InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Sociopaat en zijn gedrag: hoe gaan wij daar mee om?

Sociopaat en zijn gedrag: hoe gaan wij daar mee om?

Sociopaat en zijn gedrag: hoe gaan wij daar mee om? Wat is een sociopaat, hoe herkennen we een sociopaat en hoe gaan we er mee om? We leven in een samenleving waar niet iedereen gelijk is, dat is overduidelijk. Van buiten zijn de verschillen groot, maar van binnen zijn de verschillen gigantisch. De sociopaat is sluw, misleidend en manipulatief. De sociopaat is de kameleon tussen de mensen, maar de sociale regels zijn bij hem vrijwel onbekend.

Wat is normaal?

Een van de moeilijkste vragen om te beantwoorden is de vraag naar wat eigenlijk normaal is. De meningen zijn hierover sterk verdeeld en een eenduidig antwoord zul je nooit krijgen. Toch kun je zeggen dat in grote lijnen veel mensen gelijk denken over bepaalde apsecten van gedrag wat als normaal bestempeld mag worden. Denk bijvoorbeeld eens aan het fenomeen voordringen. De meeste mensen vinden dit niet kunnen. Ook het bestelen van iemand anders zijn eigendommen wordt in de meeste gevallen niet normaal gevonden. Kun je iemand uitschelden of antisociale gebaren maken als er iets gebeurt dat jou niet zint?

Antisociaal

Antisociaal gedrag, of beter bekend als asociaal gedrag komt dicht in de buurt bij het gedrag dat een sociopaat vertoont. Het gaat hier bijvoorbeeld om het bewust manipuleren van mensen en mensen kleineren. Ook kan het hier gaan om mensen bewust uitschelden en beledigen, vaak zonder duidelijke aanleiding of doel. De sociopaat heeft geen moeite met antisociale uitingen. Ook vindt er bijna nooit spijt plaats van de handelingen die een sociopaat uitoefent. Doordat er geen spijt plaats vindt is het erg moeilijk om het gedrag van een sociopaat te veranderen.

Schade in de hersenen

Antisociaal gedrag is niet altijd sociopatisch gedrag. Mensen met schade aan de frontale kwab (het gedeelte voor in het hoofd) kunnen sterk antisociaal gedrag vertonen. Schade aan dat specifieke deel in de hersenen (ventromediale prefrontale cortex) kan leiden tot ongepast gedrag, het niet doorhebben wat de sociale regels zijn en sociale cues compleet negeren. In de literatuur wordt dit de frontal disinhibition syndrome genoemd. Het verschil tussen patiënten met schade aan de hersenen in de ventromediale prefrontale cortex en mensen die sociopatisch zijn ligt in de erkenning van het ongepast gedrag dat men vertoont. Sociopaten hebben geen spijt van het gedrag dat ze vertonen en voelen geen drang om het gedrag aan te passen. Mensen met schade aan het genoemde hersengebied kunnen het gedrag niet aanpassen.

Diagnosticeren

Het kan moeilijk zijn om een sociopaat te herkennen. Iedereen vertoont soms wel antisociale gedragingen. Een sociopaat daarentegen geniet van zijn acties. De DSM (dat is het handboek voor psychologische gedragstoornissen) zegt dat een sociopaat valt onder de antisociale persoonlijkheidstoornissen. Volgens de DSM komt antisociaal gedrag meer voor bij mannen dan bij vrouwen (3% vs. 1%).

Een sociopaat komt vaak in aanraking met justitieEen sociopaat komt vaak in aanraking met justitie

Omgang met een sociopaat

Personen met een antisociale persoonlijkheidsstoornis zijn vaak lastig in omgang. Een sociopaat herken je niet direct want manipuleren hoort bij het gedrag dat ze vertonen. Wat doe je als je er achter komt dat een vriend manipulatief gedrag vertoont en vermoedelijk een sociopaat is? Dit is een erg moeilijke kwestie en vaak gaat de vriendschap kapot. Het kan echter ook goed gaan als er over gesproken wordt. Praten is altijd de sleutel om tot elkaar te komen en elkaar beter te kunnen begrijpen. Antisociaal gedrag is natuurlijk niet zo makkelijk goed te praten en sociopaten hebben hier vaak hulp bij nodig. Een psycholoog of sociaal werker kan hulp bieden.

