InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Dwangneurose: test en herkennen

Dwangneurose: test en herkennen

Dwangneurose: test en herkennen Dwangneurose: herkennen, test en dwangneurose bij kinderen. Een dwangneurose is het uitvoeren van dwangmatige handelingen of het telkens terugkeren van dwanggedachten of beelden. Er is niet te ontsnappen aan deze gedachten, beelden of impulsen. Hoe herken je een dwangneurose?

Wat is een dwangneurose?

Een dwangneurose wordt ook wel Obsessive-Compulsive Disorder; oftewel Obsessieve-Compulsieve Stoornis genoemd, afgekort OCD. Een dwangneurose valt onder de neurotische ziektebeelden. De patiënt heeft last van dwangverschijnselen. Iemand met een dwangneurose wordt een dwanger genoemd. Een dwangneurose wordt onderverdeeld in de angststoornissen.

Hoe voelt een dwangneurose aan?

Iedereen heeft wel eens de gedachte had van: “stel ik rij nu tegen die boom aan, of ik spring nu van dit dak, of ik ga nu iemand aanvallen...” dit zijn gedachten die zomaar ineens bij je opkomen en heel vervelend zijn. Deze gedachten verdring je naar de achtergrond omdat je niet aan zulke dingen wilt denken.

Bij mensen met een dwangneurose kan er sprake zijn van dit soort gedachten, die telkens weer terug blijven komen. Dit zijn dwanggedachten. Om aan die gedachten te kunnen ontsnappen, voert men dwangmatige handelingen uit. Enerzijds uit angst dat de gedachten ook echt uitgevoerd gaan worden, anderzijds om rust in het hoofd te kunnen vinden.

Dwanghandelingen en dwanggedachten komen dus vaak gelijktijdig voor, maar sommige mensen hebben ook alleen maar last van dwanggedachten of dwanghandelingen. Dwanghandelingen is het dwangmatig uit voeren va handelingen zoals poetsen, de handen wassen, deurknoppen aanraken, en zo zijn er heel veel dwangmatige handelingen die voorkomen, soms tot de vreemdste dingen aan toe.

Bij wie komt dwangneurose voor?

Een dwangneurose kan bij iedereen voorkomen, van jong tot volwassenen, maar begint vaak al op jonge leeftijd, nog voor de puberteit, tijdens de puberteit of vlak daarna. Doordat de behandeling vaak moeizaam verloopt of een dwangneurose niet herkend wordt, lopen veel volwassenen met een dwangneurose rond. Gemiddeld krijgt 2 tot 3 procent van de bevolking ooit een dwangneurose.

Wat zijn dwangverschijnselen?

Dwangverschijnselen zijn bijvoorbeeld obsessies, waarbij woorden, gedachten of voorstellingen telkens weer terg keren in het bewustzijn. Het is moeilijk om deze gedachten te negeren.

Dwanghandelingen bestaan uit herhalingsdwang of controledwang, ceremoniële handelingen of dwangmatige rituele handelingen. Controledwang is bijvoorbeeld het tienmaal controleren of de buitendeur wel is afgesloten. Ceremoniële handelingen is bijvoorbeeld een hele ceremonie tijdens het naar bed gaan, die uitgevoerd moet worden. ook het continue willen wassen van een voorwerp of de handen valt onder de dwangneurose.

Naast een dwangneurose bestaat er ook nog de dwangneurotische karakters. Dit zij mensen die een neurotische ontwikkeling vertonnen waarbij perfectionisme, overmatige netheid of een sterke neiging tot kritiek of zelfkritiek centraal staat. Deze eigenschappen zijn in het karakter opgenomen, waardoor er minder sprake is van een negatief gevolg in het maatschappelijke en sociale leven.

Test: heb ik een dwangneurose?

De volgende vragen dienen zo eerlijk mogelijk beantwoord te worden met ja of nee:
  1. Is er sprake van dwanggedachten/beelden of van impulsen die meerdere malen per dag verschijnen?
  2. Zijn deze dwanggedachten of impulsen moeilijk te negeren?
  3. Ervaar je deze gedachten of impulsen als hinderlijk?
  4. Voer je bepaalde handelingen uit om te ontsnappen aan de dwanggedachten?
  5. Heb je al meer dan drie maanden last van dwangmatig gedrag of gedachten?

