InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Opladen met de zon

Opladen met de zon

Opladen met de zon Opladen voor weer een hectisch, mogelijk stressvol jaar, is het voorland voor menigeen. En we doen dan ook onze uiterste best om onszelf op te laden. Waarbij opladen op verschillende manier mogelijk is en toch lijkt de zon er altijd deel van uit te maken. De weken van de vakantie zijn slechts minimaal … leer het prettig te vinden en pas het vaker toe.

Zonlicht!

Op zich is het opladen met de zon niet zo gek, want de zon lijkt ons vrolijker te maken, het laat ons lichaam vitamine D aanmaken wat goed is voorons lichaam (botten en tanden), we zijn minder depressief en de zonnewarmte is voor de meeste mensen een weldaad. Een soort warme, veilige deken. Toch zijn er nog veel meer manier om de zon toe te laten. Een aantal mogelijkheden.

Zon van binnen

De zon van binnen kan op twee manieren uitgelegd worden. Enerzijds de zon die je in je hart kunt laten schijnen en wat kan helpen in bijvoorbeeld vergevingsgezindheid, behulpzaamheid of zorgzaamheid. De blijheid en vrolijkheid die de zon veelal bewerkstelligt, kan je net dat extra stapje laten zetten. En ervaar dat door iets te doen, je er ook zoveel voor terugkrijgt.

Anderzijds kan de zon ook letterlijk het lichaam in gaan. Zonnekracht is prima en als je een glazen kan water (met glazen deksel) op de aarde zet en deze een uur of 8 laat staan, is deze kan vol met zonnekracht en prima te drinken. Maar ook een stukje fruit even in de zon voordat je het bijvoorbeeld als toetje verwerkt, is meer dan prima én erg lekker.
Vers fruit wat direct van de boom geplukt wordt heeft ook de smaak van de warme zon nog in zich. Als je niet in de gelegenheid bent om bij een boomgaard te komen, ga dan naar de kleinere marktjes of stalletjes langs de weg. Veel kleine telers verkopen het eigen geteelde fruit zelf en is bovendien vaak nog goedkoper ook.

Yoga en de zon

Voor degene die met yoga bekend zijn, is er de zonnegroet. Dat zijn oefeningen die in de ochtend gedaan worden en als het ware de zon begroeten en al hetgeen de zon die dag schenkt. Echte yogi’s doen dit ritueel om 4 uur in de ochtend, maar enkele uren later is ook geen probleem. Het is een prettige manier om lekker soepel de dag mee te beginnen.

Hoe werkt de zonnegroet?

Heel basaal gezegd komt het er op neer dat je bewegend op het ritme van de ademhaling je oefeningen doet. Daarbij inademend bij het opstrekken en uitademend bij het dalen. Dit voelt ook natuurlijk en helpt bij de doorbloeding van het lichaam en maakt je energiek.

Zelf de zon begroeten

Maar als je (nog) geen yoga doet, maar wel op je eigen manier de zon wil verwelkomen en innerlijk rustig worden, dan ga je in een prettige houding, gericht met je gezicht naar de zon, zitten. Sluit je ogen en probeer je gedachten voorbij te laten drijven. Net zolang tot alle wolken weg zijn en je de zon ziet (ook met je ogen dicht).
Even een paar minuten voor jezelf, zonder wat voor vorm van herrie om je heen. Wat helpt in dit proces is als je bijvoorbeeld in een omgeving van stromend water zit.

Voel, ervaar de zon

Het is (te) gemakkelijk om te zeggen dat je maar in de zon op het strand moet gaan liggen bakken om de zon te voelen. Teveel is kan zelfs funest zijn, zoals wij allen weten. Nee, de zon ervaren als je wilt opladen is de buitenactiviteit opzoeken. En daar hoeft de zon niet eens intensief voor te schijnen, want bij daglicht met of zonder zon is een wandeling in de duinen, de bergen, de bossen, het strand of de heide perfect om tot rust te komen. Alleen of met meerdere mensen. In stilte (met je eigen positieve gedachten) of sprekend (over de leuke dingen van het leven) is de geest met andere dingen bezig dan datgene wat stress oplevert.
Maar de fiets nemen kan natuurlijk ook.

Om echt ‘weg’ te zijn is het goed om er wat meer tijd voor uit te trekken dan een willekeurige wandeling. Enkele uren onderweg is goed voor lichaam en geest en vergeet niet wat verfrissing en eventueel wat te eten mee te nemen. Bij een stevige wandeling zijn goede schoenen uiteraard belangrijk en ga je fietsen, zorg dan dat je behalve een stevige fiets ook een geschikte broek draagt. Schijnt de zon stevig, zorg dan dat je hoofd en lichaam voldoende bescherming krijgen. Bij wandelen en fietsen kan verbranding redelijk onopgemerkt gaan.

Tot slot

We weten allemaal dat de zon meer brengt dan warmte en toch maken we er zo beperkt gebruik van. Probeer ook eens buiten de vakantieperiode de zon ‘mee te pikken’. De meeste van de eerder genoemde zaken kunnen ook op gewone vrije dagen of in het weekend. Je bepaald je eigen agenda, zoals je verantwoordelijk bent voor je eigen leven en welzijn. Het leven is te kort om te wachten tot die enkele weken per jaar of tot je richting je pensioen gaat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jonger met yoga!Jonger met yoga!Yogi´s staan bekend om de hoge leeftijd die zij bereiken terwijl ze hun jonge uiterlijk behouden. Hoe komt dat? Wetensch…
Vinyasa yoga - een vloeiende krachtige yogastijlVinyasa yoga wordt ook wel flow yoga genoemd, omdat de houdingen geleidelijk en soepel in elkaar overgaan, zoals een dan…
Geschiedenis van yoga – de begrippen yoga en yogiGeschiedenis van yoga – de begrippen yoga en yogiYoga bevordert de gezondheid en maakt de mens waakzaam en ontvankelijk, opdat hij op een positieve wijze zijn leven kan…
Surfen en Yoga: De Kus van GodSurfen en yoga hebben veel gemeen. Surfen kent een met yoga vergelijkbare spirituele kant. Wereldberoemd surfer wijlen A…
Actief met poweryoga!Actief met poweryoga!Poweryoga en, dat zegt de naam eigenlijk al, een krachtige en dynamische vorm van yoga. Deze is afkomstige uit de Ashtan…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Opladen met de zon"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 12-08-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Special: Seizoenen
Schrijf mee!