Attitude en gedrag
De woorden attitude en gedrag worden veelvuldig genoemd, afzonderlijk van elkaar, maar ook in combinatie met elkaar. Wat betekent attitude nou werkelijk en wat is de relatie met het begrip gedrag?
In dit artikel worden de volgende vragen besproken:
- Wat is de definitie van attitude?
- Hoe wordt een attitude gevormd?
- Kunnen attitudes veranderen?
Wat is de definitie van attitude?
De attitude is de evaluatie van mensen, objecten en ideeën. De attitude wordt samengesteld uit twee dingen:
- Een natuurlijke component, dit is genetisch bepaald.
- Een sociaal component, dit heeft de meeste invloed en is onder te verdelen in drie categorieën:
- Cognitief component: gedachten en geloof
- Affectief component: emotionele reactie
- Gedrag component: acties van mensen
Hoe wordt een attitude gevormd?
- Cognitief: Mensen baseren hun attitude op hun geloven over bepaalden objecten.
- Gedrag: Mensen baseren hun attitude soms op het gedrag van andere mensen ten opzichte van een object.
- Affectief: Mensen baseren hun attitude op gevoelens en emoties. Dit kan op twee manieren.
- Klassieke conditionering: Wanneer een object doet denken aan een ander object dat een bepaalde emotie opwekt, dan zal het daar op lijkende object die emotie ook opwekken.
- Operante conditonering: Zelf gekozen gedrag wordt vaker gebruikt wanneer we hier voor beloond worden, maar als we gestraft worden, zullen we het niet vaker kiezen
Soms heb je te maken met een expliciete attitude, deze is bewust, maar vaak ook is je attitude impliciet, of te wel oncontroleerbaar en onbewust.
Kunnen attitudes veranderen?
Attitudes veranderen over het algemeen door sociale invloeden. Soms kan je overtuigt worden door bijvoorbeeld reclame om je attitude te veranderen.
Elaboriation Likelihood Model
Dit model laat twee manieren zien die attitudes kunnen laten veranderen. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen:
- Central route: Deze manier wordt alleen gekozen wanneer mensen bereid zijn om hun attitude eventueel te veranderen en tevens de mogelijkheid hebben om te luisteren naar de argumenten die worden aangedragen. De central route vereist hard nadenken. Deze route wordt vaak gekozen wanneer men veel cognitie nodig heeft.
- Peripheral route: Wanneer er hier voor gekozen wordt, besteed men niet veel aandacht aan de inhoud van argumenten maar eerder aan de kunde van de spreker.
Angst
Angst is een slechte manier om te proberen de attitude van mensen te veranderen. Het werkt alleen als er een uitleg gegeven wordt waarin verteld wordt hoe je iets moet oplossen. Anders negeren mensen het feit dat ze iets doen wat niet gezond is bijvoorbeeld.
Heuristisch-systematisch model van overhalen
Dit model legt uit in twee stappen hoe je met overhalings communicatie attitudes kunt veranderen:
- Alleerst worden mensen systematisch overtuigt met argumenten.
- Ten tweede gebruiken mensen mentale shortcuts die ze laten denken dat experts het altijd bij het rechte einde hebben.
Attitude en gedrag?
Soms is het niet mogelijk om bepaalde acties te rechtvaardigen. Als we dit niet kunnen, proberen we te kijken of intern geen dingen kunnen veranderen zodat het alsnog kan. Vaak geven we dan een mening op iets, die niet overeen komt met onze attitude. Je probeert het in elk geval altijd zo comfortabel te maken. Je wil geen schuldgevoel creëren, je wil niet gestraft worden. Een verandering in attitude, veranderd dus ook ons gedrag.