InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Onzeker: Doelen stellen

Onzeker: Doelen stellen

Iedereen heeft wel eens iets willen bereiken. Grote en kleine dingen, die je leven wellicht kunnen veranderen of verbeteren. Door doelen te stellen kun je je richten op dingen die voor jou belangrijk zijn. Als je die doelen dan ook nog eens bereikt, zul je er een goed gevoel aan overhouden. Maar hoe stel je doelen die je ook kunt halen?

Houd je doelen simpel

Een doel kun je nooit bereiken als je het te moeilijk maakt. Een doel zoals ‘Ik wil miljonair worden’ is immers een heel moeilijk doel. Hoe ga je dat doen? En wanneer wil je miljonair worden? Een ander moeilijk doel is bijvoorbeeld ‘Ik wil van mijn hoogtevrees af’. Het is te onduidelijk. Beter kun je kleine doelen stellen, die je helpen om een groter doel te realiseren. Schrijf alle stappen op die ervoor nodig zijn om het grote doel te kunnen bereiken. Wil je van je hoogtevrees af? Dan kun je beter niet meteen enthousiast naar een hoge wolkenkrabber gaan, maar het rustig opbouwen. Is het al eng om door je slaapkamerraam te kijken? Begin dan daarmee. Kijk door het raam en doe dat iedere dag, tot je denkt: ‘het is niet eng meer’. Je eerste doel: kijken door het slaapkamerraam, zonder het eng te vinden, heb je dan bereikt. Je bent op die manier ook meteen een stapje verwijderd van het grote doel: van de hoogtevrees afkomen.

Wil je miljonair worden? Waarschijnlijk zal dat je niet lukken. Wel kun je met kleinere doelen proberen meer geld over te houden. Zo kun je bijvoorbeeld als doel stellen dat je geen geld meer uitgeeft in de kantine op het werk, maar zelf brood meeneemt. Of je stelt een doel dat je iedere maand een bepaald bedrag op je spaarrekening wilt hebben. Door bewust met dit soort kleinere doelen om te gaan, raak je ook bewuster van onnodige aankopen.

Doelen stellen voor dagelijks gebruik

Voor veel mensen is het weekend een manier om tot rust te komen. Lekker op de bank hangen met een biertje, of lang uitslapen. Na het weekend kom je erachter dat je die belangrijke klusjes niet hebt gedaan. De was ligt nog steeds in de wasmand en die kapotte deur is ook nog niet gemaakt. Met het stellen van doelen kun je ervoor zorgen dat je deze klusjes in het weekend uitvoert, maar ook nog tijd over hebt voor andere dingen. Je kunt bijvoorbeeld iedere vrije dag een lijstje opstellen met daarin de dingen die gedaan moeten worden. Heb je het klusje gedaan dat op de lijst staat? Dan kun je het met een markeerstift een kleur geven. Aan het einde van de dag zul je blij zijn dat je de klusjes hebt gedaan én dat alle punten een kleur hebben gekregen. Overdrijf met een dergelijk lijstje door het helemaal vol te zetten met dingen. Als je er een paar belangrijke punten op zet, heb je ook nog voldoende tijd om iets voor jezelf te doen en blijf je het weekend gevoel houden. Dit soort lijstjes kunnen ook op dagen worden gemaakt dat je moet werken.

Doel of droom?

Het is belangrijk het verschil tussen een doel en een droom te zien. Dromen is prima, zeker als je ook tevreden bent zonder het droombeeld. Het voorbeeld van hierboven ‘Ik wil miljonair worden’ is voor veel mensen een droom en geen doel. Ben je geen miljonair? Dan is het ook prima. Leer het verschil te zien, zodat je effectiever met je doelen om kunt gaan.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Onzeker: Doelen stellen"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 13-11-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!