InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Hoogbegaafd: mensen met een hoog IQ

Hoogbegaafd: mensen met een hoog IQ

Hoogbegaafd: mensen met een hoog IQ Hoogbegaafden zijn mensen met een hoog IQ. Hoogbegaafden met een hoog IQ zijn te vinden in elk deel van de maatschappij. Wie denkt dat zij alleen hoge functies bekleden heeft het volledig mis. Hoogbegaafden met een hoog IQ verveelden zich vaak op school en hebben daarom in verhouding daarom vaker geen diploma's omdat ze al snel afhaakten. Maar hun hoge intelligentie of hoge IQ kan op de werkvloer veel kansen creëren. Maar wanneer is iemand eigenlijk hoogbegaafd?

Wat is hoogbegaafdheid?

Iemand is hoogbegaafd als hij of zij een IQ heeft boven de 130. Nederland heeft ongeveer 300.000 hoogbegaafde inwoners die met intelligentietesten hoog scoren. Zij vormen samen zon 2,5 procent van de totale bevolking.

Wat is typerend voor hoogbegaafden?

  • Hoogbegaafden leggen verbanden waar anderen veel minder snel op komen.
  • Ook denken ze veel meer in de langere termijn.

Fabeltjes rond hoogbegaafdheid

Vaak wordt aangenomen dat hoogbegaafden hooggeschoold zijn. Dit klopt helemaal niet. Sommige hoogbegaafden vinden helemaal niets aan leren en of lezen en houden veel meer van afwisseling en iets creatiefs doen. Bovendien zijn velen van hen op de middelbare school of zelfs in het basisonderwijs al afgehaakt. Hun hoogbegaafdheid werd daar niet gesignaleerd en de verveling van de kinderen werd verward met weinig geestelijk vermogen. Veel hoogbegaafde kinderen kwamen vroeger op scholen voor speciaal onderwijs terecht, omdat het onderwijs niet wist dat deze kinderen juist een extra stimulans nodig hadden.
Hoogbegaafden doen het blijkt uit onderzoek erg goed als ze een eigen bedrijf hebben, waarin ze hun eigen visie en ideeën kwijt kunnen. Verder zijn mensen met een hoog intelligentieniveau eigenlijk te vinden in allerhande beroepen, van betonstorter tot buschauffeur en van leraar tot minister. Overigens zit een vijfde van alle hoogbegaafden niet op de juiste plek. Zon zestigduizend van hen werken ergens waar hun talenten onopgemerkt blijven en waar zij onder niveau werken.

Iemand die hoogbegaafd is, is anders

Mensen die hoogbegaafd zijn, zijn vaak anders dan hun omgeving. Ze stellen meer vragen, vertellen over zaken waarover ze veel weten of doen dat juist niet uit angst om vreemd te worden gevonden. Ze wijken in het kort gezegd af van het gemiddelde en dat wordt niet overal even goed gewaardeerd. Het is belangrijk dat de werkkring dan ook iets doet met die hoogbegaafdheid, al was het alleen maar omdat een organisatie er vooral haar voordeel mee kan doen. Het grote probleem is wel vaak dat mensen die hoogbegaafd zijn niet eens weten dat dit zo is. Ze voelen wel dat ze anders zijn, maar kunnen zelf niet aangeven waarom dit het geval is. Vaak komen ze in grotere groepen ook niet uit de verf. Is wel bekend dat iemand een hoger intelligentieniveau heeft dan de rest, dan wordt dat vaak als een bedreiging gezien. Dit terwijl bedrijven er hun voordeel mee zouden doen als ze mensen binnen hun geledingen hebben die hoogbegaafd zijn en dus voor bijzondere en efficiënte oplossingen zouden kunnen zorgen.

Intelligentiequotiënt (IQ)

  • Beneden de 70 Zwak begaafd, kind moet naar speciaal onderwijs
  • 70 tot 90 Laag begaafd, kind heeft vaak moeite op school om mee te kunnen komen
  • 90 tot 110 Gemiddeld begaafd. Kind kan van vmbo tot vwo volgen. Dit is het gemiddelde IQ van de Nederlander (84 procent)
  • 110 tot 120 Bovengemiddeld intelligent. Kind is geschikt voor HBO of universiteit
  • 120 tot 130 Begaafd
  • Boven de 130 Hoogbegaafd. Slechts 2,5 procent van de Nederlanders valt in deze categorie
Gerelateerde artikelen
Hoogbegaafd of hoogintelligent?Hoogbegaafd of hoogintelligent?Veel mensen denken, dat iemand die intelligent is, hoogbegaafd is. Maar iemand die intelligent is, is eigenlijk hooginte…
Hoogbegaafd, wanneer ben je dat?Hoogbegaafd, wanneer ben je dat?Veel ouders scheppen graag op over hun kinderen en dan is hoogbegaafdheid al snel iets om te gebruiken. Het zegt immers…
Wat is het IQ? Informatie over intelligentiequotiëntWat is het IQ? Informatie over intelligentiequotiëntIQ is een afkorting voor intelligentiequotiënt en het is een meting om te kijken hoe intelligent iemand is. Er wordt vaa…
Hoogsensitief en hoogbegaafdHoogsensitief en hoogbegaafdEr lijkt een verband te zijn tussen hoogsensitief en hoogbegaafdheid. Is dit verband er werkelijk en zo ja, waar moet je…
Kenmerken hoogbegaafdheidDe meeste mensen denken bij hoogbegaafd eigenlijk direct aan heel intelligent. Maar als je heel intelligent bent, wordt…

