InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Bijstandsfraude: straf & gevolgen

Bijstandsfraude: straf & gevolgen

U ziet het regelmatig in de krant: bijstandsfraude, en gemeente die duizenden euro's terugvordert. Misschien maakt u uzelf daar schuldig aan. De straffen voor bijstandsfraude variëren van een werkstraf tot gevangenisstraf. De frauderende persoon moet de bijstandsuitkering terugbetalen, de uitkering wordt stopgezet of gekort. De ernstige gevallen verschijnen voor de rechter. Welke gevolgen heeft bijstandsfraude? Welke straf wordt opgelegd bij bijstandsfraude? Hoe kunt u bijstandsfraude melden?

Wat is bijstandsfraude?

De bijstandsuitkering is een sociaal vangnet dat bedoeld is voor mensen die zelf niet in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Bijstandsfraude is fraude met de bijstandsuitkering. Het verzwijgen van eigen inkomsten of vermogen is een veelvoorkomende vorm van bijstandsfraude. Ook wanneer u veranderingen in uw situatie niet tijdig doorgeeft (de informatieplicht), maakt u zich schuldig aan fraude.

Fraude bijstand melden

Als u bijstandsfraude vermoedt, dan kunt u dat melden op de website van de gemeente waar de frauderende persoon woont. Meestal kunt u anoniem melding doen van bijstandsfraude, door het invullen van een formulier. Er wordt vertrouwelijk omgegaan met uw gegevens.

Bijstandsfraude: straf & gevolgen

Fraude met een bijstandsuitkering kan zwaar worden bestraft. De onterecht ontvangen bijstand zal worden teruggevorderd. Daarnaast wordt er vaak een straf opgelegd, zoals een forse werkstraf. Het kan ook zijn dat u strafrechtelijke vervolging boven het hoofd hangt en dat u voor de rechter wordt gedaagd. In het uiterste geval kan een gevangenisstraf worden opgelegd. De strafmaat hangt samen met de hoogte van het fraudebedrag en de duur van de fraude. Als u al vaker hebt gefraudeerd, zal zwaarder zijn dan wanneer u voor de eerste keer bent veroordeeld.

Bijstandsfraude opsporen

De sociale recherche is belast met het opsporen van bijstandsfraude. Rechercheurs onderzoeken bijstandsfraude, bijvoorbeeld door uw gegevens te koppelen met de gegevens die bij de Belastingdienst of een andere overheidsinstantie bekend zijn. Ook kan bijstandsfraude door middel van sociale media worden opgespoord. Gegevens die bewust of onbewust achtergelaten zijn op websites, kunnen de sociale recherche helpen bij het opsporen van fraude.

Bijstandsuitkering terugbetalen

Als de bijstandsfraude aan het licht komt, moet u de bijstandsuitkering terugbetalen. Ook wanneer het gaat om meerdere jaren. Dat wordt “terugvorderen”genoemd. U moet bijna altijd meer terugbetalen dan wat u aan bijstand ontvangen hebt. De uitkering wordt namelijk bruto teruggevorderd, terwijl die netto is betaald.

Advocaat inschakelen bij bijstandsfraude

Als de Gemeentelijke Sociale Dienst uw bijstandsuitkering beëindigt in verband met fraude, moet u direct een advocaat inschakelen. U moet ook bezwaar maken tegen de beschikkingen die u over uw uitkering ontvangt, anders heeft dit grote gevolgen. De gemeente vordert vaak meer terug dan noodzakelijk is.
Gerelateerde artikelen
Hoe werkt de inkeerregeling?Hoe werkt de inkeerregeling?Via de inkeerregeling kunnen zwartspaarders een fiscale boete ontlopen als ze vrijwillig melden dat ze spaargeld voor de…
Bijstand 2020 omhoogBijstand 2020 omhoogDe bijstand 2020 gaat per 1 januari 2020 omhoog. Het gezamenlijke inkomen per huishouden telt bij een bijstandsaanvraag,…
Belastingfraude & boetes belastingfraudeBelastingfraude & boetes belastingfraudeBij belastingfraude kan de fiscus hoge boetes opleggen. Wat houdt belastingfraude in en welke maatregelen kan de Belasti…
Aanvragen Bijzondere BijstandAanvragen Bijzondere BijstandHet kan iedereen voorkomen. U komt in een bijzondere situatie terecht waarin u noodzakelijke kosten niet meer kunt betal…
Controle studiefinanciering uitwonend 2019 & boeteControle studiefinanciering uitwonend 2019 & boeteWie als student in het mbo in 2018 of 2019 uitwonend is en studiefinanciering krijgt, ontvangt een hogere (prestatie)beu…
Bronnen en referenties
  • Gemeentelijke sociale dienst

Reageer op het artikel "Bijstandsfraude: straf & gevolgen"

Reacties

Willem, 02-09-2015 18:15 #5
Een vriendin heeft een uitkering van de gemeente. Ze heeft een inwonende die wel zijn eigen huis heeft, daar huur en alle andere vaste lasten betaald van zijn wia uitkering en daar ook zijn post ontvangt, dus woont officieel in zijn eigen huis maar verblijft bij haar. Woont i.v.m. medische redenen bij haar in. Hij betaald wel kosten bij haar. Nu pleegt zij natuurlijk uitkeringsfraude, ze behoort dit te meldden. Maar hoe zit het nu met hem, als zij niets meldt aan de isd, is hij dan verplicht melding te doen gezien hij op de hoogte is van haar onterecht ontvangen van de bijstandsuitkering? Zal de gemeente het hem aanrekenen dat hij geen melding maakte?