Herkenning

Het herkken van een sociopaat is, zoals eerder gezegd, vaak lastig. Toch zijn er bepaalde punten die je in acht kunt nemen. Denk aan:
  • Liegen
  • Manipulatief gedrag
  • Chaotisch gedag
  • Roekeloos en agressief gedrag
  • Geen spijt vertonen van zijn/haar gedrag
  • Geen berouw
  • Onverantwoordelijk gedrag
  • Moeilijk kunnen plannen
  • Het oplichten van mensen
  • Moeilijk sociale regels kunnen aanvaarden

Quote uit de NRC 18 november 2000:

''De sociopaat heeft een glanzende buitenkant maar is verdorven van binnen. Gladde bolster, rotte pit. Soepel pratend, complimenterend, verdekt dreigend, gespeeld teleurgesteld maar vooral heel erg charmant praat hij iedereen om. Iedereen wordt door hem ontwapend. Een goede sociopaat is niet alleen leuk om naar te kijken, hij is ook subversief omdat hij het sociale systeem gebruikt in plaats van ontkent.''

Wees voorzichtig met conclusies trekken. Loop niet op de feiten vooruit en bestempel mensen niet gelijk als sociopaat. Wees echter wel op je hoede bij verdenking en trek aan de bel bij familie of vrienden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pathologische leugenaarZe hebben een drang om te liegen en vaak weten ze niet meer of wat ze zeggen nou waar is of niet. Ze leven in een fantas…
Waarom kinderen liegenWaarom kinderen liegenKinderen liegen wel eens. Niet alle kinderen doen dit opzettelijk. Liegen bij kinderen kun je eenvoudig verhelpen, door…
Hoe schrijf je een succesvolle thriller?Hoe schrijf je een succesvolle thriller?Je wilt zelf een boek gaan schrijven. Wanneer je geld met je eigen boek wilt verdienen zul je een populair genre moeten…
Waarom liegen mensen?Waarom liegen mensen?Zowel kinderen als volwassenen liegen met regelmaat. Gemiddeld liegen we 10 keer per week. De reden is vaak voor eigen g…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Sociopaat en zijn gedrag: hoe gaan wij daar mee om?"

Reacties

Watzegiknu, 29-09-2017 12:34 #11
Sneu om te lezen, heb te doen met jullie allen, maar wat jullie niet willen inzien, is dat jullie gehypnotiseerd zijn door media en commercie, waarin de sociopaat/psychopaat altijd de knappe charmante man/vrouw is met de goede baan (het perfecte plaatje, prins op het witte paard) maar helaas, dit beeld en de maatschappij is/wordt gevormd door diezelfde sociopaten en psychopaten. Kijk naar politici, de top in het bedrijfsleven en de financiële wereld, die is doordrenkt met sociopaten en psychopaten. “Geef mij het recht om het geld van een land te creëren en controleren, dan maakt het mij niet uit wie de wetten maakt.” Deze woorden zijn gesproken door 1 van de grootste psychopaten, die er ooit geweest is en laat dat nou net de persoon zijn, die onze huidige maatschappij en monetair systeem gecreëerd/gevormd heeft. Je kunt het 1 niet los zien van het ander. Persoonlijke drijfveren zijn veelal gevormd door diezelfde maatschappij, die beheerst wordt door de media en commercie. Eigenlijk is je eigen gecreëerde egocentrische blik/blindheid op de wereld je valkuil en niet de gladde praatjes van de sociopaat. Elke 4 jaar laten we ons allemaal weer verleiden onze stem uit te brengen op die leugenaars, terwijl we allemaal weten dat het loze beloften zijn. Dus aan wie licht het? Niet aan de praatjesmakers, maar aan ons (wij die de praatjes/sprookjes willen geloven). Maar goed het is natuurlijk altijd wel lekker en makkelijk om een ander (de sociopaat/psychopaat) de schuld te geven van je eigen ellende. Zolang je dat niet tot je laat doordringen zul je in dezelfde valkuil blijven vallen. Helaas! Een beter milieu/wereld begint bij jezelf en vanuit jezelf. En begin met het uitzetten van de TV, radio en andere mainstream media kanalen. Sterkte allemaal!

