InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Politieagent worden. Hoe wordt u politieagent?

Politieagent worden. Hoe wordt u politieagent?

Politieagent worden. Hoe wordt u politieagent? Politieagent worden? Veel mannen en vrouwen hebben de wens om politieagent te worden. Om politieagent te worden heeft u minimaal middelbare school nodig en bij voorkeur een bachelor opleiding. De opleiding tot politieagent wordt gevolgd aan een politieschool, ook wel de politieacademie genoemd. Door de test komen is nog een hele kunst. 80% - 90% slaagt de eerste keer niet. Hoe wordt u politieagent? De politietest is te vergelijken met een sollicitatieprocedure en is erg streng. De procedure bestaat uit 7 onderdelen.

Politietest, sollicitatie test

De politietest is een sollicitatieprocedure in 7 stappen. Ten eerste is er de toetsing, dan de 1e en 2e en 3e selectiedag. De 1e selectiedag (Bewust Blauw), de 2e voor deel A, de 3e voor deel B. Daarna volgt het eindgesprek en er volgt een medische keuring . Ook wordt gekeken of u geschikt bent voor dit beroep en of u te vertrouwen bent. De meesten vallen op een van deze onderdelen dus in eerste instantie af. U kunt zich dan bijscholen, beter voorbereiden, aan uw conditie werken en het na enige tijd nogmaals proberen.

Politieagent worden, hoe lukt het om door de testen te komen?

Om politieagent te worden is het ‘t beste om eerst voldoende informatie in te winnen, veel te lezen over de toelatingseisen en om vervolgens te solliciteren bij de politie. De politiekorpsen bepalen zelf wie zij aannemen. Daarna volgt de selectieprocedure bij de Politieacademie. Omdat de selectie zo streng is vergt het een goede voorbereiding, zowel mentaal als fysiek. Om door de test-onderdelen heen te komen, kunt u zich voorbereiden door over de onderdelen te lezen: Politiekeuring.nl.

Testdagen opleiding politieagent

De testdagen omvatten verschillende onderdelen, verspreid over enkele dagen c.q. dagdelen, waarop u getest wordt op de volgende onderdelen:
  • Taaltesten.
  • Deel 1 cognitieve capaciteiten profiel.
  • Fysiek-motorisch onderzoek.
  • Psychologische vragenlijst.
  • Psychologisch gesprek.
  • Praktijkproef (rollenspel).

Politieman worden

Politieagent is voor velen een aantrekkelijk beroep. Om toegelaten te worden aan de politieacademie worden de verschillende tests doorlopen zodat alleen de meest geschikte mensen overblijven. De tests zijn pittig maar door u vooraf goed in te lezen over de verschillende onderdelen, zodat u goed beslagen ter ijs komt, is de kans groter dat u slaagt.

Het werk van een politieagent

Een politieman of politievrouw houdt zich bezig met wetsovertredingen en in het bijzonder met het voorkomen daarvan. Om politieagent te worden moet u eerst worden toegelaten op een politieschool of politieacademie. De opleidingen binnen het politieonderwijs zijn te volgen op verschillende niveaus, zoals mbo niveau, hbo en universitair. De studenten in de opleiding krijgen duaal onderwijs. Daarom zullen zij zowel praktijklessen bij het politiekorps krijgen, als onderwijs aan de Politieacademie. Uiteraard draait een groot deel van de opleiding om de situaties en problemen waarmee agenten in opleiding straks te maken zullen krijgen in de praktijk. Gevaarlijke situaties, onverwachtse situaties, situaties waarbij u psychologisch sterk in uw schoenen moet staan, enzovoorts. De student is gedurende de politieopleiding in dienst bij het korps waar ook de praktijkervaring wordt opgedaan.

Vooropleiding om politieagent worden

Welke vooropleiding heeft u nodig om agent te worden? Politieagent kunt u worden op verschillende instroom niveaus:
  • Vrijwillige ambtenaar van politie (mbo niveau 2).
  • Assistent politiemedewerker (mbo niveau 2).
  • Politiemedewerker (mbo niveau 3).
  • Allround politiemedewerker (mbo niveau 4).
  • Politiekundige bachelor (hbo niveau).
  • Politiekundige master (wo niveau).

Aan De Faculteit Algemene Politiekunde van de Politieacademie wordt het initiële onderwijs gegeven.

