InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Loslaten en afsluiten

Loslaten en afsluiten

Loslaten en afsluiten Herinneringen die je in je leven vormt tekenen je, in positieve maar ook in negatieve zin. De positieve herinneringen koesteren vinden we al moeilijk, maar het negatieve loslaten, afsluiten en vervolgens door te gaan vinden we nog veel moeilijker. Hoe geven we het verleden een plekje in de toekomst?

Wat doen we met herinneringen?

Vaak zie je als er een dierbaar iemand wegvalt, men herinneringen op gaat halen. Samen met anderen of alleen en daar is op zich niets mis mee. Maar we leven dusdanig in de toekomst dat het NU nauwelijks naar voren komt en mooie herinneringen pas bovengehaald worden als er iets negatiefs ons leven passeert. Als we dat negatieve dan niet goed een plek geven, sleuren we dat ook nog als een molensteen om de nek mee.

Hulpmiddelen nodig?

Foto’s helpen sommige mensen om herinneringen boven te halen, anderen zien een attribuut en helpt hen herinneringen weer boven te halen en weer anderen graven met het grootste gemak in het geheugen en halen er van alles uit. Maar er moet wel een aanleiding voor zijn om te beseffen hoe goed je het met iemand gehad hebt of een bepaalde situatie als erg prettig ervaren is. En dat is enerzijds opmerkelijk, want in wat voor mate heb je er destijds van genoten en anderzijds misschien ook weer niet. We willen maar vooruit en vooruit, alsof we niet anders kunnen of zelfs mogen.

Toekomst

We hebben afgeleerd in het NU te leven en dat wil zeggen NU te genieten van hetgeen er gebeurt, genieten van de directe omgeving … kinderen, dieren, vrienden, natuur etc.. We zijn gericht op de toekomst en op zich is daar niets mis mee, maar als dit in plaats komt van het NU, gaan we toch echt de fout in. De balans in genieten van het NU en nadenken over de toekomst is weg en de snelheid van de westerse maatschappij – en waar wij bijna automatisch deel van uitmaken – is hier deels schuldig aan.

Traumatische gebeurtenis verwerken

Als je een traumatische gebeurtenis hebt meegemaakt, komt daar een proces van rouw achteraan. Maar we vinden vrij snel dat we maar weer door moeten met het leven (zelf en de omgeving) en veel mensen hebben de traumatische gebeurtenis dan nog niet echt een plek gegeven. Als het niet een plek heeft kunnen vinden – de een heeft daar hulp bij nodig en de ander kan het zelf - zal het op wat voor manier dan ook enig moment weer de kop op steken in je leven. Het kan je zelfs belemmeren met verdergaan, want het blijft in meer of mindere mate “hangen” in je hoofd.

Loslaten

Het niet kunnen loslaten is funest, want het stagneert je proces van leren en verder te gaan en trekt je op de meest uiteenlopende momenten terug het proces in dat niet is afgemaakt. Loslaten op dat moment is terug het proces in en de pijn nu echt doorleven. Vaak is wat hulp van de zijlijn in deze fase per prettig, want het loslaten van een gebeurtenis is een eenzaam traject. Iets een “plek” geven zoals men het noemt, wanneer heb je dat gedaan? Feitelijk als het geen invloed meer heeft op je leven. Als je er tegenaan kunt kijken als een gegeven. Een herinnering en het niet meer doorspeelt in je leven en waarbij je je absoluut niet schuldig voelt.

Afsluiten

Dat wil dus ook zeggen dat op het moment dat je het een plaats gegeven heb in je leven, je het kunt afsluiten. En dat is niet het uitblokken uit je geheugen, maar het niet meer van invloed laten zijn op je leven. Je er op terug kunt kijken op iets wat een impact op je leven is geweest, maar het je ook verder heeft gebracht. Het maakt dan niet uit of het om een persoon gaat die je verloren bent of een gebeurtenis.

Echt afsluiten is de gebeurtenis nog eens via de binnenkant van je ogen te bekijken en overzien wat het je opgeleverd heeft, wat heeft de gebeurtenis het ontvallen van een naaste etc. je gebracht? En ervaren, voelen dat het goed is zoals het nu is.

Op dat moment is het verleden het verleden en bestaat het uit herinneringen. Het NU is het NU en vertaal je wat het verleden je opgeleverd heeft en de toekomst is waar je naar toe gaat, je persoonlijke reis. Daar neem je je persoonlijke bagage hoe dan ook mee naar toe.

Tot slot

Het zijn niet de meest prettige en gemakkelijke processen, maar uiteindelijk levert het je heel veel op en is de kans op genieten met wat je NU hebt, vele malen groter. Al is het maar dat we proberen die impactvolle gebeurtenissen een plaats te geven, dan hebben we al een grote stap gezet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe werkt je geheugen?Hoe werkt je geheugen?Het geheugen van de mens zit ingewikkeld in elkaar. Herinneringen kun je kort bewaren, lang, of iets ertussenin. Ook sla…
De mogelijkheden van ons geheugenDe mogelijkheden van ons geheugenHet menselijk geheugen, een heel belangrijk en complex systeem. Iedereen weet waarschijnlijk wel hoe belangrijk ons gehe…
Trauma na een schokkende gebeurtenisNaast lichamelijke letsels worden onder trauma’s vooral ook psychische problemen verstaan die bijvoorbeeld het gevolg zi…
De symptomen van een slecht geheugenDe symptomen van een slecht geheugenWaar zou u zijn zonder uw geheugen? De hersenen ‘maken’ de herinneringen waarmee u gebeurtenissen uit het verleden, ofwe…
Wetenschappers ontdekken het geheim van ons geheugenWetenschappers ontdekken het geheim van ons geheugenDe geur van vers gemaaid gras, je eerste vakantieliefde, of de macaroni met smac die je moeder altijd zo lekker klaarmaa…
Bronnen en referenties
  • Ch. Rosenbraum PhD

Reageer op het artikel "Loslaten en afsluiten"

Reactie

Ellen, 04-10-2015 15:13 #1
Heb 20 jaar geleden een situatie meegemaakt, waarop ik als vader van een dochter van 13 jaar, niet op reageerde, en
die passiviteit komt nu steeds vaker (vooral s nachts) in mijn herinnering terug.
Ik ben nu bijna 65 jr en dit gaat een steeds grotere rol spelen in mijn dagelijks leven.
Indien mogelijk een advies in deze.

Met vriendelijke groeten,

J.D Ellen Reactie infoteur, 05-10-2015
Het is te summier om daar een pasklaar antwoord op te geven. Soms kan een gesprek met een professional al inzicht geven. Weer anderen gaan schrijven en zetten hun diepste gevoel op papier… en zo kan het voor iedereen weer anders zijn hoe men loslaat en goed afsluit.

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 23-12-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Menselijke psyche
Reacties: 1
Schrijf mee!