Mayo, 21-12-2014 20:16 #10
Ik heb ook een relatie gehad met een sociopaat en zeer waarschijnlijk is mijn vader ook een sociopaat. Ik wist al wel na 4 maanden relatie dat zijn gedrag abnormaal was en ik ben er ook voor gewaarschuwd door professionals. Maar hij was daarnaast ook zo'n ontzettende lieve en kwetsbare attente jongen.
Er is in 3,5 jaar knipperrelatie ontzettend veel gebeurd en inderdaad zoals de dames hieronder omschrijven, geestelijk helemaal kapot gemaakt. Het heeft mij veelste lang geduurd om definitief een beslissing te kunnen nemen. Ik bleef namelijk hopen en geloven in genezing en vooruitgang, en hij zorgde er met al zijn leugens voor dat ik aan mijzelf ging twijfelen. Daarentegen werd het alleen maar erger en nadat ik alles zo'n beetje heb meegemaakt aan ellende met hem, viel het kwartje pas dat het toch echt een sociopaat is. Met de wetenschap dat een sociopaat niet kan genezen, enkel de scherpe kantjes eraf kunnen gaan na het 40e levensjaar, heb ik de relatie beëindigd. Meneer had binnen 3 maanden al een andere verovering en ondanks ik haar heb gewaarschuwd, is zij volledig in zijn val getrapt en inmiddels getrouwd en kinderen.
Wat ik mensen aanraadt die in zo'n relatie zitten is in eerste instantie werken aan jezelf en ontdekken waarom je op een sociopaat bent gevallen/ valt. De grootste valkuil is twijfelen aan jezelf namelijk. Beseffen hoe gevaarlijk zo iemand is en een beslissing maken. Als je daarmee in gevaar komt, desnoods naar een blijf van mijn lijf huis. Zie de consequenties in van jouw keuze om met een sociopaat in zee te gaan en doe er wat mee. En voor alle moeders die een sociopaat als partner hebben, kies alsjeblieft voor je kinderen! Zij hebben recht op een gezonde en veilige omgeving om op te groeien, dat ben jij hun verschuldigd als moeder zijnde.

Tears, 16-11-2014 15:25 #9
Hij kwam in mijn leven als de verzekering adviseur. Vlotte babbel, amicaal, goedlachs. Hielp mij met het oplossen van verzekering problemen ontstaan na mijn scheiding, 2 jaar daarvoor. Hij weg, ik door met mijn leven.Twee jaar later moest ik een beroep doen op de inboedelverzekering.Daar was de vlotte man weer, maar had ik toen maar doorgehad wat achter die gulle lach stak. Langzaam ontstond er een relatie, ik had nogal last van "plankenkoorts",maar na twee jaar kwam hij bij mij wonen.Vanaf dat moment heeft hij zijn slag geslagen. Hij had natuurlijk inzage in mijn gegevens als (ook) zijn klant.Ieder had zijn/haar eigen bank/giro rekening, samen de lasten dragend, wat kon er mis gaan.ALLES.Ik ben tussen toen en 2008 opgelicht.Tussen 2008 en 2012 samen met de huisarts voor de gek gehouden omdat hij zich voordeed als dementerend.We zijn tot de VU geweest.Toen daar geroepen werd dat "Meneer"niets mankeerde en op moest houden met dit toneelstuk en hij zijn lach niet kon bedwingen, viel het muntje.Nu ben ik echt niet dom, maar hij heeft het in deze zelfde periode nog voor elkaar gekregen fraude te plegen en valsheid in geschriften.Ik heb bij politie aangiften willen doen, maar die namen dat niet op.Ik heb een advocaat (Pro Deo) daar schoof hij ook gezellig aan, wat niet mag.Ik ben inmiddels al mijn spaargeld kwijt.Blijf achter met gezondheid problemen verhoogde hypotheek wegens verbouwingen.Hij leeft als God in Frankrijk door en ik moet door met veel tranen, spijt, wrok, woede maar ook ongeloof, want je gaat aan jezelf twijfelen.

