InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Verslaafd aan veranderingen

Verslaafd aan veranderingen

Verslaafd aan veranderingen Sommige mensen willen steeds weer iets nieuws. Een nieuwe partner, een ander huis, weer een verbouwing of weer een nieuwe inrichting. Wat betekent al die onrust? Waarom willen sommige mensen steeds veranderingen? En is verslaafd zijn aan veranderingen ook een teken dat je iets anders met je leven moet gaan doen?

Onrustig door onveiligheid in de jeugdjaren

De een is nu eenmaal onrustiger dan de ander. Dat kan komen door jeugdervaringen waarin weinig veiligheid werd ervaren. Omdat die veiligheid niet echt bekend is, kunnen mensen daar later vaak ook niet goed mee omgaan en gaan ze het uit de weg als het er wel is.

Onrust als karaktertrek

Het kan ook een karaktertrek zijn. Mensen die voortdurend gespannen zijn, kunnen daarvoor als uitlaatklep onrust gebruiken. De één probeert die onrust te bedwingen door bijvoorbeeld aan yoga of meditatie te doen, de ander blijft veranderingen buiten zichzelf zoeken in de hoop dan toch iets van rust te vinden. Veel van die mensen willen liever niet over zichzelf nadenken, zij doen liever en willen het liefst steeds maar bezig zijn. De innerlijke onrust wordt als het ware bedwongen door het te verdringen met bezigheden.

Onrustig gedrag om relatieperikelen niet onder ogen hoeven te zien

Sommige mensen zoeken ook steeds gezamenlijke projecten om maar niet te hoeven erkennen dat hun relatie eigenlijk niet meer je dat is. Samen bezig zijn met alweer een bouwproject, een renovatieklus of het veranderen van het huis. Is alles eenmaal klaar dan moeten de twee geliefden elkaar misschien wel toegeven dat er verder niet zoveel is dat hen bindt en dat ze elkaar eigenlijk verder ook niet zoveel te melden hebben. Dus wordt er als er weer wat nieuws is, maar weer een nieuw project uit de kast getrokken.

Verslaafd aan het bezig zijn

Sommige mensen zijn ook verslaafd aan het proces van altijd maar bezig zijn. Ze komen in een soort creatief proces terecht dat ze lekker vinden en waar ze aan vast willen blijven houden. Daarom zoeken ze keer op keer weer zon onderneming waar ze helemaal in op kunnen gaan.

Midlifecrisis

Als het leven eenmaal alles heeft wat er te halen valt is dat voor sommige mensen niet genoeg. Een leuk gezin, een goede baan, voldoende geld, 2 of 3 keer per jaar op vakantie zijn leuk, maar geven geen spanning meer. Er is niets meer om voor te vechten en dat valt sommige mensen heel erg moeilijk. Daarom zoeken ze naar verandering. Door een bouwval te kopen en op te knappen, door een jongere man of vrouw als minnaar of minnares te nemen of door opeens het roer 180 graden om te gooien en bijvoorbeeld op wereldreis te gaan.

Impulsief type zijn

Sommige mensen zijn ook gewoon heel impulsief en doen wat in hen opkomt. Opeens een groot project aannemen, dat zomaar beslissen op een zondagmiddag onder het genot van een glas wijn in een kroeg vinden mensen die impulsief zijn eigenlijk heel gewoon. Wel heeft dat vaak grote gevolgen die op zon moment niet te overzien zijn, maar later wel voor grote problemen kunnen zorgen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verslaafd aan veranderingen"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 16-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!