InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Het psychologisch onderzoek

Het psychologisch onderzoek

Tegenwoordig steeds vaker is het een onderdeel van een sollicitatieprocedure. Het psychologisch onderzoek. Ben jij wel geschikt voor die baan? Waarom functioneer je niet naar behoren of gewoon een algemeen onderzoek naar wie jij bent? Met een psychologisch onderzoek krijg je antwoord op al deze vragen. Maar hoe gaat dat nou precies in z´n werk, wat kan ik verwachten, en kan ik me voorbereiden?

Waarom een psychologisch onderzoek?

Er zijn verschillende redenen om aan een psychologisch onderzoek deel te nemen. Bij studie en beroepskeuze, sollicitatie of verandering van functie. Met een psychologisch onderzoek word onderzocht of de sollicitant geschikt is voor de desbetreffende baan. Ook kan het een verklaring geven op vragen als, waarom iemand niet naar behoren functioneert, of wat voor soort therapie het best bij iemand past.

Het psychologisch onderzoek

Een psychologisch onderzoek is een manier om veel informatie over een persoon te verzamelen. Hiervoor zijn in de psychologie een aantal onderzoeksmethoden ontwikkelt die het gedrag, denkproces en emotioneel functioneren van de deelnemer in kaart brengen. Veelgebruikte instrumenten daarbij zijn een persoonlijkheidstest, capaciteitentest en een interessevragenlijst. Deze testen worden met grote zorgvuldigheid ontwikkelt en moeten aan strenge kwaliteitseisen voldoen voordat ze mogen worden toegepast.

Het psychologisch onderzoek hangt af van de vraagstelling waarmee de deelnemer is doorverwezen. Dit kan zijn voor een algemene indruk of om te bekijken of de deelnemer over bepaalde vaardigheden/eigenschappen beschikt. Elk onderzoeksprogramma is anders en zal verschillende tests of vragenlijsten bevatten. Het psychologische onderzoek bestaat dus eigenlijk niet.

Testdag

Een testdag duurt vaak een hele dag en wordt meestal afgenomen door een gekwalificeerd psychologisch assistent. Hieronder een paar onderdelen die vaak deel uitmaken van een psychologisch onderzoek.

Interview

Het interview is het enige aspect dat wel bij elk onderzoeksprogramma inbegrepen is. Het interview is een persoonlijk gesprek met de psycholoog en deelnemer. In dit interview kunnen aan de orde komen, de levensloop, studie en arbeidsverleden, ambities, wensen en motivatie, ziektegeschiedenis, sociaal functioneren.

Intelligentietest

Met een intelligentietest worden de capaciteiten van de deelnemer beoordeelt. Het gaat vaak om een aantal opdrachten die in een bepaalde tijd gemaakt moeten worden. Vaak gaat het in een intelligentietest om rekenen, taal en ruimtelijk inzicht. Deze test kan individueel of in groepsverband afgenomen worden.

Vragenlijsten

Vragenlijsten zijn ook bijna altijd standaard inbegrepen in het onderzoeksprogramma. Er zijn drie type vragenlijsten .
1. Persoonlijkheidseigenschappen
2. Waarde en belangstellingspatronen
3. Oplossen van specifieke problemen

Simulatie

Simulatie is het nabootsen van een bepaalde situatie. Dit kan zijn door rollenspel of het uitvoeren van een arbeidstaak. Met simulatie worden er specifieke vaardigheden getest. Bijv. leidinggeven, onderhandelen of verkopen.

Voorbereiding op een psychologisch onderzoek

Zorg dat u goed uitgerust en ontspannen aan een psychologisch onderzoek deelneemt. U goed inlezen over een psychologisch onderzoek geeft zelfvertrouwen. Als u weet wat u te wachten staat gaat u veel rustiger het onderzoek in. Ook kunt u contact opnemen met het onderzoeksbureau en vragen om nadere informatie over het onderzoek.

Het resultaat

Na afloop van het onderzoek wordt er door de psycholoog een rapport opgesteld. Dit bestaat uit een aantal profielen. Dit zijn schematische weergaves van de testresultaten. Ook de bevindingen, interpretaties en aanbevelingen van de psycholoog worden hierin vermeld. En een antwoord op de onderzoeksvraag.

Recht op inzage

Voordat het psychologisch rapport naar de opdrachtgever word gestuurd heeft u recht op inzage. Ook heeft u het recht om het versturen van het rapport geheel tegen te houden. Als u vindt dat er onjuistheden in het rapport vermeldt staan kunt u de psycholoog vragen om dit aan te passen of te verwijderen.
© 2011 - 2019 Marie897, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is een Psychologisch Assessment?Bij interessante functies staat vaak in de advertentie dat een assessment deel kan uitmaken van de sollicitatie procedur…
Politieagent worden. Hoe wordt u politieagent?Politieagent worden. Hoe wordt u politieagent?Politieagent worden? Veel mannen en vrouwen hebben de wens om politieagent te worden. Om politieagent te worden heeft u…
Online therapie: psychologische hulp zoeken op internetOnline therapie: psychologische hulp zoeken op internetAls je met een psychologisch probleem zit, dan is het soms moeilijk om de drempel te overschrijden en naar een psycholoo…
Help! Ik heb een assessment!Help! Ik heb een assessment!Een assessment kan veel spanning oproepen. Het gevoel om onder een ‘vergrootglas’ te worden gelegd kan heel onprettig zi…
De Nationale Opel Testdag: Opel testen op winterklaar zijnDe Nationale Opel Testdag: Opel testen op winterklaar zijnIn 2009 organiseerde Opel in heel Nederland voor de 16e keer de Nationale Opel Testdagen. Dat jaar werden de testdagen v…

Reageer op het artikel "Het psychologisch onderzoek"

Infoteur: Marie897
Gepubliceerd: 06-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!