Anna, 09-08-2014 21:21 #8
Mijn man is sociopaat. We zijn al door de hel en terug geweest. Verslaving, diefstal, oplichterij, politie, maatschappelijk werkers, psychologen, afkickkliniek… Oftewel we zouden voor de komende 5 jaar behoorlijk goede afleveringen voor GTST kunnen schrijven. Samen hebben wij twee dochters. Die op het verdriet wat ie mama aan doet na ontzettend gek op hem zijn. En ik zie ergens ook nog steeds wel een goede man in hem. Maar hij kan zooo goed liegen dat ie zelfs rechercheurs bij politieonderzoeken om de tuin wist te leiden. Ik ben al die jaren loyaal aan m'n gezin geweest en wil heel graag de boel bij elkaar houden. Maar gezien ik mijn leven zelf altijd goed op orde heb gehad en hij op deze manier ons gezin steeds harder naar beneden haalt moet ik misschien eens een andere keus maken. Er is al zovaak beterschap beloofd… Hij heeft nu eindelijk een goede psychiater gevonden. Maar ik vraag me af of zo iemand wel beter kan worden. We hebben er al zoveel tranen om gelaten. Time to move on zonder deze papa… Of is er nog hoop?

Karin, 10-02-2014 19:57 #7
Hallo, Ik heb net als Nadine nav het lezen van een boek over het leven van Lance Armstrong ook plots ingezien dat mijn EX een sociopaat bleek te zijn. Ik herkende namelijk heel veel van Lance in mijn EX. Mijn EX loog niet alleen tegen mij maar ook zijn vrouw en zijn kinderen, mijn collega's, zelfs zijn (beste) vrienden. Hij heeft een zeer vlotte babbel en leeft in een soort sprookjeswereld. Maakt heel veel toekomstplannen, die niet op de realiteit zijn gebaseerd. Beloofd heel veel, maar komt bijna niets na. Als je hem erop aansprak dan was hij altijd zielig. Hij had een zeer slechte jeugd gehad. Hij wist dat ik daar gevoelig voor was want mijn jeugd was fantastisch. Zijn moeder was een vreselijke vrouw, mijn moeder is een fantastisch lieve vrouw. Hij maakt de levens van heel veel mensen kapot om er zelf beter van te worden. Ik kreeg zelf het gevoel dat hij de liefde van zijn kinderen kocht. Vooral 1 van zijn kinderen maakte hier volop misbruik van. Zijn hele familie was afhankelijk van hem (meer van zijn inkomen dan van zijn aanwezigheid). Hij wilde duidelijk de controle houden over zijn familie. Aangezien ik financieel niet afhankelijk van hem was kon hij over mij niet de controle krijgen die hij wenste. Mijn EX had ook, net als Nadine schrijft, bijna geen vrienden. Zijn beste vrienden heeft hij, net als mij, gemanipuleerd, misbruikt en voorgelogen. De leugens zijn zo super goed dat je ze echt geloofd. Het lag natuurlijk altijd aan de ander en niet aan hem. Mijn beste vrienden heeft hij leugens vertelt maar gelukkig heb ik hen niet verloren door zijn gedrag. Hij was, net als Nadine schrijft, harteloos en heeft mij geestelijk kapot proberen te maken. Twee weken voordat hij de relatie beëindigde had hij nog een tattoo van mij op zijn rug laten zetten. Ik zag het dus absoluut niet aankomen dat hij de relatie zou gaan beëindigen, want wie zet nu een tattoo terwijl je weet dat je niet houdt van degene waar je hem voor zet. Ik ben er kapot van geweest. Nu, een half jaar later, ben ik wel over hem heen maar durf nog geen andere man in mijn leven toe te laten. Ik ben heel voorzichtig geworden.

