InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Psychologie > Kan een introvert persoon extravert worden?

Kan een introvert persoon extravert worden?

Introverte personen zijn doorgaans vrij rustig en ze zijn veelal naar binnen gericht. Sommige van hen zouden graag wat meer uitbundig zijn. Extraverte personen vormen de tegenpool van introverte personen. Zij houden van sociale contacten en nemen graag risico. In het westen wordt extraversie meer als sociaal wenselijk gezien. De vraag is nu: kunnen introverte personen zich ontwikkelen tot een extravert? Op deze vraag wordt in dit artikel een antwoord gezocht.

De dimensie Introversie-Extraversie

De eerste die de dimensie introversie-extraversie benoemde, was de Psycholoog Carl Jung. Aan de ene kant van de introversie-extraversie dimensie staan de extraverte personen, die kunnen worden beschreven als actief, assertief, dominant en risiconemend. Onder Extraversie verstaat men de aandacht die naar buiten gericht is. De reacties van deze personen zijn sterk impulsief. Extraverte personen houden van veranderingen, zijn optimistisch, gemakkelijk in de omgang en ondernemend. Aan de andere kant staan de introverte personen die als teruggetrokken, stil en minder sociaal worden omschreven. Zij zijn meer op zichzelf en houden een bepaalde afstand tot mensen, behalve tot hun beste vrienden. Ook mijden zij onverwachte gebeurtenissen die met veel opwinding samengaan. Waardoor ontstaan deze verschillen in persoonlijkheid?

Fysiologische basis

Volgens de onderzoeker Henderson is de mate van introversie/extraversie grotendeels genetisch bepaald. Verschillende studies suggereren dat, als de eigenschap eenmaal is ontwikkeld, er zekere fysiologische verschillen bestaan tussen introverte en extraverte personen. De meest invloedrijke theorie is die van Eysenck uit 1967. Hij stelt dat de dimensie introversie-extraversie een van de meest invloedrijke dimensies zijn wat betreft verschillen in persoonlijkheid. Volgens Eysenck is er een relatie tussen de fysiologische activiteit in de hersenen, ofwel de arousal in de hersenen, en de mate van extraversie. Introverte mensen hebben een hoger basisniveau van arousal, waardoor het minder moeite kost om hen te stimuleren. Extraverten daarentegen hebben een lager basisniveau van arousal. Zij zullen dan ook zoeken naar externe stimulatie om het arousal niveau te verhogen. Dit leidt tot bijvoorbeeld sociaal en risicovol gedrag. Introverte personen zouden juist zijn geneigd stimulatie te vermijden waardoor zij meer zijn geneigd om zich bijvoorbeeld op de achtergrond te houden en weinig risico te nemen.

Mogelijkheden tot meer extraversie

Bovenstaande informatie laat zien dat het lastig is voor een introvert om zich te ontwikkelen tot een extravert. Op het moment dat een introvert probeert om zich meer sociaal, risicovol en ondernemend op te stellen, kost dit hem veel meer mentale energie dan een persoon die van nature extravert is. Socialiseren in groepen kost introverten energie, terwijl dat bij extraverten juist energie oplevert. Introverten hebben tijd nodig om weer op te laden. Om als introvert persoon volledig te veranderen in een extravert zal dan ook een zeer lastig verhaal worden. Toch zijn er wel mogelijkheden om iets meer extravert te worden. De introvert zal zichzelf ertoe moeten zetten om deel te nemen aan sociale activiteiten, zoals lid worden van verenigingen en clubs. Op deze manier komt het ‘netwerken’ op gang en kan plezier worden gehaald uit het socialiseren. Daarnaast zijn er tal van mogelijkheden ter verbetering van sociale technieken, zoals het volgen van een assertiviteits- of presentatiecursus. Concluderend kan gezegd worden dat introversie/extraversie met name genetisch bepaald is, maar dat het met een sterke wil mogelijk is om als introvert wat meer extravert te worden.

