InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Verzamelwoede: hulp en behandeling

Verzamelwoede: hulp en behandeling

Verzamelwoede: hulp en behandeling Soms kom je ze tegen: mensen die alles verzamelen. Vooral tijdschriften en kranten zijn zeer geliefd om te verzamelen. Wanneer de verzameling uit de hand dreigt te lopen en de woning nagenoeg onbegaanbaar, is er sprake van een verzamelwoede. Welke hulp en behandeling is er mogelijk?

Verzamelwoede

Iemand die aan verzamelwoede of verzamelzucht lijdt, verzamelt allerlei rommel en stouwt daar zijn huis mee vol. Het is een psychiatrische aandoening die moeilijk te behandelen is. De drang om te verzamelen komt van de tijden dat de mens een oermens was en moest zien te overleven door middel van verzamelen. Door evolutie en vooruitgang is deze drang naar de achtergrond verdrongen. Verzamelen is niet langer een methode om te overleven. Mensen met verzamelwoede voelen deze drang heel sterk. Het is een behoefte waar niet aan te ontkomen valt.

Ontstaan van verzameldrang

De meeste mensen met deze aandoening hebben een familielid dat ook aan verzamelwoede lijdt. Dit geeft aan dat het vaak erfelijk is en met de genen wordt doorgegeven. In sommige gevallen begint men al op jeugdige leeftijd hiermee, in de meeste gevallen begint men er op volwassen leeftijd mee. Dit verklaart de oerdrang: een kind is behoeftig en hoeft nog niet zelf te overleven maar geniet van de verzorging van de ouders. Eenmaal volwassen staat men er alleen voor. Kinderen van ouders met verzamelwoede zullen deze eigenschap sneller overnemen van hun ouders. Verzamelwoede ontstaat ook vaak na een ingrijpende gebeurtenis zoals een echtscheiding of het verlies van een dierbaar iemand.

Iedereen verzamelt wel eens iets, de een meer dan de ander. Het kan om cd's gaan, stripboeken, knuffeldieren etc. Soms loopt dit erg uit de hand en staan er kasten mee vol. Toch is er dan geen sprake van verzamelwoede. Echte verzamelwoede uit zich in het verzamelen van veelal tijdschriften en kranten, maar ook andere rommel. Deze worden bewaard, maar ook meegenomen van de vuilnisbelt, van straat, uit tweedehands winkels, van het oud papier etc. De woning wordt er helemaal mee vol gepropt. Vaak is het na enige tijd onmogelijk om nog een weg door de woning te vinden. De hygiëne laat in de woning te wensen over. Iemand met verzamelwoede is alleen maar bezig met verzamelen en sluit zich dan ook af van de buitenwereld.

Hulp inroepen

Het moeilijke is dat iemand met verzamelwoede zelf niet inziet dat hij of zij aan een psychiatrische aandoening lijdt. Vaak wordt het overmatig verzamelen als nuttig beschouwd. Het leven bestaat uit verzamelen en geeft zo een dagelijkse dagindeling. Het leven wordt ook geheel afgestemd hierop. Verzamelwoede kan een op zichzelf staande psychiatrische aandoening zijn, maar ook als onderdeel van een psychische aandoening als Het Diogenes-syndroom. Ook bij dementie komt verzamelwoede voor. Verder kan een ingrijpende gebeurtenis in het leven van iemand ook zorgen voor een verzamelwoede.

Hulp inroepen is vaak moeilijk, de verzamelaar kan erg boos worden wanneer geopperd wordt om op te gaan ruimen. Deze persoon is erg gehecht aan zijn rommel. Het weghalen van deze rommel heeft als gevolg dat hij of zij zich niet meer thuis voelt in de woning en nog meer in een isolement raakt, in de meeste gevallen zal de verzamelaar opnieuw beginnen met rommel verzamelen. Hulp inroepen kan alleen wanneer de verzamelaar ook inziet dat de situatie niet bevorderend voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid is.

