InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Hoe kun je leren nee te zeggen?

Hoe kun je leren nee te zeggen?

Hoe kun je leren nee te zeggen? Veel mensen kunnen moeilijk nee zeggen. Wanneer iemand iets van je vraagt doe je het, ook al heb je er eigenlijk geen zin in.

Geen nee kunnen zeggen

Mensen die moeite hebben om nee te zeggen, zijn veel bezig met dingen doen voor anderen. Dit kan voldoening geven, maar op gegeven moment wordt de belasting te groot. Mensen doen steeds vaker een beroep op je en wanneer men dan je hulp inroept, ga je dit met steeds meer tegenzin doen, maar je doet het toch maar. Doordat je geen nee kunt zeggen, houd je het probleem in stand. Je doet dingen die tegen je gevoel ingaan en je komt veel te weinig aan jezelf toe. Het geen nee kunnen zeggen kan zo ver gaan, dat je een burn out krijgt.

Hoe kun je leren om nee te zeggen?

Mensen die geen nee kunnen zeggen zijn vaak vriendelijke en zachtaardige mensen. Ze willen graag aardig gevonden worden en vermijden conflicten. Wanneer iemand hen iets vraagt durven ze geen nee te zeggen, ook al hebben ze er eigenlijk geen zin in of hebben ze eigenlijk al iets anders om te doen. Om beter nee te kunnen zeggen, moet je assertiever worden. Assertief zijn betekent dat je voor jezelf kunt opkomen en dat je durft te zeggen wat je wel en niet kan of wil doen. Wanneer je assertiever bent, heb je meer tijd voor jezelf over en je ontwikkelt meer eigenwaarde. Nee zeggen kan in eerste instantie een schuldgevoel geven, maar nadat je eraan gewend bent kan het juist een gevoel van opluchting en veel meer zelfvertrouwen geven.

Hoe kun je op een goede manier nee zeggen?

Op een goede manier nee zeggen doe je door kort en duidelijk te zijn. Wanneer iemand je bijvoorbeeld vraagt om op de kinderen te passen zeg je: nee sorry, ik kan niet. Ga niet uitleggen waarom je niet kan. Daarmee geef je de vrager de gelegenheid om aan te dringen je plannen te wijzigen. Je kunt ook aangeven dat je het wel vervelend vindt om nee te zeggen. Bijvoorbeeld: Ik vind het vervelend om nee te moeten zeggen, maar ik kan niet. Misschien een andere keer. Wanneer je te maken hebt met hele vasthoudende mensen, dan kun je de vraag krijgen waarom je dan niet kan. Doe dit alleen af met: ik heb al een afspraak. Dat je misschien alleen maar een afspraak met jezelf hebt doet niet ter zake. De vrager hoeft niet te weten dat je van plan was om bijvoorbeeld met een spannend boek lekker in bad te gaan liggen.

Je schuldig voelen als je nee zegt

De eerste keren dat je nee zegt zal je merken dat je je schuldig voelt. Wellicht denk je in je achterhoofd: "ik had best even tijd vrij kunnen maken voor die persoon, een boek lezen kan morgen ook". Natuurlijk had dat gekund, maar wanneer je moeilijk nee kunt zeggen, dan staan er morgen weer mensen op de stoep en kom je nooit aan dat spannende boek toe en zul je jezelf niet kunnen ontspannen en bijtanken.
Natuurlijk is het belangrijk om er te zijn voor anderen, maar het is ook belangrijk om ook aan jezelf te denken en goed voor jezelf te zorgen. Natuurlijk mag je mensen helpen zoveel je wilt en kan, maar daar ligt de grens: willen en kunnen. Als de boog te gespannen staat en je veel te veel hooi op je vork neemt, en je geen of weinig tijd voor jezelf overhoudt, is het niet goed om altijd ja te zeggen. Wanneer je altijd ja zegt, zullen mensen veel sneller met hulpvragen naar je toe blijven komen omdat je zo "makkelijk" bent.

Leren nee zeggen lukt me niet

Wanneer het je na een aantal maal proberen echt niet lukt om nee te zeggen, of wanneer je je iedere keer enorm schuldig blijft voelen als je nee hebt gezegd, dan moet je hulp zoeken om hier overheen te komen. Zoek hulp bij een psycholoog. Een psycholoog kan je coachen om assertiever op te treden en om nee te leren zeggen zonder je schuldig te voelen.
Gerelateerde artikelen
Cursus assertiviteit: waarom is assertief worden nuttig?Cursus assertiviteit: waarom is assertief worden nuttig?Een cursus assertiviteit volgen is in meerdere opzichten nuttig. Niet alleen verlegen mensen die hun verlegenheid willen…
Zo leer je assertief te zijn!Zo leer je assertief te zijn!Assertiviteit betekent opkomen voor jezelf, zonder de gevoelens van anderen uit het oog te verliezen. Assertief zijn zit…
Wat te doen bij een burn-out?Wat te doen bij een burn-out?Misschien ken je wel mensen in je omgeving die een burn-out hebben of heb je het zelf. Als je een burn-out hebt ben je m…
Wat is een burn-out?Wat is een burn-out?Burn-Out is een term die bedoeld wordt voor mensen die het gevoel hebben opgebrand te zijn. Waar een burn-out precies va…
Burn-out: er zelf vanaf komenBurn-out: er zelf vanaf komenVeel mensen denken bij een burn-out aan een overspannenheid. Toch is het niet hetzelfde. Beide aandoeningen ontstaan als…

Reageer op het artikel "Hoe kun je leren nee te zeggen?"

Reacties

Manou, 04-08-2014 21:56 #2
Een vriend van mij kan moeilijk nee zeggen tegen mensen en wil hem wel helpen hier zelf vanaf te komen omdat ik zelf wat assertiever ben en meer ervaring heb hier mee.
Hoe kan ik dit bij hem oefenen zo dat hij in een andere omgeving assertiever is?

Winanda, 12-02-2014 00:39 #1
Mij is gevraagd mijn twee nichtjes van elf en negen jaar voor onbepaalde tijd op te vangen. De moeder is uit huis gezet omdat ze in haar huis een veel marihuana plantjes had. Ze blijft nu bij kennissen en heeft nog een kleintje van drie jaar. Ik wil helpen maar ben bang dat het voor mij op de lange duur teveel wordt. Ik ben bang voor schuldgevoelens omdat die kinderen uit huis geplaatst zullen worden. Wat moet ik doen. Wie helpt mij aan een goed advies. Ik ben een alleenstaande vrouw van 65 jaar. Heb zelf 5 volwassenen kinderen. Ze zijn allemaal zelfstandig en hebben een Gelukkig leven. Mijn kinderen weten niet dat mij gevraagd is om de kinderen in huis te nemen.

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 16-03-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 2
Schrijf mee!