InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Depressie: oorzaak en kenmerken

Depressie: oorzaak en kenmerken

Depressie: oorzaak en kenmerken Een depressie komt voor zowel bij kinderen als bij volwassenen. Een depressie heeft een aantal specifieke kenmerken. Niet iedereen met depressieve gevoelens heeft ook daadwerkelijk een depressie.

Wat is een depressie

Een depressie is een ziekte van de geest, psychisch dus. Een depressie kan voorkomen in een bepaalde fase van het leven, maar kan ook spontaan ontstaan. Mensen met een depressie worden belemmerd in hun dagelijkse leven en kunnen daardoor niet meer normaal functioneren. Niet iedereen met negatieve gevoelens heeft gelijk een depressie. Een depressie is vaak een op zichzelf staande ziekte maar kan ook voorkomen in combinatie met wanen.

Depressie herkennen

Er wordt als nel gezegd dat iemand aan een depressie lijdt, depanneerde deze lusteloos is of negatieve gedachten heeft. Deze gevoelens heeft iedereen wel eens, en soms horen ze ook bij een bepaalde fase in het leven, zoals bijvoorbeeld bij rouw. Deze gevoelens zullen uiteindelijk na een aantal weken vanzelf verdwijnen. Een depressie verdwijnt niet, kan erger worden en het belemmert de patiënt in zijn leven, waardoor deze niet meer goed kan functioneren. Om een depressie vast te stellen, moet de patiënt aan een aantal kenmerken voldoen:
  • Slecht in kunnen slapen, veel wakker zijn of veel wakker worden, of juist veel meer slapen dan normaal, ook overdag
  • Vermoeidheid overdag, zich lusteloos voelen
  • Beduidend meer of minder gaan eten waardoor men aankomt of juist veel afvalt
  • Geen belangstelling meer hebben in activiteiten, voor de omgeving of voor vrienden of familie
  • Angst hebben, zich schuldig voelen, zich minderwaardig voelen, bezorgdheid
  • Zich geremd voelen in het doen en niet goed meer kunnen nadenken
  • De drang om zelfmoord te plegen, niet meer willen leven

Iemand die dperessief is heeft niet alle kenmerken,maar er wel minstens vier van. Daarbij hangt het er ook sterk vanaf hoelang deze kenmerken duren. Een tijdelijk depressie komt wel vaker voor in de puberteit, in het kraambed, na het overlijden van een dierbare of seizoensgebonden depressie. Deze laatste hangt samen met de hoeveel daglicht. In de winter krijgen nogal wat mensen last van de zogenoemde winterdepressie. Deze verdwijnt wanneer de lente weer aanbreekt. Bij oudere mensen komt de seniele depressie vaak voor.

Belangrijk is dat uitgesloten wordt dat de kenmerken een andere oorzaak hebben zoals het gebruik van drugs of alcohol. Deze kunnen namelijk dezelfde kenmerken als een depressie met zich meebrengen. Ook het gebruik van bepaalde medicijnen kunnen kenmerken van depressies met zich meebrengen. Sommige middelen tegen depressies nemen remmingen weg, waardoor de kans op zelfmoord groter wordt.

Oorzaak van een depressie

Een depressie begint niet zomaar, er gaat altijd iets aan vooraf. Soms kan iemand zich neerslachtig voelen, bijvoorbeeld tijdens de winter. Deze gevoelens kunnen dan overslaan in een echte depressie. Neerslachtigheid komt ook voor bij bijvoorbeeld verlies van werk, een verbroken relatie, overlijden van een dierbare, geldproblemen, geweldmisbruik etc.

Depressies komen ook voor in een bepaald deel van het leven. Bij pubers komt de puberteitsdepressie wel eens voor. Pubers kunnen behoorlijk in de war raken onder invloed van de hormonen en veranderingen. Meestal verdwijnen de depressieve gevoelens weer. Wanneer deze te lang aanhouden, kan een puberteitsdepressie omslaan in een echte depressie.

Bij ouderen komt de seniele depressie vaker voor. Deze depressie heeft te maken met veranderingen in het lichaam en dus ook in de geest. Komt meestal voor bij een leeftijd van 60 jaar.

Een kraambed-depressie ontstaat vaak tijdens de kraamperiode. Komt voor bij 1 op de 10 pas bevallen vrouwen. Kraamtranen komen een aantal dagen na de bevalling voor, men kan zich daarna nog een periode neerslachtig voelen. Wanneer dit gevoel niet verdwijnt na enkele weken, kan er een echte depressie overblijven. ook op een later tijdstip kan een kraambed-depressie optreden: eigenlijk in elke periode binnen het eerste jaar na de bevalling.
Gerelateerde artikelen
Depressie en erfelijkheidWetenschappers denken dat de kans om een depressie te krijgen meestal in de genen zit. Genen zitten in onze lichaamscell…
Depressief? Geen schande!Depressief - Het is een woord waar we niet gemakkelijk over spreken en als we verschijnselen vertonen dan willen we het…
Depressie: wat zijn de symptomenDepressie is meer dan de mentale ziekte die speelt met emoties en de depressieve persoon een permanent gevoel van ongelu…
Moe, lusteloos en prikkelbaar: ben ik depressief?Moe, lusteloos en prikkelbaar: ben ik depressief?Heb je wel eens het gevoel dat je nergens meer zin in hebt? Het gevoel dat je alleen nog maar in bed wilt liggen of dat…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/270/Depressie_-overig.html

Reageer op het artikel "Depressie: oorzaak en kenmerken"

Reacties

Alex, 15-12-2015 21:43 #2
Hallo Mario,

Ik herken je verhaal. Het ligt misschien maar ten dele aan jou. Het is vooral de depressie waarin je vrouw beland is, die voor de problemen zorgt. Had ze haar been gebroken, dat was ze naar de eerste hulp gegaan. Deze onzichtbare veroorzaker gaat ongezien verder. Professionele hulp is de enige remedie. Waarschijnlijk zal iemand anders dan jijzelf dit haar moeten vertellen.

Take care, Alex

Mario, 09-12-2015 19:57 #1
Goedenavond
Ik zit een beetje te lezen over depressie, ik heb zo'n vermoeden dat mijn vrouw daar last van heeft. we zijn nog getrouwd, maar zitten in een scheiding omdat ik alles in haar ogen fout doet, en toch van elkaar houden. onze dochter is naar een pleeggezin gebracht voor de veiligheid voorlopig, maar ik ben benieuwd of het zin heeft, dat als mijn vrouw zich laat behandelen, er nog een toekomst bestaat. ik wil haar niet zomaar opgeven, dat vind ik de makkelijkste weg, maar ben wel benieuwd of het waard is om er voor haar te zijn.
vorige maand hield ze nog van me, en zo bedreigt ze me en doet rare dingen en heeft angstaanvallen. maar ja dit is maar een klein stukje verhaal.
hopelijk kan ik er met iemand over hebben zodat we misschien toch nog ons huwelijk kunnen redden? of dat het beter is voor mij en mijn dochter van 4 om verder te gaan met ons leven en vooruit gaat
ik hoor het graag
gr mario

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 29-05-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 2
Schrijf mee!