Ontwikkelingsstoornis bij kinderen: NLD
NLD is de afkorting voor Non-verbal Learning Disabilities. Het gaat hier om een leerstoornis bij kinderen. Deze leerstoornis is niet verbaal (non-verbaal). Niet verbaal wil zeggen: zonder woorden, dus alle andere vormen van communicatie. Het wordt ook wel eens het NLD syndroom genoemd. Het komt zowel bij kinderen als bij volwassenen voor.
Wat is non-verbaal
Verbaal wil zeggen: met woorden. Dus alle woorden en zinnen zijn verbale communicatie. Non-verbaal is het tegenovergestelde: zonder woorden dus. non-verbaal is bijvoorbeeld handgebaren of de lichaamstaal. Zoals uitdrukkingen in het gezicht of een bepaalde houding. Iemand die tegen een lantaarnpaal aan leunt en steeds op zijn horloge kijkt, is waarschijnlijk aan het wachten op iemand. Dit zien we zonder dat deze persoon het zegt in woorden. Non-verbale taal dus. Iemand die jou wenkt zonder je te roepen is ook non-verbale taal. Maar ook een rouwstoet die voorbijkomt in het zwart gekleed en treurig kijkend is non-verbaal. Je weet dat ze verdriet hebben om een dood persoon, dat zie je aan hun houding en aan de zwarte kleding.
Kinderen met non-verbale leerproblemen
Een kind met een NLD-stoornis kan al deze non-verbale prikkelingen niet verwerken. Een kind leert al van jongs af aan ook naar de lichaamstaal te kijken, maar een kind met een NLD-stoornis weet niet hoe dit te verwerken. De stoornis ontstaat door een defect in de hersenen. Hoe dit defect precies ontstaat, is onbekend. Wel lijkt het kind in de stoornis te groeien: bij kleine kinderen is er nog weinig van te merken maar naarmate ze ouder worden, komt de stoornis steeds duidelijker naar voren.
Kenmerken NLD
Kinderen met NLD laten een aantal kenmerken zien die vaak duidelijk laten zien dat het hier om NLD gaat. Ten eerste zijn deze kinderen verbaal juist heel sterk. Ze kunnen goed praten en ze lijken soms erg volwassen over te komen in hun
taalgebruik. Dit is jammer want hierdoor denkt de omgeving vaak dat ze veel meer aan kunnen dan ze laten zien. Ze kunnen hierdoor overvraagd worden met als gevolg dat het kind emotioneel in een dal raakt. Wie met het kind in gesprek is zal merken dat het kind zeer serieus praat. Woordgrapjes kent het niet, tenzij het kind dit is aangeleerd.
Kinderen met een NLD-stoornis hebben moeite om
contacten te leggen. Ze hebben dan ook weinig vriendjes of kunnen deze vriendschappen zeer moeilijk onderhouden. Ze hebben er ook moeite mee om tegen vreemde mensen te spreken. Ze zullen hierbij wegkijken of zacht gaan praten. Het is voor deze kinderen ook moeilijk om te verwoorden hoe ze zich voelen. Ook zullen ze bepaalde gebaren (non-verbale taal) van andere niet begrijpen of herkennen. Hierdoor verloopt alle contact moeizaam.
Ze nemen vaak een afwachtende
houding aan en kijken eerst wat een ander doet, of wachten een opdracht af. In nieuwe situaties vallen ze helemaal weg en lijken hier ook angst voor te hebben. In een pretpark of in een zwembad kunnen ze het overzicht helemaal kwijt raken. Hierbij kunnen ze ook makkelijk verdwalen.
Op
school heeft het kind moeite om letters en cijfers aan te leren, net als klokkijken. Kan het kind dit eenmaal, dan is er geen probleem meer. Het handschrift is vaak onleesbaar en het kind lijkt soms moeite te hebben om cijfers onder elkaar te plaatsen. Een kind met NLD zal dus met alles wat trager op gang komen maar eenmaal aangeleerd, lijkt er geen probleem meer te zijn. Het kind werkt wel traag met alles en kan onzeker overkomen.
Het kind kan bazig overkomen of wil de
controle hebben over anderen. Het houdt hierbij heel erg vast aan de eigen regels. Routine is voor het kind moeilijk aan te leren maar eenmaal aangeleerd hangt het kind erg vast in deze routine. In het verkeer kan het kind zeer gevaarlijk zijn voor zichzelf en voor anderen. Het let niet op en rent of fiets vaak zonder te kijken rond.
Het kind is ook vaak
onhandig in zijn bewegingen. Deze kunnen bijvoorbeeld houterig overkomen. Ook zie je dat er vaak vreemde ongelukjes gebeuren of laat het kind veel uit zijn handen vallen. De fijne motoriek is ook vaak een probleem. Het vasthouden van een pen of bestek gaat moeizaam.
Omgaan met een kind met NLD
NLD is een stoornis die niet te genezen is. Wel kan men rekening houden met het kind en wat deze wel en niet aan kan. Een kind met NLD zal alles stap voor stap aangeboden moeten krijgen. Pas wanneer de eerste stap is verwerkt, kan aan een volgende stap gewerkt worden. Hierdoor kan het kind trager op gang komen dan andere kinderen. De zwakke kanten van het kind moet gestimuleerd worden zonder het kind te willen overvragen. De thuisomgeving moet rustig zijn zonder drukte om het kind heen. Drukte kan het kind niet goed aan. Grote feesten kan het kind niet verwerken, er komt dan teveel op hem af. Accepteer dat het kind bepaalde vaardigheden niet goed kan en zoek een weg hierin om ermee om te gaan.