Voeren mysterieuze gebeurtenissen tot vampirisme?
Vampirisme en vampiers blijven mensen boeien. Talloze meer of minder ingewikkelde theorieën proberen het fenomeen te verklaren. Onderstaand artikeltje zet op een rij welke mogelijkheden de mensheid al bedacht heeft om het ontstaan en het voortbestaan van het vampirisme te begrijpen.
Sterven
Met het overlijden van iemand kunnen allerlei mysterieuze gebeurtenissen samenvallen, zo kan
- een goede vriend of nauwe verwant het sterven intuitiëf aanvoelen. (Dit fenomeen komt ook voor als de afstand tussen stervende en vriend of verwant honderden kilometers bedraagt);
- zo'n overlijden in een droom onthuld worden;
- de stervende precies op het ogenblik van zijn dood door een ander worden gezien ('verspringen in de tijd').
Opmerking
Het waarnemen van iemand die gestorven is treffen we aan in een Ierse legende. Deze legende verhaalt dat vlak na het begraven van een priester de begrafenisgangers de gestalte van de geestelijke naderbij zagen komen en weer verdwijnen. Thuis bij de priester bleek zijn moeder in een staat van uiterste opwinding te verkeren. Zij vertelde dat haar overleden zoon een uur geleden bij het huis was verschenen. Wanneer dit verhaal in Oost-Europa de ronde zou doen, dan was er bijna zeker een vampierverhaal uit voortgevloeid, vooral omdat het sterven van de priester met iets ongewoons gepaard was gegaan.
'Verspringen in tijd'
Het zogenaamde 'verspringen in de tijd' zou een verklaring kunnen zijn voor het zien van vampiers. Wat is dat nu: 'verspringen in de tijd'? Onder 'verspringen in tijd' wordt zowel verstaan het déjà vu als een terugblik in het verleden of een vooruitblik in de toekomst.
Déja vu
Hierbij krijgt iemand het gevoel dat hij op een onbekende plaats al eens eerder geweest is.
Blik in de toekomst
Er zijn mensen die geloven dat het zien van vliegende schotels een blik in de toekomst is, waarin dergelijk vervoer gewoon zal zijn.
Terugblik in het verleden
Glimpen die worden opgevangen van bijvoorbeeld het 'Monster van Loch Ness' zouden dan een terugblik kunnen zijn in de prehistorie, waarin het wemelde van dergelijke wezens.
Astraal lichaam
Ingrijpen langs occulte weg
Naast bovenstaande verklaringen bestaat er ook een ingewikkelde theorie over vampiers die naar voren is gebracht door Dion Fortune, een toonaangevend occultiste. Zoals veel occultisten geloofde Dion in het bestaan van het
astrale lichaam. Het astrale lichaam is een 'tweede lichaam' , dat zich van het stoffelijke lichaam kan losmaken en een eigen leven kan gaan leiden. Dion beweerde nu dat het mogelijk zou moeten zijn om de ontbinding van het astrale lichaam na de dood van het stoffelijke lichaam tegen te gaan door in te grijpen langs occulte weg. Dion noemde een geval van Hongaarse soldaten, die - naar het verhaal gaat - vampiers waren geworden en ook hun slachtoffers tot vampiers hadden gemaakt. Zij opperde dat deze soldaten 'zich in hun etherische dubbelganger (het astrale lichaam) handhaafden door gewonden tot vampiers te maken'.
Opmerking
Volgens wetenschappers is vampirisme besmettelijk. Wie tot vampier is gemaakt wordt daarmee beroofd van zijn levenskracht en is dan eigenlijk een psychische 'leegte'. Deze leegte probeert zich te vullen en de uitgeputte bron van vitaliteit weer nieuw leven te geven via iedereen die maar in de buurt komt. Zonder dat de 'vampier in wording' de betekenis ervan doorziet, leert hij de oude vampiertrucs en voor hij het weet is hijzelf een vampier.
Ontsnappen van het astrale lichaam
Na de dood is het astrale lichaam voorgoed van het stoffelijke lichaam gescheiden. Occultisten geloven dat ook tijdens het leven dit astrale lichaam uit het stoffelijke lichaam kan ontsnappen en dan een of andere vorm kan aannemen. (Zou dat het geloof aan het bestaan van vampiers kunnen verklaren?)
Gedachtenvormen
Dion Fortune geloofde stellig dat krachtige gevoelens in staat zijn gedachtenvormen te veroorzaken, die een eigen bestaan gaan leiden. Zo zouden gevoelens met een sterk negatieve inhoud het astrale lichaam stimuleren om de vorm aan te nemen van een kwaadaardig monster of een kwaadaardige geest, misschien ook een vampier.