Anne, 19-12-2013 11:15 #4
Goedemorgen

Mijn vriend en ik wonen niet samen, maar hebben we een kindje samen, die bij mijn woont, er zijn vrij veel redenen dat we nog niet echt samen wonen. ik heb een klein huisje, waar het gewoon niet in past, ik heb nog geen baan, hij heeft een kat, dat hier niet kan ivm woon en verkeerssituatie.
Hij heeft nog een eigen huisje, waar hij zijn spullen heeft, zijn post ontvangt, ingeschreven staat en nog elke maand huur betaald.
Hij is uiteraard veel bij mij, ik heb 2 kinderen uit mijn vorige huwelijk, en we willen voor hun een zo normaal mogelijk leven hebben, zo is hij vaak tijdens etenstijd bij ons, en blijft hij regelmatig logeren, vandaar dat hij ook wat spulletjes, kleding, toiletartikelen etc bij mij heeft. de rest. zijn bed tv en rest van zijn troep etc heeft ie allemaal thuis staan.
Is dit nou zo echt zo verdacht of raar?
want vanochtend kwamen er gewoon serieus 2 rechercheurs langs! ja echt! ze wilden alles bekijken. nou lekker. ik had mijn pyama nog aan, baby zou ik net gaan badderen en er leek wel een bom ontploft. dus nee dat voelt dan niet prettig. en ook gewoon de toon van de woordvoerder. bah. vond ik heel naar.
nu wilde hij ook dan ik vandaag om 11.30 een gesprek met hem zou hebben op zijn kantoor… maar ja. ik heb 3 kids. en een dag vol verantwoordelijkheden. dus dat werd hem niet. gelukkig was dat ok en nu moet ik later een keer komen. maar ik begrijp nou gewoon niet waarom dit gebeurd? Mijn vriend heeft eigen huisje huur kosten en spullen en ik de mijne, maar ja ik heb wel een uitkering en een baby samen. houdt dit in dat hij nou gewoon niet meer mag komen logeren ofzo? dat is toch van de zotte? of zie ik het zelf gewoon verkeerd? dit is een eerlijk verhaal en een eerlijke vraag. kan iemand mij wat informatie geven, want ik heb al ellende genoeg. kan dit er echt niet bij hebben eigenlijk.

Ravaga, 09-07-2013 18:47 #3
Voorbeeld: als een gemeente een bijstandsuitkering onterecht stop zet, ontstaan er onkosten zoals: incasso, administratie, boetes, aanmaning, rente en dergelijke. stel dit duurt totaal 2 jaar lang, opgelopen onkosten 7.000,-euro. kort geding aangespannen: resultaat gewonnen. uitkering wordt met terugwerkende kracht uitbetaald inclusief wettelijke rente.
deze betaling weegt niet op tegen de opgelopen onkosten en gedupeerde blijft dus zitten met een enorme restschuld!
vraag : WAT NU?

Rein, 03-11-2012 21:36 #2
(Donos Juanos:) Je hoort vaak dat er veel corruptie is in Zuid-Europese landen. Corruptie en fraude lijkt bij ons vreemd. Mensen geloven dat onze overheid niet corrupt is. Ik geloof dat in een land waar het niet verwacht wordt, corruptie sterk aanwezig is. Jouw verhaal verbaas me niet. Voor ieder(e ambtenaar) geldt: eenmaal succesvol frauderen vraagt om een vervolg.

Myn tante werkte bij een bijstandsbureau in Woerden. Een volwassen man met getinte huid (emigrant) kwam aan de beurt om bijstand aan te vragen. De man gaf netjes zijn gegevens door. In de straat die werd opgeschreven woonde myn tante toevallig ook. Ze keek naar het nummer en dacht: dat komt bekent voor. Wacht eens, dit is het nummer van myn buurvrouw. Een weduwe van ruim boven de 80 jaar!

Toen ze de man verweet dat hij een verkeerd adres had opgegeven, vluchtte hij meteen weg. De man is niet meer teruggevonden.

Ik hoop dat dit duidelijk maakt dat er mensen zijn die zich via (bijstands)uitkeringen makkelijk kunnen zich verrijken. Ik vind dat er dus betere controle moet komen. Er moet bijv. bij elke bijstandsaanvraag gecontroleerd worden of de aanvrager staat ingeschreven in de gemeente op dat adres. Ook al vind de SP en PVDA dat niet kunnen, we moeten niet zoals die partijen fraude toestaan.

Donos Juanos, 16-02-2012 21:41 #1
Het feit dat bijstandsfraudeurs stevig worden aangepakt vindt geen enkele integere mens een verwerpelijke maatregel maar het feit dat sociale rechercheurs en gemeentelijke huisjuristen zelf frauderen en met voorkennis werken om de dienstdoende rechters voortijdige ten faveure van zichzelf te beinvloeden, blijft onder-en onbelicht.
Gemeente Utrecht is er een goed voorbeeld van. Bij een woninginval werd er onder ambtseed een bedrag van € 7640,- verdonkeremaand, zijn er ontlastende stukken weggemoffeld en verstond een afatische en aan dyslectische huisrechercheur van de gemeentelijke sociale dienst Utrecht de kunst om drie rechters om te kopen. Deze rechters zorgden ervoor dat een reeks geconstateerde tegenstrijdigheden en ontlastend bewijsmateriaal ongezien kon worden genegeerd zodat de gemeente geroutineerd in het gelijk kon worden gesteld.

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 01-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Reacties: 5
Schrijf mee!