InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Liefde en verliefd worden

Liefde en verliefd worden

Als je verliefd bent gieren de hormonen door het lichaam. Onze emotie wordt gestuurd door chemische processen in het lichaam waardoor er een aangenaam gevoel gecreeerd wordt.Dit heeft als reden en doorgeven van genen, de voortplanting

Procesen

Het is een soort van actie reactie. De zintuigen nemen bijvoorbeeld een persoon waar die je aanspreekt. Er gebeuren gelijk meerdere chemische reacties plaats in het lichaam. Waarom worden we verliefd en waarom nu net die ene persoon. Verliefdheid roept veel symptomen op zoals trillende handen, knikkende knieen, stralende ogen en vlinders in de buik.

Jeugd

Waarom nu die ene persoon of het type waar je op valt.Er is een theorie die zegt dat in de jeugd een soort liefdesmal gecreeerd wordt. Dit zou betekenen dat dit in de eerste levensjaren wordt gecreerd. Dan zou je zeggen dat je door ouders onbewuste een beeld gaat vormen van het type waar je op valt. Het is maar een theorie die moeilijk in de praktijk te bewijzen is.

Open stellen

Als je verliefd wilt worden is het belangrijk dat je je open stelt. Als je je open stelt zal je ook eerder verliefd worden. Het moet je overkomen dus zoeken heeft geen zin. Dit zal meer frustraties oproepen. Onbewust zend iemand signalen uit die andere kunnen opvangen. Het gevoel spreekt voor zich en is er nauwelijks controle over het verliefd worden en zijn. Wil je niet verliefd worden is de enige kans om mensen te ontlopen.

Angst en opwinding

Uit onderzoek is gebleken dat angst en lichamelijke opwinding de kans op verliefdheid vergroot. In Canada hebben ze een keer een experiment gedaan door een vrouw bij een ravijn te zetten. Over het ravijn liep en betonnen brug en een wankelende brug van touwen en planken. De mannen moesten of via de betonnen brug of via de touwbrug naar de vrouw komen. Tijdens het onderzoek moesten de mannen vertellen wat ze zagen op plaatjes. Daarna kregen ze een briefje met het telefoonnummer van de vrouw erop en dat ze konden bellen als ze nog vragen hadden over het experiment. Uit onderzoek bleek dat de mannen die via de touwbrug waren gekomen gaven meer sekueel getinte antwoorden op de plaatjes en waren er daadwerkelijk mannen die telefonisch contact zochten. De mannen die via de touwbrug kwamen ervoeren een bepaald soort lichamelijke opwinding als ze de vrouw zagen.

Probleem

Tegenwoordig is de liefde niet eeuwig houdbaar. Veel relaties lopen vroegtijdig op de clippen. Als dit gebeurt is het beter contact te vermijden om er sneller overheen te komen. Daarom is het ook niet slim om een relatie te beginnen op het werk. Als het fout gaat kom je elkaar nog dagelijks tegen
© 2011 - 2019 Thijs30, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Liefde en verliefd worden"

Infoteur: Thijs30
Gepubliceerd: 14-05-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!