Wanneer minstens vier van de vijf antwoorden met ja worden beantwoord, dan kan men in de richting van een dwangneurose gaan zoeken. Helaas wordt vaak de verkeerde diagnose gesteld bij ander onderzoek, omdat bovenstaande verschijnselen ook kunnen voorkomen bij o.a. depressie, fobie, dwangmatige persoonlijkheid, schizofrenie of verslaving. Het is daarom belangrijk om alle factoren op een rijtje te zetten:
  • Wanneer treedt het dwangmatig gedrag of de gedachte op?
  • Sinds wanneer is dit gedrag of gedachten ontstaan?
  • Wat voor een invloed heeft dit op het sociaal en maatschappelijk leven van de patiënt?
  • Is er sprake van een depressie of een andere neurotische aandoening?

Aan de hand van de diagnose kan er een behandelplan worden opgesteld. Deze bestaat uit therapie en/of medicijnen. Meestal vullen beiden elkaar goed aan. Hiermee zijn goede resultaten te bereiken. Echter, een deel van de mensen komt nooit van de dwangneurose af. Men moet hiermee leren leven, maar vooral ook de omgeving.

Film over dwangneurose

Een perfecte verfilming van iemand met een obsessieve-compulsieve stoornis zet Jack Nicholson neer in de film "As good as its gets".

In de film "Vincent Will Meer" gaat een jongeman met het syndroom van Gilles de la Tourette op reis met een vrouw die lijdt aan een dwangneurose.
Gerelateerde artikelen
Dwangneurose: soorten en behandelingEen dwangneurose is een stoornis die dwanggedachten en handelingen veroorzaakt. Deze gedachten komen automatisch naar vo…
Hersenschudding herkennen bij kinderenTijdens het spelen of door onoplettendheid komt het vaak voor dat kinderen vallen. Meestal is er niets aan de hand. Ze s…
Heeft mijn kind misschien kiespijn?Veel ouders denken dat hun kind last heeft van oorpijn, hoofdpijn of aanstellerij. Dat een kind kiespijn zou kunnen hebb…
Ziekte van Köhler 1 en 2Ziekte van Köhler 1 en 2De ziekte van Köhler komt in twee typen voor. Beiden is een zeldzame aandoening waarbij er botversterf aan de voetwortel…
Bronnen en referenties
  • Moviemeter.nl

Reageer op het artikel "Dwangneurose: test en herkennen"

Reacties

Geertje, 10-01-2019 10:21 #2
Goedemorgen. Na het lezen van dit verhaal, begrijp ik een buurvrouw (ik noem haar mevr.B)die 2 huizen van mij vandaan woont een stuk beter. Vorig jaar zomer heeft mijn vriend een bamboe die een voormalige buurt genoot achter mijn schutting had geplaatst tot de helft gesnoeid. Het afval had ik even aan de kant gelegd, en we zouden een paar dagen later de andere helft doen. Ik had dezelfde dag mevr.B aan de deur, en ze vroeg op een nogal bevelende toon wanneer wij het afval weg gingen halen. Op mijn antwoord dat wij dat de week erop deden, en nog niet klaar waren met snoeien reageerde zij met verheven stem. Nog een dag later had ik van haar een zelfgeschreven briefje in de brievenbus. Mijn vriend woont in een andere straat, en zij vond dat hij geen recht had om die bamboe te snoeien, omdat hij niet in dezelfde straat woont als ik. Ik heb geprobeerd om een normaal gesprek met haar te voeren omtrent dit briefje en haar gedrag, dat liep dus uit op veel geschreeuw vanaf haar kant. Wij wonen aan een singel met nogal veel eiken bomen, en daar valt in de herfst heel wat blad vanaf. Deze mevr. B is dan dagelijks met de bladblazer bezig (waar meer mensen zich aan ergeren) om het blad weg te krijgen. Dit gaat soms de hele dag én elke dag door. Nu was ik er zelf nog niet mee bezig geweest, om achter mijn schutting het blad weg te halen. Wat doet mevr.B nu, als ik het blad bij de zijgevel van mijn huis heb weggehaald, blaast ze het blad wat nog achter mijn schutting ligt naar de zijgevel van mijn woning wat ik net die morgen blad vrij heb gemaakt. Gelukkig trek ik mij hier niets van aan, en spreek ik haar er ook niet op aan. Ik vraag me af, als er straks geen blad meer te verwijderen valt, wat ze dan weer in petto heeft, of iets raars verzint, om mij maar (denkt ze dwars te zitten. Wat kan ik in zo'n geval doen? Met vriendelijke groet Geertje Meijer

J. Nuijten, 03-07-2012 13:23 #1
Ik herken eigenlijk na jaren een dwangneurose. Bij wat voor hulpverlener en waar kan ik terecht? Heeft u namen van goed bekend staande hulpverleners?

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 29-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 2
Schrijf mee!