Nadine, 07-02-2014 19:48 #6
Hallo allemaal, Ik ben gaan zoeken naar de betekenis sociopaat weliswaar omdat ik net de film '' the talented mr. ripley'' daarin speelt ene mr. Ripley een sociopaat. Ik ben het toen gaan Google omdat ik bepaalde karakter trekken herkende in de film die mijn EX ook vertoonde. Ik ben geschrokken van de informatie die ik te weten ben gekomen over een sociopaat, ik dacht namelijk al die tijd dat mijn ex een narcist, en een egoïst was. Blijkbaar heb ik het gezocht in de verkeerde hoek. Mijn Ex is helaas een sociopaat. Hij heeft mij gedurende relatie, gemanipuleerd, bedrogen, gelogen, 1x lichamelijk mishandelt. Maar vooral geestelijk kapot gemaakt. Ik ben er zo kapot van geweest dat ik twee maanden amper had gegeten en kilo's was afgevallen. Mijn school bijna verkloot, en me gezondheid. Helaas ben ik ook pas na de relatie erachter gekomen dat hij anders is dan de doorsnee man. Hij had weliswaar twee kinderen, ook die heeft hij gebruikt om mij op het verkeerde spoor te zetten. Hij wist exact hoe ik was, en hoe hij mij kon raken. Zo kan hij zijn hele sociocratische toneel stuk leiden. Wat ik jullie ook wil mee geven is, mijn ex de sociopaat had weliswaar weinig tot bijna geen (beste) vrienden, wisselt vaak van vrienden omdat de vriendschap kapot gaat door zijn sociocratische gedrag. Ook hebben ze ipv vrienden meer vijanden gemaakt. Mijn ex dacht alleen aan zichzelf, en was afschuwelijk harteloos.

Eva, 23-07-2013 21:50 #5
Hallo, ik heb ook zo"n relatie gehad met een zware mafkees.ik ga niet vertellen wat ie allemaal heeft gedaan. ik kan beter zeggen wat je wel kunt gaan doen. of in mekaar laten rossen, of een andere vent of vrouw nemen en een nieuwe leven starten! zorg dat je hem of haar voor bent, als je al weet hoe diegene is. voor de rest kun je natuurlijk ook camera's plaatsen rondom je woning en daarmee naar de politie! en zeker niet bang zijn. we leven niet in de sahara! succes!

Roosje, 19-06-2013 08:13 #4
Ik ben getrouwd geweest met een sociopaat. Helaas ben ik daar pas achter gekomen nadat hij ingetrokken is bij een andere vrouw en van me gescheiden is. Stukje bij beetje ben ik er achter gekomen dat hij een dubbelleven geleden heeft gedurende ons huwelijk. Om de een of andere reden haat hij mij nu zo erg dat hij nu na 12 jaar nog geen gelegenheid voorbij laat gaan om me emotioneel en financieel te treffen, In de dagelijkse omgang is hij een en al charme en weet iedereen in te pakken. Geen greintje last van schuldgevoel of wroeging, Alles wat telt overal met zo weinig mogelijk kleerscheuren van af te komen. Fraudegevoelig en er altijd op uit om zonder te hoeven te werken een zo groot mogelijk inkomen te krijgen. Niet met zijn handen van minderjarige meisjes af kunnen blijven en verder wil ik niet eens te weten komen wat ie nog meer uitgevreten heeft als mijn echtgenoot en vader van mijn 2 kinderen.