Reageer op het artikel "Hoogbegaafd: mensen met een hoog IQ"

Reacties

Rober, 01-03-2017 17:30 #4
Na lezing ging er een wereld voor mij open. Kom uit groot arbeidersgezin, voelde mij thuis en op school niet begrepen. Kreeg een test voor een nieuwe lagere school, een blo, voelde, achterop de fiets bij mijn moeder dat er iets belangrijks ging gebeuren. Ik zat in de 1e klas lagere school, moest een stukje nalezen, lette heel erg goed op, kon het uit mijn hoofd navertellen. Natuurlijk te goed voor de blo (bijzonder lager onderwijs). Een gevoel van verraad, dom zijn was geboren. School weinig zin in, vrijheid, natuur en dieren waren "mijn wereld". Heb mij vaak aan sommige "docenten" geïrriteerd, een voorbeeld is mij bijgebleven: een schoolmeester vroeg aan iemand waarom ijzer uit de grond bruin was, hij bleef het kind maar aankijken wachtend op een antwoord. Natuurlijk kwam dat niet, het kind kon wel door de grond zakken. Ik gaf het juiste antwoord "omdat het geroest was ". Antwoord was goed, maar fout omdat ik niet aan de beurt was. Vroeg gaan werken en ook vroeg spijt. Via avondschool 7 jaar (mavo en atheneum) naast werken, vervolgens, naast werken, geneeskunde studie gedaan, arts geworden, maar de oude pijn en niet begrepen worden zat er heel diep in, tot vandaag aan toe. Heel erg veel opleidingen gedaan, en ik altijd maar denken dat ik dom was. Duizenden boeken heb ik verslonden, was meestal snel verveeld in gesprekken, wist waar het heen ging. Ouders: geef kinderen liefde, begrip en communiceer vooral. Wat een kind kan en wordt: laat een kind vooral gelukkig zijn, geen opschepperij bij andere ouders in de trant van: mijn kind is zo goed op school Maar de ouder is NIET goed met de opvoeding, kinderen hebben liefde en vertrouwen nodig. Verwacht niet dat een kind JOUW wensen moet waarmaken, leer omgaan met je eigen frustraties, geen projectie.

Jaycee, 21-01-2016 16:57 #3
Marco je zegt dat IQ testen niet verder reiken dan een bovengrens van 145. Dit klopt niet, ik ben intensief getest bij De Rooyse Wissel op verzoek van de rechtbank van Maastricht. Het hoogste wat hun test bij mij kon berekenen was 152. En dit is een zeer betrouwbaar instituut. Zoals ik al zeg op verzoek van de staat moest ik me daar laten testen.

Tio, 10-04-2012 05:29 #2
Ik ken ook iemand die een hoog I.Q. heeft en die zit in de kunsthandel, en houdt van veel afwisseling. Is snel verveeld en is niet saai in de omgang, en is veelzijdig. Je bent wel in de minderheid met een zeer hoog I.Q.

Marco, 26-08-2010 20:58 #1
Het artikel is niet helemaal goed geschreven. De indeling is incorrect, dit is een meer adequate indeling naar IQ:

130 = Hoogbegaafd

Een kind met een IQ tussen 80 en 89 zou het nog relatief aardig kunnen redden in het basisonderwijs en vervolgonderwijs, mits de omstandigheden gunstig zijn. Met een IQ tusen 70-79 wordt dit al gauw moeilijk en valt het soms uit in het regulier onderwijs. Een IQ onder de 70 vraagt om aangepast onderwijs.

Een kind met een IQ rond de 105 kan naar de havo, een kind met een IQ rond de 115 kan naar het vwo. Een kind met een IQ van pakweg tusen de 80 en 100 krijgt meestal een vmbo-advies, maar voor de theoretische leerweg (oude mavo) is een score van rond de 100 IQ-punten gewenst.

Correctie: Ongeveer 68% haalt een IQ tussen de 90 en 110. En 95% tussen de IQ 70 en 130.

IQ-testen reiken niet verder dan een bovengrens van 145, hogere scores zijn onbetrouwbaarder en komt zelden voor.

Tip: Kijk niet alleen naar de totaalscore, maar ook naar het intelligentieprofiel, veel (betrouwbare) intelligentietesten bieden mogelijkheid voor een profielanalyse.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-11-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 4
Schrijf mee!