Postinitieel onderwijs

Postinitieel onderwijs is een soort voortgezet onderwijs binnen de opleiding tot politieagent. Als de agent in opleiding een paar jaar ervaring heeft opgedaan in het werk als politieagent, kunnen zij zich via de post-initiële leergang verder onderwijzen en bekwamen. Het studeren vindt plaats in eigen tijd en de werkzaamheden als agent worden gewoon voortgezet via de politieacademie. Het postinitiele onderwijs wordt gegeven op 5 domeinen, te weten:
  • Gevaar-beheersing.
  • Recherche.
  • Politie-leiderschap.
  • Verkeer & Milieu.
  • Vreemdelingentoezicht.

De Faculteit Bijzondere Politiekunde & Leiderschap van de Politieacademie biedt het postinitiele onderwijs aan.

Antecedentenonderzoek

Het antecedentenonderzoek vindt plaats nadat de testuitslagen goed bevonden zijn. Het verleden van u als sollicitant, wordt onder de loep genomen, en ook het verleden en gedrag van uw familie. Als het allemaal in orde is, kunt u worden aangesteld binnen het korps.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Selectie procedure politie NederlandSelectie procedure politie NederlandWie heeft nou niet die jongens (of meisjes) droom om politieagent te worden? Vele roepen op jonge leeftijd al dat ze pol…
Spreekbeurt & werkstuk informatie: De Nederlandse politieSpreekbeurt & werkstuk informatie: De Nederlandse politieWanneer je een spreekbeurt gaat geven, dien je informatie op te zoeken. Dit kun je doen in boeken, of op internet. Een l…
Werken bij de politie; Vrijwillige politieEen niet zo bekende tak van de politie, is de vrijwillige politie. Vrijwillige ambtenaren van politie, zijn mensen die n…
Werken bij de politieVelen dromen van een baan bij de politie. Het is erg afwisselend werk, maar het kan soms ook erg heftig zijn. Hoe kun je…
Werken bij de politie – Info over de sollicitatieprocedureWerken bij de politie – Info over de sollicitatieprocedureWerken bij de politie lijkt simpel. Maar het is niet zo makkelijk als veel mensen denken. Bij dit werk komt er nog veel…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Politieacademie

Reageer op het artikel "Politieagent worden. Hoe wordt u politieagent?"

Reacties

Nick Zijderveld, 20-09-2017 23:56 #27
Beste,
Ik ben Nick Zijderveld, 13 jaar, geboren in 2003. Doe momenteel VMBO-KB Leerjaar 2. Ik heb een aantal vraagjes voor u.
- Welk profiel moet ik kiezen om bij de politie te kunnen werken?
- Wat moet ik na mijn VMBO-KB/VMBO-TL Diploma gaan doen: solliciteren bij de Politieacademie of mijn MBO halen?
- Welke school diploma's moet je hebben?

Hopelijk kunt u mijn vragen beantwoorden!
Met vriendelijke groet, Nick Zijderveld

Ahmet, 27-03-2017 18:16 #26
Ik zit momenteel in klas 2 en doe TL, welk profiel moet ik kiezen om bij de politie te kunnen werken?

Hanny, 17-01-2017 14:04 #25
Dag dino, ja hoor! Geen probleem, ben nu 41 en begin over 2 weken met de opleiding!

Dino Kwak, 08-12-2016 16:38 #24
Goedemiddag,

Ik ben momenteel 40 jaar en zou graag bij de politie willen werken, is dit nog mogelijk op deze leeftijd?

Met vriendelijke groet,

Dino Kwak

Laurisa, 04-10-2016 13:14 #23
Vanaf welke leeftijd mag je naar de academie?

Gerard, 20-03-2016 12:30 #22
Ik wil bij de politie waar kan ik me aanmelden of wat moet ik doen in contact te komen voor een voorlichting of iets dergelijks waar moet ik zijn?

Ninoos, 08-03-2016 17:02 #21
Hallo,
Ik ben 34 jaar oud, en wil een politie worden. Ben ik niet te oud? Wat is het max leeftijd?
Alvast bedankt Reactie infoteur, 09-03-2016
Denk wel dat u te oud bent, maar zeker weet ik het niet. U kunt het beste eens bij de politie opleiding informeren.

Sophie, 06-03-2016 13:16 #20
Ik moet voor school een vak uitkiezen wat ik wil doen : wiskunde of maatschappij 2. Welke is het beste om te kiezen als ik politie wil worden?

Amy Davids, 19-02-2016 22:50 #19
Hoi, ik heb een vraag ik ben 14 jaar en ik zit nu in de 2de klas van middelbare school
ik zit op een praktijk school kan je dan ook gewoon agent worden.
groetjes Amy.

