InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Onze dromen zelf kiezen

Onze dromen zelf kiezen

Onze dromen zelf kiezen Wie van ons droomt niet om met zijn overleden moeder terug geregeld contact te hebben? Of van winst met euro-millions of een tète-a-tète met Angelina Jolie of George Clooney? Dromen bedrog? Toch niet, want volgens de Nederlandse "droomspecialist" Tim Post kunnen we voortaan onze dromen zélf realiseren en zo dus dromen wat we écht willen. We moeten volgens hem alleen meer véél geduld hebben en regelmatig "trainen" om uiteindelijk dit toch wel fascinerende doel te bereiken. Onze dromen en alles wat er maar van ver of van dichtbij mee te maken heeft, houdt de mens nu al eeuwen bezig. Wordt het geheim van ons "droommechanisme" eindelijk ontrafeld? Als dit van de Nederlandse droomdeskundige Tim Post afhangt, zeker en vast. Hij specialiseert zich nu al enkele jaren in onze dromen en ontwikkelde nu zelfs een trainingsmethode om zélf zijn dromen te realiseren en als het ware in scenario te zetten. Op deze manier zouden we onze dromen meteen ook beter kunnen begrijpen.

Dromen herinneren

Onze dromen zélf kunnen kiezen is volgens de Nederlander Tim Post, psycholoog van opleiding, lang géén science-fiction, maar pure realiteit. Inderdaad, het is volgens deze "droomtrainer" best mogelijk onze dromen zélf te kiezen en het verloop ervan te bepalen.

Dit fenomeen, dat sinds enkele jaren uitgebreid wordt onderzocht, noemt men "lucide dromen". Door te blijven oefenen kan men uiteindelijk zijn eigen dromen kiezen.

De eerste, belangrijke stap naar de realisatie ervan, is zijn dromen te herinneren. Niet iedereen gaat daar even vlot mee om, maar volgens deskundige Post bestaan daar allerlei hulpmiddelen voor.

Belangrijk om ons einddoel, onze dromen zélf realiseren is, dat we bij het ontwaken ons meteen afvragen wat we de voorbije nacht gedroomd hebben. Om dit mogelijk te maken, blijft men desnoods wat langer in bed. De kans is volgens Tim Post dan ook erg groot dat je midden een droom ontwaakt. Schrijf gedurende een viertal weken je droom in een dagboek. Zo gaan we op zoek naar droomsignalen. Dat zijn meestal erg bizarre voorvallen die in onze dromen regelmatig terugkeren. Op die manier komen we te weten wat we dromen, "een lucide droom dus" zegt Tim Post.

"Zo ligt de boeiende droomwereld voor ons open" aldus nog deze Nederlandse droomspecialist."Als we ons bewust realiseren wat we dromen, kunnen we ze immers ook zélf bepalen".

Hulp tegen nachtmerries

De onderzoekers gaan er bij dit alles van uit dat onze dromen worden gevormd aan de hand van onze eigen verwachtingen, dewelke we overdag tot stand kunnen brengen. Zo hopen velen van ons in hun dromen hun overleden moeder opnieuw te kunnen ontmoeten Door overdag zoveel mogelijk aan haar te denken en bijvoorbeeld 's avonds een foto van haar te bekijken en dat beeld zoveel mogelijk in gedachten vast te houden tot men slaapt, is de kans erg groot dat men zijn overleden moeder in zijn dromen ook zal ontmoeten.

Volgens de Nederlandse droomdeskundige kan iedereen, mits het opbrengen van de nodige discipline en motivatie, na een viertal weken een lucide droom opwekken.

"Bij sommigen lukt dat al na amper enkele dagen, anderen doen er dan weer enkele maanden over. Dergelijke lucide dromen kunnen ook ons ook helpen tegen nachtmerries. Een monster verandert in een lucide droom dan al vlug tot een lief konijntje.
Uit de resultaten van een recent onderzoek blijkt dat we zowel tien procent van ons leven dromen. Dat is gemiddeld ruim acht jaar. Als we die tijd ook op een leuke manier kunnen doorbrengen, is dat toch geweldig", zo meent Post, die geregeld lezingen geeft in zowel Nederland als België, waar hij onlangs zelfs een workshop organiseerde in de gevangenis van Mechelen. Dit laatste was voor vele gedetineerden een intense én emotionele gebeurtenis, waar nog lang werd over nagepraat. Door bijvoorbeeld van hun vrouw of kinderen op een lucide manier te dromen, konden die gevangenen die band weer beleven.

Aanvaard fenomeen

Is dit alles pure sensatiezucht of toch niet? In de VS wordt er al jaren onderzoek naar gedaan en zijn dergelijke lucide dromen een door wetenschappers algemeen aanvaard fenomeen.

"Uiteraard is ook hier lang niet alles mogelijk", zo beseft ook droomspecialist Post nog. "Tijdens mijn lezingen vragen velen of ik ze kan doen stoppen met roken. Anderen of ik hen via hun dromen hun droomvrouw kan laten ontmoeten. Daar pas ik echter voor. Zover zijn ze zelfs in Hollywood nog niet", besluit Post.
Gerelateerde artikelen
Lucide dromen: droom waarin je bewust bent dat je droomtEen Lucide droom is een droom waarin je bewust bent dat je droomt en waarin je de gang van zaken kunt beïnvloeden. Het s…
Lucide dromen: Kan iedereen het?Lucide dromen: Kan iedereen het?Nederlands psychiater en schrijver Frederik van Eeden zou het begrip ‘lucide droom’ voor het eerste gebruikt hebben in z…
Lucide dromen en de invloed op het dagelijkse levenLucide dromen en de invloed op het dagelijkse levenIedereen heeft dromen waarbij er soms de meest absurde dingen voorkomen. Ze kunnen fascinerend zijn en je kunt je de bet…
Een dromendagboek bijhoudenEen dromendagboek bijhoudenDromen, iedereen doet het, of je het nu wil of niet. In je dromen is je belevingswereld eindeloos, de leukste, vreemdste…
Dromen helpt: droomtherapieDromen helpt: droomtherapieDromen roepen vaak bepaalde emoties op. Ze zijn eng, leuk of heel romantisch en grijpen vaak terug op gebeurtenissen die…

Reageer op het artikel "Onze dromen zelf kiezen"

Reacties

Susanne, 14-10-2017 07:47 #2
Ik droom altijd over een dierbare die pijn wordt gedaan of zelfs dood gaat. Ik wil hier heel graag vanaf. Wat moet ik doen?

Anne, 23-10-2013 12:18 #1
Hoi
Mijn dromen lijken nooit echt zoals op de gewone wereld. ze zijn altijd wazig. hoe komt dat?
Groet Anne

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 18-08-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 2
Schrijf mee!