedaan. Tot op heden komen er nog steeds stapels post van onterechte ontvangen toeslagen binnen op de centra's.

Mvrgr
Sandra

Willy, 06-05-2013 21:47 #1
Enkele jaren terug naar de intermediairsdagen geweest. Toen was al openlijk bekent dat de toeslagen het zorgenkindje is van de belastingdienst. Tevens had een raketgeleerde bedacht dat er slechts 1 bankrekeningnummer opgegeven mocht worden voor uitkering vd toeslagen. Gelukkig is dat niet doorgegaan. Ik zeg zorgtoeslag rechtstreeks naar zorgverzekeraar. Huurtoeslag rechtstreeks naar verhuurder. Kinderopvangtoeslag rechtstreeks naar kinderdagverblijf. Hoe simpel kan het zijn?

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 10-11-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Special: Geldzaken
Reacties: 7
Schrijf mee!