Behandeling

Een behandeling geschiedt veelal door middel van gedragstherapie en geneesmiddelen. Deze geneesmiddelen worden veelal gegeven aan patiënten met een psychose. Belangrijk is om de onderliggende oorzaak op te sporen en deze te behandelen. Niet altijd is behandeling succesvol. In sommige gevallen vervalt de patiënt na enige tijd weer terug in de verzamelwoede. Overigens moet verzamelwoede niet verward worden met onhygiëne, onwil of onmacht. Mensen die hieraan lijden, hebben geen zin om op te ruimen of hebben door een traumatische ervaring niet de fut om iets aan de woning te doen. Ze verzamelen niet bewust rommel maar gooien gebruikte spullen gewoon in de woning neer zonder op te ruimen. Iemand met verzamelwoede gaat bewust de straat op om vooral tijdschriften en kranten of andere rommel te zoeken.
Gerelateerde artikelen
Hoarding of verzamelzucht: verzamelen als ziekteZoveel verzamelen dat het huis niet meer leefbaar is. Mensen die lijden aan hoarding of verzamelzucht gaan zo ver dat hu…
Heb jij te veel spullen? Heb jij last van rommel?Heb jij te veel spullen? Heb jij last van rommel?Het grote voordeel van opruimen en spullen weg doen is dat het je rust geeft. Rommel in huis of rommel op kantoor zorgt…
Syndroom van Noonan: symptomen en behandelingSyndroom van Noonan: symptomen en behandelingHet syndroom van Noonan is een aangeboren genetische afwijking. Wordt iemand geboren met deze aandoening dan is er een v…
Aandoening: Het syndroom van AspergerAandoening: Het syndroom van AspergerMensen met het syndroom van Asperger hebben een autistische aandoening. Deze aandoening begint vaak al vanaf de geboorte…
Polycysteus-ovarium syndroom (PCO-syndroom)Vrouwen met het PCO-syndroom kunnen oligomenorroe (dit wil zeggen dat het tijdsinterval tussen twee menstruaties meer da…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Diogenes-syndroom

Reageer op het artikel "Verzamelwoede: hulp en behandeling"

Reacties

Els Wydooghe, 16-11-2017 12:41 #10
Dag allen,

ik lees in de vorige reacties herhaaldelijk de vraag welke diensten hulp bieden bij een situatie van verzamelwoede. In Vlaanderen biedt elk CAW (= centrum algemeen welzijnswerk) hierrond begeleiding aan. Bij hun onthaal kan je met elke vraag terecht. CAW's bieden oa begeleid wonen (bij mensen die vrijwillig hulpverlening toelaten) en preventieve woonbegeleiding (voor mensen die zelf zorg vermijden, dit niet nodig vinden, maar waar familie/buurt/eigenaar wel terecht zorgvraag stelt).
Op internet vind je via de zoekterm CAW en het ingeven van de woonplaats, bij welk CAW je terecht kan.

Suzanna Janssens, 23-03-2017 16:26 #9
Hulp mijn dochter lijdt ook aan verzamelwoede. Ik wil haar best helpen maar hoe pak ik dit aan zonder zelf er onderdoor te gaan. Ik mag haar sinds 14 dagen helpen met wat opruimen maar voordien heeft ze me jaren niet tot haar appartement toegelaten. De karwei die me nog te wachten staat ontmoedigt mij en ik denk dat de opdracht voor mij alleen onmogelijk is. Wie kan me tot een mogelijke oplossing helpen? Ondertussen kennen ze mij op het stort al goed.

Wendy Ball, 17-02-2017 20:52 #8
Beste,

Mijn vader verzamelt al heel zijn leven, maar sinds hij enkele jaren geleden helemaal alleen is komen te zitten, is het langzaam aan zover geëscaleerd dat zijn woning onbewoonbaar en gezondsheidsgevaarlijk is geworden. Hij is met spoed opgenomen in het ziekenhuis en zal voorlopig nog niet thuiskomen ivm revalidatie.

In de tussen tijd zijn wij, zijn kinderen, in het huis geweest om spullen te verzamelen en de staat van zijn woonsituatie te bepalen. Gevaar voor gezondheid, zeker wel. Daarnaast is hij duivenmelker en heeft hokken (6) vol "verzameld". Geteld +/- 300.

Dit kan geen normaal mens bijhouden, laat staan iemand die zichzelf amper nog verzorgt.
Zeg maar, dood en verderf in overvloed. Wij staan te dichtbij om echt actie te ondernemen, maar proberen via verzekering, ziekenhuis, GGD, dierenhulp, vrienden en vrijwilligers vanalles op gang te krijgen, maar helaas loop je overal tegen een muur aan. Overleg, psychische begeleiding moet eerst, maar er is geen tijd voor.

Graag info, tips, uitleg, adressen, nummers, instanties, wat dan ook. Help ons.