Lees verder

© 2009 - 2019 Marc1981, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De prettige tegenstelling tussen introvert en extravertDe prettige tegenstelling tussen introvert en extravertMen zegt dat mensen die tegengesteld zijn, elkaar aantrekken. En dat is ook zo, maar de praktijk is toch nog al eens and…
'Horsenalities': karakter van het extraverte paard'Horsenalities': karakter van het extraverte paardHeb je een snel en actief paard? Grote kans dat je paard een extravert type is! Paardenman Pat Parelli kwam verschillend…
Karakterverschillen binnen een relatieKarakterverschillen binnen een relatieEr wordt vaak gezegd dat mensen zich aangetrokken voelen tot partners die een heel ander karakter hebben dan zij zelf. M…
Review: Introvert Power – Laurie HelgoerecensieReview: Introvert Power – Laurie Helgoe“Introvert Power - Why Your Inner Life Is Your Hidden Strength” van schrijver Laurie Helgoe is een eye-opener voor ieder…

Reageer op het artikel "Kan een introvert persoon extravert worden?"

Reacties

Anneleen, 19-10-2016 12:22 #7
Hallo, eigenlijk heb ik een vraag die voor mij zeer belangrijk is. Kan een extrovert persoon door andere personen of situaties veranderen in een introvert persoon? Alvast bedankt voor het eventuele antwoord.

Geertje, 18-04-2016 13:54 #6
Introvert zijn heeft niets te maken met onvoldoende sociale vaardigheden! Dit kan een extraverte persoon namelijk net zo goed missen. Ook is het niet zo dat en introvert geen plezier haalt uit sociale contacten! Het gaat vooral om waar je als introvert energie van opdoet en dat lukt beter in een kleiner gezelschap dan in een grote groep. Ik denk dat veel introverten juist over zeer goede sociale vaardigheden beschikken: goed kunnen luisteren, je in kunnen leven in een ander, kunnen reflecteren… Misschien kunnen sommige extraverten daar weer wat van leren!

Marcel van Sante, 02-05-2015 03:38 #5
Mooi en blij sit gelezen te hebben. Zelf al 2 jr een goede vriendshap met een extraverte dame die tevens soper sensatieff is. Zelf ben ik nuchter en redelijk op de achtergrond en by een bezoek aan mij, moet ik de keuken in omdat het enthousiasme al iets minder is na eerst de hond begroet te hebben. Zelf zie ik het als een buitenkant om iets te camoufleren en merk dat ze niet altyd even gelukkig is. Toch vrolijkt ze mr op met haar enthousiasme. Joyce! Ik hou van je

Jessie, 09-12-2014 13:43 #4
Persoonlijk vind ik dat je zeker kunt veranderen. Ik was introvert in mijn lagere en middelbare school. Elke keer kreeg ik mee dat mijn attitude niet goed genoeg was. zowel op mijn rapport als op mijn stageverslagen. Welja, ik moet eerlijk zijn, ik kon gewoon niet overweg met de extraverte mensen in mijn klas. Ze kwamen altijd zo onvolwassen over en behandelde mij als een soort wonder dat kon spreken en een mening kon uiten.

Vanaf dat ik naar de hogeschool ben gegaan en iets ben gaan volgen dat me compleet aan het hart stond, ben ik helemaal open gebloeid. Een complete 180 graden gedraaid. Plots was ik de onvolwassen persoon die haar mening heel gemakkelijk kon delen. Ik krijg hier nog altijd kritiek op want mijn extraverte meningen zijn niet altijd even positief voor anderen. :o)
Wel ben ik niet meer bang om in een gesprek te springen of om mijn mening te uiten. om mee te gaan feesten en zot te doen.

In het algemeen komt dit denk ik door veel meer comfortabel te zijn in mijn omgeving. Mensen nemen mij zoals ik ben en ik trek me ook niet meer zoveel aan van wat anderen denken. Tijd steken in iemand die jou tegenhoud van je passie te bereiken is nutteloos.

Het is heel bevrijdend wanneer je niet meer uren ligt na te denken over iets wat een ander tegen je heeft gezegd. Vroeger nam ik alle kritiek heel erg persoonlijk en durfde ik ook niet terug te reageren, zelfs al kwam deze kritiek van iemand die mij alleen maar kwetste. Nu maak ik een onderscheid in welke kritiek ik wil opvolgen. Het heeft me dus ook enorm koppig gemaakt.

