InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Mindfulness: leven in het hier en nu

Mindfulness: leven in het hier en nu

Mindfulness: leven in het hier en nu Mindfulness is een techniek waarmee je spanning en stress kunt verminderen. Het idee achter mindfulness is het bewust zijn van het hier en nu, leven in het heden. Mindfulness leren leven is niet zo moeilijk. In dit artikel wordt uitgelegd wat mindfulness is en hoe je mindful leert leven.

Mindlessness: ergens anders met je gedachten

Wat mindfulness precies is, is lastig uit te leggen. Het tegenovergestelde van mindfulness, mindlessness, is veel gemakkelijker te bevatten. Je herkent het waarschijnlijk wel: je hebt enorme trek in je avondeten, maar je bord is al leeg voor je er erg in hebt. Je beseft dat je nauwelijks geproefd hebt wat je nu eigenlijk gegeten hebt. Je aandacht was op het moment van het eten heel anders dan bij je eten. Je hebt als het ware op de 'automatische piloot' gegeten.

Een ander voorbeeld is het volgende. Na jaren zie je eindelijk die jeugdvriendin weer eens. Op de hogere school waren jullie de beste vriendinnnen maar de vriendschap is met de jaren bekoeld en uiteindelijk doodgebloed. Je hebt je er enorm op veheugd haar weer te zien en te spreken. Maar tijdens de afspraak kan je niet ten volste genieten van het weerzien. Je vraagt je namelijk constant af of je wel het juiste zegt, en wat ze van je kleding zal vinden. Kortom, je bent meer met jezelf bezig en de mogelijke oordelen van je oude vriendin dan met het weerzien en het gesprek zelf.

Bij een belangrijk tentamen kan je ook verzanden in mindlessness. Tijdens het tentamen vraag je je af of je wel voldoende geleerd hebt, maak je jezelf verwijten ('had ik nu maar eerder begonnen met leren') en ben je bang voor het resultaat van je tentamen ('wat nu als ik een onvoldoende haal?'). Je bent compleet niet bezig met je tentamen en de concentratie is dan ook ver te zoeken. Je denkproces wordt gehinderd.

Mindfulness: leef in het heden

Mindfulness is bedoeld om spanning en stress te verminderen door het doen van lichaamsoefeningen en meditatietechnieken. Mindfullness is gebaseerd op het Zen boeddhisme. Het trainen van het aandacht en bewustzijn in het hier en nu staat centraal bij mindfulness.

Mindfulness richt zich op het hier en nu, het heden. Andere zaken die op het moment niet van belang zijn worden 'weggefilterd', enkel het moment zelf telt. Mindfulness helpt je genieten van je eten, een gesprek bewust te ervaren en een tentamen geconcentreerd te maken. Mindfulness is erg lastig, we zijn geneigd snel te piekeren waardoor onze gedachten afdwalen van het hier en nu. Door middel van mindfulness training leer je jezelf aan meer in het heden te leven.

Mindfulness leren

Het is zeker mogelijk om mindful door het leven te gaan, maar het kan moeilijk zijn dit (weer) aan te leren. Mensen zeggen vaak "ik doe het niet zelf, het gaat automatisch" en dat is feitelijk ook zo. Toch kan je dit patroon leren te doorbreken en mindful door het leven gaan.

Mindfulness trainen

Neem bijvoorbeeld te voet eens een route die je erg goed kent en die je vaak gelopen hebt. Concentreer je nu echter goed, en maak de wandeling alsof je deze voor het eerst doet. Wat zie je om je heen? Hoe ruikt het? Wat hoor je allemaal? Wanneer je merkt dat je gedachten afdwalen, is dit niet erg. Constateer dit, veroordeel jezelf niet en richt je aandacht weer op de wandeling en de omgeving.

Sta negatieve gevoelens toe

Gedachten en gevoelens komen en gaan, en zo ervaren we ook weleens negatieve gedachten en gevoelens. Dit is helemaal niet erg, het zou zelfs raar zijn wanneer we ons altijd gelukkig zouden voelen en ons nooit even rot zouden voelen. Wanneer je je rot voelt, accepteer dit. Probeer je aandacht niet te verleggen door positieve mantra's aan te wenden of door afleiding te zoeken. Ervaar je negatieve emotie, maar veroordeel deze niet. Laat het gaan, go with the flow, het gaat vanzelf weer over. Wanneer je je negatieve emoties onderdrukt heb je een grote kans dat deze op een later moment dubbel zo hard terugkomen.
Gerelateerde artikelen
Mindful MovementsMindful Movements is een unieke meditatieve bewegingsvorm die gebaseerd is op houdingen uit yoga, Tai-Chi, Qigong en Kum…
Werkt mindfulness?Werkt mindfulness?Mindfulness is wetenschappelijk bewezen dat het werkt tegen stress, angst en piekeren. Deelnemers kunnen de aandacht er…
Mindfulness en een licht verstandelijke beperkingMindfulness en een licht verstandelijke beperkingJe hoort het tegenwoordig steeds vaker, kinderen, jongeren en volwassenen met een beperking krijgen les in mindfulness.…
Het boeddhisme en de wetenschapHet boeddhisme en de wetenschapUit veelvuldig onderzoek naar mindfulness blijkt dat het niet zomaar een vorm van meditatie is. Maar dat er tal van voor…
Mindfulness bij fobieën, angsten en paniekaanvallenMindfulness bij fobieën, angsten en paniekaanvallenMindfulness is een soort therapie dat wordt ingezet bij mensen die lijden aan fobieën, angsten, die vaak gepaard gaan me…

Reageer op het artikel "Mindfulness: leven in het hier en nu"

Reacties

Cosmicforce, 06-10-2013 18:05 #3
Dit is niets meer dan copy/paste van wat woorden van J.Krishnamurti,
jullie zouden je moeten schamen inmiddels.
Hoe verzin je het "mindfullness"in het "hier en nu"
Werkelijk waanzin en dat in een elektronisch tijdperk.

Patrick, 13-06-2011 16:40 #2
Het is een 2e natuur geworden voor mensen om afleiding te zoeken wanneer je pijn ervaart want de mens wil van nature geen pijn ervaren. Toch denk ik dat het antwoord van je pijn, in de pijn zelf ligt. Tijd en aandacht nemen voor jezelf en de pijn, zorgt ervoor dat je de pijn onder ogen ziet, herkend en erkend.

Marije, 16-05-2011 18:57 #1
Er staat: "Ervaar je negatieve emotie, maar veroordeel deze niet. Laat het gaan, go with the flow, het gaat vanzelf weer over. Wanneer je je negatieve emoties onderdrukt heb je een grote kans dat deze op een later moment dubbel zo hard terugkomen."

Wat moet je dan doen als je je rot voelt en die bui blijft de hele dag hangen? Wachten? Je tijd verdoen? Natuurlijk snap ik dat je je niet altijd toppiejoppie kan voelen, dat hoeft ook niet, maar het is nogal tegennatuurlijk om als je je rot voelt geen afleiding te zoeken. Tips?

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 30-08-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 3
Schrijf mee!