Katja, 19-01-2013 12:12 #3
Ik heb een relatie gehad met een jongen die erg neigt naar een sociopaat. Nou was ik blij dat relatie afgelopen was. omdat hij mij tijdens de relatie psychisch emotioneel en lichamelijk behoorlijk heeft mishandeld. maar hij blijft contact zoeken met mij en het lijkt zodra ik hem afwijs., dat hij dubbel zo hard wraak neemt. zoals slopen van mijn auto, fiets stelen, mij kleineren vernederen kwetsen, manipuleren. Vrienden tegen mij op proberen te zetten. Hij heeft mij regelmatig in elkaar geslagen en mijn zoon ook paar keer geslagen. Heb al meldingen gemaakt bij politie, maar durf geen aangifte te doen. ben namelijk bang dat hij er onderuit komt zoals vaker is gebeurd met andere situaties. maar hij is niet dom en zal weten wie dan die aangifte heeft gedaan en ik weet dan niet wat voor mij de gevolgen zijn.Ik ben helaas verblind geweest door liefde en me moeten bewijzen dat ik van m hield heb ik de stomste dingen gedaan. Nu heb ik vrij weinig bewijs van waar hij mee bezig is, zelfs sommige mensen beginnen al aan mij te twijfelen. Hij is ook zo slim dat hij poeslief doet bij anderen in de buurt maar erg schijnheilig mijn leven kapot wil maken.

ik ben ten einde raad ik weeet niet wat ik nog moet doen of juist niet moet doen om hem te laten stoppen om alles van mij af te nemen.

Bradhadair, 20-07-2012 14:42 #2
Ik vroeg me af, wat is mijn biologische moeder? Sociopaat of pathologisch leugenaar?

Ik heb een oudere broer in Indonesië. Hij was ik-weet-niet-meer-hoe-jong toen ze hem achterliet bij mijn oma in the middle of nowhere. Waarom? VOLGENS HAAR LEUGENS zou de vader zijn vergiftigd, de dag voordat ze zouden trouwen. Ze ging naar Bali, een nogal toeristisch eiland ten oosten van het enorme eiland Java. Daar ontmoette ze mijn vader, werd verliefd en samen gingen ze naar Nederland. Ze trouwden daar ook.

Toen ik 2 was scheidden mijn ouders, omdat pa had ontdekt dat ze hem al die tijd voor de gek hield. Mijn moeder liet mijn vader kaalgeplukt en wel achter. Ik bleef (gelukkig!) bij hem. Eerst kwam ik om de 2 weken naar haar toe, maar alleen als ze een of andere vent met een stel leugens zover kon krijgen om me terug te brengen na dat weekendje. In het begin kwam ik redelijk vaak, later niet meer. Uiteindelijk was het contact zo goed als verbroken.

Ze verhuisde toen ik 6 á 7 jaar was naar Indonesië, mijn familie zijn originele oorsprong. Ze heeft ons toen nergens van op de hoogte gehouden. We kwamen het dan ook te weten via mijn oma van moeders kant, die daar woonde met mijn broer. Ze was, samen met haar vriend van toen (Hollandse gast) daarnaartoe gegaan, om een nieuw leven op te bouwen. Ze kregen 2 kinderen, Nano en later ook Nana.
Afijn, later ontdekte de nieuwe vriend dus dat ma ook niet helemaal pluis was en ging terug naar Nederland. Vermoedelijk ook straatarm gemaakt door dat mens (ze waren daar intussen ook al getrouwd).

Nu is man nr. 4 aan de beurt om vader te worden, een Australiër. Dit is kind nr. 5 die eraan komt om zijn leven zuur te laten maken door haar leugengedrag. Ze vertoont totaal geen rouwsymptomen o. i. d. om mij of mijn broer, ook niet om de mensen die ze het leven zuur gemaakt heeft.