Af en toe heb ik nog steeds mijn introverte trekjes, maar dit vind ik ok. Ik ben ook niet bang om diepzinnige gesprekken aan te gaan met anderen en telkens er een introvert in mijn team zit, kan ik op hem/haar inspelen met ervaringen van het verleden. Het balans zoeken tussen de twee is moeilijk, maar ik ben er zeker van dat iedereen zou kunnen veranderen mochten ze het echt willen.

Grootste tip voor introverten: leer prioriteiten stellen in waar je je aandacht stopt. Staar je niet blind op iets klein, maar durf het geheel te zien. Grootste tip voor extraverten: tel tot 10 voordat je je mening laat vallen. Denk even na over wat je wilt bereiken met hetgeen dat je gaat zeggen zodat het hopelijk niet enorm kwetsend overkomt.

Lia, 01-07-2012 22:19 #3
Ik zou graag willen dat ik in mijn vorige baan een teamleider had die zo was als u bent. mede doordat er altijd maar op de dingen die minder waren in mijn functioneren gezeurd werd ben ik in de ziektewet beland en mijn baan kwijtgeraakt. Als er meer waardering was geweest in het goede dan had ik kunnen groeien, en was ik vast beter gaan functioneren, nu is het hopeloos mis gegaan omdat ik het me allemaal zo aantrok en ik overspannen raakte. Ik wilde dat er meer mensen waren zoals u.

Gepke, 18-10-2011 00:46 #2
Ik denk niet dat je extraverter kunt worden. Je bent wie je bent. Je kunt wel leren je extraverter te gedragen om makkelijker te functioneren in een extraverte maatschappij. Door te leren hoe je in elkaar zit en waar je grenzen liggen en tegelijkertijd doelen te stellen voor jezelf op het gebied van sociale interactie, kun je een balans vinden.
Bovendien halen introverten ook veel plezier uit het socialiseren, alleen op een andere manier en in kleine groepen of 1-op-1 situaties.

Boven alles is inzicht en acceptatie (zeker ook bij extraverte mensen) het belangrijkste.

R. L. de Jong, 30-06-2011 14:20 #1
Ik ben een introvert persoon en wil proberen om me meer extrovert te gaan gedragen. Ik ben om dit moment een plaatsvervangend teamleider die verder geen doorgroeimogelijkheid heeft vanwege mijn introvert gedrag. Ik zou het wel willen alleen heb ik ergens het gevoel dat het tegen mijn natuur ingaat. Ergens ervaar ik het als een handicap en zie om me heen dat ik een soort van einzelganger ben, daar heb ik overigens geen last van.
Volgens mijn collega's ben ik een prettig mens in de omgang en voelen zij zich relaxt als ik het roer in handen heb omdat ik vaak de behoefte heb om juist het goede in de mensen te vinden ipv hun fouten te veroordelen. Sommigen in de ploeg zien dat vaak als naïef en dom omdat diegene die zich onbewust extrovert gedragen het niet goed vinden als er niet op hun fouten wordt gewezen. Ik ben van mening dat de mensen die het zelf zien dat zij "verkeert" gehandeld hebben en het zelf of de volgende keer verbeteren er meer van leren om het "goede" erin te zien. Bij sommige collega's lukt dit, soms vragen ze wel eens hoe zij moeten handelen en vaak zeg ik dan; doe het naar je gevoel en logica dat je zelf in je heb dan komt het meestal wel goed. Natuurlijk hebben zij wel kennis genomen van het werk door cursussen. Anderen hunkeren eerder naar goedkeuring en kijken mij aan als zij wat te zeggen hebben in de groep zodat ik een soort van ondersteuning ben van hun mening. Zij veroordelen mij meestal dat ik me anders gedraag als mijn teamleider afwezig is. Enigszins is dat ook zo maar ik wijk nooit af van onze (tussen de teamleider en mij) afspraken. Ik heb wel het gevoel dat als ik het roer in handen heb me meer extrovert voel. Dit is een kleine relaas van mijn inzicht over mezelf.

Infoteur: Marc1981
Laatste update: 05-04-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Reacties: 7
Schrijf mee!