Maik Raatjes, 21-09-2015 13:07 #18
Ik heb door mijn thuissituatie vroeger mijn VMBO niet kunnen halen. Ik heb wel een MBO diploma op niveau 1 & 2 Detail Handel. Is het nu ook mogelijk dat ik een politieopleiding kan gaan doen op niveau 2?

Gabriel Campobello, 02-05-2015 00:10 #17
Hallo, ik ben nu 12 jaar en zit nu in de brugklas op de middelbare school en ik wil graag wijkagent of agent worden, ik zou graag info willen over hoe ik dat kan worden, alvast bedankt!

(Ps. Ik woon in denhaag/nootdorp

Gr. Gabriel Campobello

David, 23-02-2015 21:44 #16
Ik heb een vraag, Ik ben niet in België geboren maar ik woon al 7 jaar in België. Ik zit nu in 2 de middelbaar ik wil later politieagent worden. Ik heb nog 4 jaar middelbaar en dan ben ik afgestudeerd. Moet je Nederlands perfect praten?

Brandon, 14-01-2015 23:08 #15
Mijn naam is brandon en ik zit op het VMBO. Ik wil later graag politieagent worden maar ik heb een vraag… Ik wil stage lopen bij de politie en ik ben 14 jaar oud, mijn vraag is… Hoe oud moet je zijn om stage te mogen lopen bij de politie? Graag een reactie terug. Reactie infoteur, 15-01-2015
Hi, als je een dag stage wilt lopen is het iets anders dan wanneer je een echte stage wilt volgen. Over een echte stage lees je hier de voorwaarden: http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?1133 Je hebt dan wel een politiediploma nodig.

Over andere stage mogelijkheden, bijvoorbeeld een dagje mee kijken op een politiebureau (geen idee of dat kan, maar wie weet) kan je daar ook terecht met je vragen. Succes.

Kingpai, 13-10-2014 02:49 #14
Goedendag ben een Surinaamse agent met een LLB graad. Ik zou graag die master politiekunde willen volgen. Graag wat info van u. dankje. Reactie infoteur, 13-10-2014
Hi, sorry, ik heb geen kijk op de Surinaamse LLB graad. U kunt het het beste bij de opleiding zelf informeren.

Versendaal, 20-08-2014 14:43 #13
Ik twijfel of de toelatingseisen echt wel zo streng zijn. Ken iemand die aangenomen is voor de opleiding waarvan ik weet dat ze psychisch erg labiel is. Heeft zelfs gezegd tegen haar vader dat ze zijn nieuwe vriendin iets zou aandoen, Als ze deze tegen kwam, ook al zou dat haar baan kosten. Is ws wel gezegd vanuit een emotionele uitbarsting maar toch geeft niet echt een veilig idee als zo'n vrouw dit roept.
Kan me nog een zaak herinneren dat een politieagent in opleiding zijn ex vriendin achtende kassa heeft doodgeschoten.
Dus u begrijpt dat ik twijfel over de psychologisch testen die worden afgenomen.

Michelle Brinkhuis, 18-07-2014 13:04 #12
Ik ben een Zuid-Afrikaanse en wilt graag in Nederland een politievrouw worden. Is dat mogelijk?

Robert, 20-05-2014 19:59 #11
Hoi, Ilias

Zelf ben ik nu Rechercheur bij Politie Haaglanden. Ik heb ook een tijdje met dit probleem gezeten met welke vakken nou erg belangrijk zijn. Allereerst moet je goed de Nederlandse taal beheersen (het vak Nederlands is dan handig). Je conditie. je krijgt de piepjestest op de academie en moet hier gemiddeld trap 7,5 halen. Ook is het handig, EN VERPLICHT BIJ DIT VAK!, Engels te kunnen spreken. Frans is vooral handig als je in Limburg/Brabant solliciteert, Dan krijg je vaak te maken met het Franse deel van België.

Dit zijn de meest belangrijke vakken voor een agent/rechercheur, hopelijk heb je hier wat aan en succes over een paar jaar met solliciteren bij de academie!

Gr. Robert, Rechercheur Haaglanden

Ilias, 28-11-2013 15:33 #10
Ik ben nu 11 jaar en wil later graag politie worden. welke schoolvakken moet ik volgen?

Suheda, 04-11-2013 20:27 #9
Hoi ik ben Suheda ik wil heel graag stage lopen bij jullie want ik ben geïnteresseerd in jullie als politie`s omdat ik later spoor agent wil worden of wijk agent maar ik kan niet kiezen dus kunnen jullie mij helpen wat het beste voor mij is maar ik heb ook soms problemen thuis maar soms ook niet en ik ben nu 17 maar ik wordt 21 januari 18 dat is bijna dus dan mag ik eindelijk zelf beslissen als ik 18 ben.