Intussen ging het leven hier in de Lage Regenachtige Landen gewoon door, en wij (pa en ik) hielden onze koppen boven water, helaas met wel een paar bezuinigingen op dingen zoals vakantie, verjaardagen, feestdagen etc. Pa ontmoette een vrouw in 2006. Ze bemoeide zich nooit met mij – ik dacht natuurlijk in mijn naïviteit dat dat normaal was – en gaf pa altijd gelijk. Later bleek zij ook nog zo’n liegbeest. Haar leugens bleven bij ons dus 4 jaar in stand.

Daarna kwam de huidige vriendin. Pa houdt zielsveel van haar, ik ook. Ze is nu voor me wat nog niemand ooit voor me is kunnen wezen: een moeder. Of tenminste, zover ik ook maar enig idee heb hoe het voelt om een moeder te hebben. Ze zet zich enorm veel in om mij mijn patho-liar/sociopaten-moeder weer te laten ontmoeten in deze zomervakantie, of in ieder geval mijn broertjes en zusje. Zelf heeft ze haar jongste dochter in 2006 verloren in een auto-ongeluk, wat ze helemaal niet verdiende.
Ik heb af en toe een bloedhekel aan het lot, als die al bestaat.

Uiteindelijk is onze paspoortjacht (want ik moest mijn paspoort laten verlengen, waarvoor ik de toestemming van de patho-freak nodig had) uitgelopen op een online-ruzie op Facebook, omdat ze Peet en mijn stiefzus Madé durfde lastig te vallen omdat Peet zoveel over haar wist. Duh, wat had ze dan verwacht? Een vrouw die niks over dr vriend zijn geschiedenis weet? Dat heb ik haar dus even duidelijk gemaakt, en dat is dus uitgemond op een ruzie. Gisteren heeft ze me, in plaats van het ‘digitaal uit te ruziën’ me geblokkeerd op fb.
Jammer dat zij dat eerst gedaan had, ik was van plan om haar te blokkeren…TT-TT

Dus da’s mijn life-story. Gezellig, hoor.

Dus mijn uiteindelijke vraag aan jullie is, voor de duidelijkheid: wat is zij? Sociopaat of patho-leugenaar?

Rina Koster, 16-07-2012 11:36 #1
Van nabij meegemaakt, emotioneel en financieel kapot gemaakt en een hele familie uit elkaar gerukt, door liegen bedriegen en financiele oplichting en alcohol gebruik.
Stiekem lachen als er door die persoon zijn leugens een conflict ontstond.
Dit gedrag werd ook niet door de advocaat doorzien en aldus werd ook nog het proces verloren en bllef je achter met alle door die persoon gemaakte schulden. Deze sociopaten laten je in de val lopen van hun charme en onzekerheid, medlijden en spijt kennen ze niet, waarde aan iets toekennen kennen ze niet behalve hun eigen gewin in alle opzichten, je vetrouwen winnen doen ze op een hele berekende manier en wel veel complimenten en kadootjes te geven ondertussen plukken ze je bankrekening
enstoken ze de hele boel op en het raakt hun totaal niet, maar jij bent onder tussen
helemaal geestelijk en financieell met de grond gelijk gemaakt zonder dat je er zelf erg in had., helaas kun je er dan wenig meer aan doen, dan proberen er weer uit te komen Reactie infoteur, 19-07-2012
Beste Rina,

Bedankt voor het delen van je verhaal. De sociopaat is inderdaad een sluwe vos. Ik hoop dat je verhaal als wake-up call zal werken voor diegene die op dit moment nog niet inziet dat bepaalde gedragingen van een partner, vriend of kennis als abnormaal gedrag wordt beschouwd (dus sociopathisch gedrag). Succes!
- Kropslavinken

Infoteur: Kropslavinken
Laatste update: 26-06-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 11
Schrijf mee!