Opmerking
Ook de wereldberoemde Nederlandse deskundige, prof. dr. W.H.C. Tenhaeff deelt de visie van de gedachtenvormen die een eigen leven kunnen gaan leiden. Prof. dr. Tenhaeff was buitengewoon hoogleraar in de parapsychologie. In 1977 zei hij in een interview met het weekblad Accent daar het volgende over: "Ik houd het er op, dat in tal van gevallen 'spoken' niets anders dan gedachtenvormen zijn, die vaak lang geleden zijn geschapen en als het ware zo zijn verstoffelijkt, dat ze ook door anderen kunnen worden gezien. Volgens mij kunnen die dingen eeuwenlang blijven bestaan, maar op een gegeven moment lossen ze toch weer op. Dat er zoiets als gedachtenvormen bestaan, werd overigens al tientallen jaren geleden onder meer door de Française Alexandre David-Neal beweerd. Deze vrouw bracht 15 jaar door bij Tibetaanse monniken en constateerde, dat veel van deze vrome lieden werden omgeven door dergelijke door hen zelf bedachte menselijke vormen die 'tulpa's' worden genoemd. Na maanden lang te hebben gemediteerd zou mevrouw David-Neal er zelf ook in zijn geslaagd om zo'n tulpa te doen ontstaan.
Gedachtenvormen voor het oog onzichtbaar
Volgens prof. dr. Tenhaeff zijn gedachtenvormen onder normale omstandigheden voor het oog niet zichtbaar. Dit komt omdat zij bestaan uit een - tot nu toe onbekende - vorm van materie, die veel ijler is dan die waarmee we in ons dagelijks leven te maken hebben. Prof. dr. Tenhaeff vergelijkt de gedachtenvormen met stoom die uit een ketel komt. Stoom zie je meestal ook niet, tot op het moment dat die zich verdicht en plotseling wel kan worden waargenomen. Dat heeft hij in 1930 heel goed kunnen zien bij Rudi Schneider.
Rudi Schneider
Dit was een heel eenvoudige jongen uit het Oostenrijkse Baunau, die allerlei paranormale verschijnselen vertoonde. Bij het onderzoek zat Rudi volkomen bewegingloos op een stoel. Daarbij raakte hij eerst in een trance-toestand met een sterk versnelde ademhaling (300 ademhalingen per minuut). Vervolgens verscheen er langzaam een soort van lichtende nevel om hem heen, waarin orgaanachtige vormen ontstonden. Als hij aan een hand dacht, dan verscheen er ook een hand, die zelfs op paranormale wijze voorwerpen begon te verplaatsen.
Colin Wilson
Dion Fortunes theorie werd in
'The Occult' (Het Occulte) besproken door Colin Wilson. Deze wetenschapper beaamde dat 'aan het onderbewustzijn vreemde krachten kunnen ontspruiten, die een schijnbaar stoffelijke vorm aannemen'. Colin vertelt van het jonge Roemeense boerenmeisje Eleonore Zugun. Eleonore toonde de onderzoeker 'duivelsbeten' op haar handen en armen. Tijdens het onderzoek begon ze te schreeuwen en er verschenen indrukken van tanden, die bloeduitstortingen achterlieten. Een paar minuten later werd ze in haar onderarm gebeten. Ook daar kon de onderzoeker de diepe indrukken van de tanden zien. Was dit een geest, zo vroeg Colin zich af, of Eleonores eigen, aan haar controle ontsnapte onderbewustzijn?
Onderbewustzijn
Colin meent dat het onderbewustzijn niet zomaar een diep verscholen vergaarbak is van weggezonken herinneringen en lang vervlogen verlangens. Het onderbewustzijn bestaat uit krachten die zich - onder bepaalde omstandigheden - in de materiële wereld kunnen uiten met een hevigheid, die alles overtreft wat de bewuste geest teweeg kan brengen. Volgens Colin kan dit het mysterie van de vampiers en zelfs alle 'occult' genoemde verschijnselen verklaren.
Vragen
Kan een denkbeeld tot stoffelijke werkelijkheid worden?
Kan het onderbewustzijn monsters of geesten in het leven roepen, die mensen aanvallen en vernietigen?
Kan het astrale lichaam van een dode zich vastklampen aan een levende en op hem parasiteren om zelf in leven te blijven?
Zijn de enige vampiers die we kunnen ontmoeten, levende mensen die volgens hun eigen fantasieën een bloedzuigende vampier zijn? Krijgt die kant van iemands karakter de overhand, dan kan dat hem zelfs in de waan brengen, dat hij een vampier ís. Geeft zijn fantasie hem in dat hij een wolf is, dan kan hij zich als een wolf gaan gedragen. De knellende vraag blijft dan echter:
wordt die mens dan echt een vampier of een wolf, door een of andere invloed van buitenaf, die we nog niet kunnen doorgronden?