Alvast bedankt,
Wendy

Swiezerijn, 05-01-2017 10:21 #7
Beste mevrouw of meneer,
Mijn zoon heeft een drain en heeft hoofdpijn (dit is voor de duidelijkheid). Hij groeide op als een vrolijk kind. Tot mijn scheiding ruimden we altijd samen zijn kamer op. Hij woont zelfstandig, maar het is een grote puinhoop. Wil alles bewaren. Wil ik nu meehelpen opruimen, moet het volgens zijn manier. Dus blaadje voor blaadje mee lezen. Wil ik het in een ordner doen, dan raakt hij in paniek en zegt: dan kan ik het niet meer vinden, hij raakt dan de grip kwijt en wil de touwtjes in handen hebben. Ik heb verschillende keren geprobeerd, maar het lukt mij niet. Hij heeft al een paar jaar begeleiding, maar dan komt er ook geen schot in. Hij zit tegen autistisch aan, maar is het nog net niet. Hij heeft ook een ziekenhuisverleden en is nog steeds met ziekenhuizen bezig wat ook niet wil lukken. Zijn kaak is een paar jaar geleden gekanteld, maar is verkeerd uitgepakt en nu wil hij dat opnieuw laten doen. Maar dat is weer vastgegroeid en ik weet niet of dat nog kan, volgens mij niet. Het is geen leuke operatie. Maar op dat ruimen terug te komen, hóe kan ik hem daarmee helpen. Of in ieder geval kunt u mij een paar richtlijnen geven?

Alvast hartelijk dank voor de moeite,
Mevr. Annet Swiezerijn

Sara Godina, 18-12-2015 15:30 #6
Mijn moeder is langzaam maar zeker heel het huis aan het inpalmen met haar verzamelwoede, waar of bij wie kan ik terecht om haar daarin te helpen…?

Marina, 30-09-2015 15:21 #5
Zowel me vriend als ik kunnen hoop dingen verzamelen, maar dat moet niet uit de hand lopen. Me vriend verzameld auto, s en heeft in zijn eigen huis heleboel van die speelgoed en later is hij bij mij in huis met verzamelen van treinen begonnen en liet een halve dag de treinen rijden in mijn huis totdat ik hoge stroomkosten kreeg! Ik veegde de rekening onder zijn neus. Ik had gezegd; je betaalt € 50 per maand mee. Ik heb niet gezegd dat heel mijn huis vol met spullen moet staan! Ook de kasten zijn in beslag genomen door hem met spullen. Hij heeft er geen rem op. Bovendien rookt hij naast verzamelen en drinkt hij zwaar bier en s, avonds valt hij in slaap op de bank, en dat terwijl hij slaapapneu heeft en de C pap moet gebruiken. Zelf ben ik onder de medicijnen van wegen me psychose, s maar ben wat sterker geworden. Toch wil ik een tip krijgen van jullie. Hoe kan ik hem duidelijk maken dat ik de huur betaalt en hij in mijn huis als een opslagruimte gebruikt? Dit moet echt stoppen. Hij heeft ook nog zijn eigen huis met spullen en samen wonen wil hij voor sparen! Dat kan dus niet want ik zit met rekeningen die ik moet betalen en dat is dan wel een bodemloze put! Op ten duur zit ik echt in de shit. Ik wil een normale relatie met hem zonder dat hij weken of dagen blijft hangen. Hij heeft het niet naar zijn zin in zijn buurt en denkt bij mij alles te kunnen krijgen en doen mogen wat hij wil. Hoe kan ik hem duidelijk maken dat hij verkeerd bezig is en zich zelf en mij naar de bliksem helpt? Wie kan me een tip geven?

Tiny, 25-04-2013 08:00 #4
Hoi,
Mijn moeder is overleden en die werd al 2 jaar verzorgd in een verzorgingstehuis,
mijn zus had de sleutel van mijn moedershuis en deze hadden allebei verzamelwoede.
Nu heeft mijn zwager en mijn zus al jaren spullen uit dat huis verkocht en meegenomen en het huis als pakhuis gebruikt daar kwamen we na moeders overlijden pas achter omdat wij geen sleutel hadden. Wij kunnen zo niet tot opruimen nog verdelen komen.
Weet iemand raad?

Ans, 14-06-2012 16:39 #3
Er zijn genoeg professionele bedrijven en opkopers die een woning geheel bezemschoon opleveren en de goederen van waarde laten veilen/verkopen, zodat de onkosten worden gedekt.

Ellie, 04-05-2012 13:08 #2
Vader van een lid van onze muziekvereniging is plotseling overleden en bij navraag hoe het nu met hem was, vertelde hij dat zijn vader een grote verzamelwoede had. Nu na zijn plotseling overlijden moeten de twee kinderen in de chaos orde gaan scheppen. Dit is een bijna onmogelijk opgaaf. Kan hij hier hulp bij inschakelen? Graag uw advies.

Christine, 31-03-2012 12:10 #1
Ik vind dit een goed artikel. Het zou nog beter zijn als er adressen bijstonden waar men eventueel hulp zou kunnen krijgen dan wel vinden.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 17-04-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 10
Schrijf mee!