InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Wat is het IQ? Informatie over intelligentiequotiënt

Wat is het IQ? Informatie over intelligentiequotiënt

Wat is het IQ? Informatie over intelligentiequotiënt IQ is een afkorting voor intelligentiequotiënt en het is een meting om te kijken hoe intelligent iemand is. Er wordt vaak gesproken over het IQ en we hebben ook jaarlijks op televisie de nationale IQ-test. Is dit wel betrouwbaar? Hoe werkt het IQ en hoe kun je dit meten? Hoe weet je hoe slim je eigenlijk bent?

IQ

IQ is een meting om te kijken hoe intelligent iemand is. Dit wordt gemeten aan de hand van een intelligentietest, die bestaat uit verschillende onderdelen. Denk aan taal, rekenen en logisch denken. Er kan dus ook worden bekeken hoeveel je per individueel onderdeel scoort. Het IQ bestaat al erg lang. In de negentiende eeuw werden er al testen ontwikkeld om te kijken hoe intelligent iemand was. In 1905 werd er door een Fransman een test ontwikkeld voor kinderen en hier bleek veel vraag naar te zijn. De Amerikaan Henry Goddard bedacht uiteindelijk de term intelligentiequotiënt. De berekening van de IQ test is in de loop van de jaren wel meermaals veranderd.

Wat betekent de score?

De IQ-score zegt veel over je intelligentie. Heb je een IQ van 90 tot 110 dan zit je prima in het gemiddelde. Bij een IQ van 80 tot 90 zit je benedengemiddeld en bij een IQ van 80 of lager ben je zwakbegaafd. Heb je een IQ van 110 tot 120, dan ben je bovengemiddeld. Bij een score van 120-130 spreken we van begaafd en als je score hoger dan 130 is, dan ben je hoogbegaafd. De score van een IQ test is niet bepalend voor je intelligentie. Iemand kan immers ook een slechte dag hebben en daardoor minder goed scoren. Denk bijvoorbeeld aan een black-out. Ook kan het zijn dat iemand er met zijn gedachtes niet bij is. Hier moet je dan ook echt vanuit gaan wanneer je een test doet. Sommige mensen wegen te zwaar aan hun score, terwijl dit soms geheel onterecht is.

Voor wie is een IQ-test?

Iedereen kan een IQ-test doen, maar vaak is er wel een aanleiding voor. Bijvoorbeeld om te kijken of je hoogbegaafd of zwakbegaafd bent. Ook kan het zijn dat je een IQ-test moet doen voor een speciale opleiding, al komt dit niet zo vaak voor. Soms kan een IQ test ook een deel zijn van een uitgebreide psychische test, om uit te zoeken wat er met iemand aan de hand is.

Waar laat je het IQ-meten?

Een goede IQ-test doe je bij een professional, zoals een psychiater. Er zijn ook IQ-testen online te vinden, maar deze zijn vaak veel minder uitgebreid en daardoor ook minder betrouwbaar. Jaarlijks is er een test op televisie bij de BNN. Deze test kan een goede indicatie geven van je IQ, maar is toch niet te vergelijken met een echte IQ-test. Dit komt omdat je de test doet bijvoorbeeld samen met je familie. Misschien hoor je wat antwoorden van je zus, of misschien raak je afgeleid omdat je wat te drinken neemt. Daarnaast is de test op televisie een stuk minder uitgebreid dan een echte IQ-test en hierdoor kan de meting ook een stuk minder betrouwbaar zijn.

Kinderen?

Een IQ-test kan al gedaan worden bij kinderen. De beste leeftijd voor een test is zelfs bij kinderen tussen de vier en negen. Door kinderen te testen kan er bijvoorbeeld worden gekeken of er sprake is van een hoogbegaafd kind.
Gerelateerde artikelen
IQ: betekenis IQ-scoreIQ: betekenis IQ-scoreHet IQ is een veelgebruikte maatstaf om de intelligentie te meten. IQ-testen bestaan er in vele soorten en maten. De bet…
Intelligentiemeting door middel van IQ testIntelligentiemeting door middel van IQ testDe intelligentie van een mens is een moeilijk begrip. Want hoe bepaal je of iemand ontzettend slim is, of misschien juis…
IQ scores: een tabelIQ scores: een tabelIQ tests beogen een schatting te geven van iemands intelligentie. Deze tests geven een uitslag in de vorm van een getall…
IQ test informatieIQ testen zijn de laatste jaren zeer populair geworden. Het zijn testen om de maat van intelligentie van een persoon te…
Het meten van intelligentie met intelligentietestenHet meten van intelligentie met intelligentietestenIntelligentie is een vrij breed begrip, dat op verschillende manieren gemeten kan worden. Over het algemeen wordt onder…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Ww.hoogbegaafdvlaanderen.be
  • www.eduratio.be
  • www.psyonline.nl

Reageer op het artikel "Wat is het IQ? Informatie over intelligentiequotiënt"

Reactie

Aldemar, 26-06-2012 01:23 #1
"De score van een IQ test is niet bepalend voor je intelligentie. Iemand kan immers ook een slechte dag hebben en daardoor minder goed scoren."

Een IQ test word zoals u zelf vermeld, genomen over bepaalde gebieden zoals taal, rekenen en logisch denken.
Dit soort tests geeft alleen weer of je goed of slecht bent in dat soort dingen, iemand die slecht is in de geteste dingen kan alsnog een groot scala aan kennis hebben wat in zulke tests ongetest blijft, waardoor het geeft dus eigenlijk totaal geen accurate intelligentie weergeeft. Je zou dus ook kunnen stellen dat iemand met een score onder de 80 dingen weet wat u en ik niet eens zouden begrijpen, terwijl wij mogelijkerwijze een score zouden kunnen hebben van 130 of hoger.

Daarnaast heeft iemand met dyslexie (zoals ik) al snel een nadeel bij veel geteste onderdelen en zou daardoor onterecht een lagere score krijgen.

Bij het vermaaks programma De Nationale IQ Test van BNN krijgen mensen zoals ik nauwelijks genoeg tijd om zowel de vragen als de antwoorden te lezen, waardoor ik tot een magere 113 kwam. En dat het hardop wordt gezegd hindert alleen maar omdat een mens zich moeilijk kan concentreren op zowel luisteren als lezen tegelijk.
Probeert u maar eens een boek te lezen en te luisteren naar wat iemand u vertelt, bij één van de twee zal uw aandacht afnemen om het andere beter te kunnen volgen. Maar goed, dat heeft niks met dit onderwerp te maken.

Waar het op neer komt is dat dit soort tests eigenlijk totaal overbodig zijn en niet reflecteert wat iemand daadwerkelijk weet. Kennis is intelligentie, niet iemands taal of reken vaardigheden, dat zijn zoals het er staat, vaardigheden, het rijden van een auto is ook een vaardigheid dat iemand geleerd moet worden. Een school diploma is eigenlijk bepalender over je intelligentie dan een IQ test. Hoewel iemand met een VMBO diploma slimmer kan zijn dan iemand met een gymnasium diploma.

En helemaal buiten dit onderwerp is dit van de huisregels van deze website: 'Reacties bol van taal- en/of grammaticafouten en/of ongepast taalgebruik worden niet geplaatst'
Dit kan discriminerend zijn tegen iemand met dyslexie, zoals ik, die er weinig aan kan doen als hij/zij dat soort fouten maakt, zelfs als ik het 20 keer lees kunnen er heel veel fouten in zitten.

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 23-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!