Dus ik vroeg me af of jullie een keertje naar hier langs kunnen komen om naar hier te kijken hoe het hier is en hoe het hier eruit ziet want dan kan naar jullie ook van alle vragen stellen en dan kan ik naar jullie ook een rondleiding geven.
Met vriendelijke groeten van Suheda.

Eline, 20-05-2013 20:23 #8
Ik wil graag bij de politie ik ben nu 13 en rij paard daarom wil ik ook wel graaag bij de bereden politie. maar normaal politie lijkt me ook echt leuk. daarom ben ik nu al aan het zoeken of ik geschikt ben enz. en wat ik moet doen ik doe nu nog gym. en ga waarschijnlijk niet naar de universiteit. maar dat weet ik nog niet hoor… heeft iemand tips?

Pieter, 18-01-2013 19:46 #7
Ik heb zelf nooit een probleem gehad met de politie. dit vak is al vanaf mijn 10 jaar mn droombaan. ik ben nu bijna 17 en wil binnenkort soliciteren bij de politie en vervolgens de testen ondergaan. Maar ik ben voor 1 ding bang en dat is het niet smetteloze verleden van mijn vader… Dit heeft tog geen gevolgen voor mijn carriere als politieman.?
p.meuleman Reactie infoteur, 20-01-2013
Over het algemeen zegt men dat er ook naar het gedrag van de 1e lijn familie wordt gekeken (dus ouders, broers en zussen), als je bij de politie wilt.

Kijk ook eens hier:

http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/politiek-overheid/politie-geweigerd-vader-coffeeshop.34174

Ashley, 29-10-2012 23:57 #6
Hoi. ik heb binnenkort een intakegesprek. Weet u misschien of ik dan ook sportkleding mee moet nemen vanwege selectie procedure? Of moet ik daarvoor op een andere keer terug komen?

Ik hoor graag snel respons

Met vriendelijke groet,
ashley erbé

Tim, 24-10-2012 13:39 #5
Welke schoolvakken heb ik nodig om politieagent te worden?

Cheryl Wolters, 29-11-2011 20:05 #4
Hallo, ik doe op dit moment een MBO 1 opleiding met uitstroom handel en ecomenie. ik wil graag als ik dit heb afgerond verder met een MBO 2 bij de politie. nou is mijn vraag hoe moet ik dat aan pakken, om me aan te melden op een politieschool, kan ik me daar gewoon aanmelden en ik moet dan ergens solliciteren hoe pak ik dat aan? ik heb echt totaal geen idee hoe ik hier verder mee moet gaan.

alvast bedankt!
ik hoor graag reactie terug

mvg Cheryl Wolters

Johanna, 13-08-2011 22:03 #3
Hallo, ik heb een vraag. Ik heb de diploma vmbo bbl. En ik heb de diploma Helpende zorg en welzijn niveau 2. Als ik deze opleiding wil gaan doen als politieagente zal ik bij niveau 2 moeten beginnen. Ik wil graag doorleren tot hoofdagent. Hoe lang zou mijn opleiding dan moeten duren? Tot dat ik kan werken alsn hoofdagent? Reactie infoteur, 14-08-2011
Ik heb geen antwoorden op uw vragen. U kunt ook nog eens hier kijken: http://weet.wikidot.com/politieagent-worden-hoe-lukt-dat

Jeroenvanderlaan, 13-10-2010 09:58 #2
Hoi ik ben JeroenvanderLaan van de K.W. School uit lekkerkerk ik wil wat informatie over de politie dus ik wil wat vragen stelen vraag1: Hou oud moet je zijn voor de politie? vraag2: Hoeveel niveau's heb je? vraag3: wat voor rangen zijn er? vraag4: wat leer je allemaal op de politie school? vraag5: welke diploma's moet je hebben voor de politie?
vraag6: wat is je uitrusting die je moet hebben? vraag7: wat voor testen moet je doen?
Groetjes JeroenvanderLan:-)

Timo de Jongh, 13-10-2010 09:54 #1
Hoi ik ben Timo de Jongh en ik moet een project voor school doen dus ik heb een paar vragen voor jullie
vraag 1:Welke schooldiploma's moet je hebben?
vraag 2:Wat denken jullie wa je goed moet kunnen?
vraag 3:Op welke werkgelegenheid moet je kunnen werken?'
vraag 4:Wat voor uitrusting moet je hebben?
Dit waren de vragen groetjes Timo de Jongh:-)

Infoteur: Kisses
Laatste update: 03-09-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Special: Beroepen
Reacties: 27
Schrijf mee!